Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5077 ggr
zikzak
0

Macadamian??

Hur mycket kolhydrater innehåller macadamiannötter egentligen? Jag har läst allt mellan 2g upp till 12g!

Snacka om förvirrande Obestämd

[Pennylane1]
0

det beror på att, liksom alla nötter, varierar det beroende på växtplats etc. Man får läsa på burken om det står nåt där, annars får man gå på nåt medelvärde…

Aune
0

Jag tänkte faktiskt maila Nutisal och fråga hur de tagit fram värdet. Känns märkligt men en sån stor skillnad, men underbart om det vore sant med 2 g kolhydrater per 100 g goda nötter!

Kan återkomma här om jag får nått svar. Glad

Fiana
0

Makademia nötter är en av de lägsta sorterna generellt, kan inte med smaken dock.

Mer fundersam är jag hur sjutton de får till 0.5 gram kolhydrater i citron/chili mandlarna…. nog för att mandel kan variera men lägre än 3.9 har jag inte sett någon annanstans. Så misstänker att det är ganska fel, kanske felskrivning från 5 gram

[Pennylane1]
0

det är inte per serving? Ibland skriver dom så luddigt att det är lätt att missa att det inte är per 100 gram som avses!

Fiana
0

Nepp, det står näringsvärde per 100g:

570 kCal

24 gram protein

0.5 gram kolhydrater (varav sockerarter 0.5gram

55g fett (enkelomättat 36g, fleormätat 15 gram, mättat 4 gram)

kostfiber 23 gram

salt 1.4 gram

skulle misstänka att det "försvunnit" kolhydraterna från själva mandlarna in som kostfiber istället eller en felskrivning.

Men nu köpte jag ju inte dem för att de var så låga utan för att de är goda trots att kryddningen är full av "skräp" som maltodrextrin och majsstärkelse och diverse e-nummer

Men poängen är väl att innehållsförteckningar inte alltid stämmer (precis som t ex ica´s i love eco kokos, de har de vid förfrågan som tidigare tagits upp här erkänt att det nog inte är rätt, det bör vara ungefär samma kolhydratsinnehåll som deras icke ekologiska kokos, vilket dock inte hindrar den ekologiska från att vara lite godare imo)