Frysta blåbär/svarta vinbär/rabarber
Hejsan!
Jag håller på med inventering/storstädning i frysboxen och har hittat en del bär som jag tänkte försöka göra något LCHF-vänligt med (någotsånär i allafall) Det rör sig om ca 5kg blåbär, 2kg rabarber, 2kg svarta vinbär.
Nån som har några receptförslag? Kanske helst sylt eller saft eller möjligtvis något som man kan äta med osockrad vispgrädde till.
Tack på förhand!
är ingen hejare på att göra saft och sylt och så, men nog skulle du kunna göra det med stevia eller sukrin t ex? eller osötat för den delen, det du nog får tänka på att hög sockerhalt konserverar så du får antingen tillsätta massor med konserveringsmedel om det ska hålla eller helt enkelt frysa saften/sylten
Glass! Både svarta vinbär och rabarber blir det otroligt god glass eller parfait av med "vuxen" smak. Rabarber kräver ju förstås sötning, men det gör de ju oavsett hur du använder dem.
Annars kan du ju använda dem som de är i efterrätter. Bär med grädde är ju inte helt fel. Eller gör paj (mixade nötter/mandel).
Jag kokar alltid sylt eftersom av bär från frysen. Lite i taget alltså. Äter inte själv, men barnen o jag sötar med lite sukrin. Kokar upp bären med lite vatten, lite sukrin, låter koka 15 min. Rör ned lite sukrin till blandat med Melatin och låter koka upp. Samma sak kan du göra med svarta vinbär. Mycket gott till yoghurt om du äter det.
Annars är som sagt var blåbär gudagott till t ex plättar o grädde eller glass. Eller i en paj. Rabarber passar bar till paj, eller som en liten kompott till pannacotta.
Kan du äta mjölk gjorde vi något himmelskt gott när jag var liten. Lade blåbär direkt från frysen i en tallrik, hällde på varm mjölk och väntade ngn minut. Då smakade bären nyplockade och mjölken blev kall igen av bären.
Bärpuré! Kör bären i mixer Och söta lite, lite. Jag brukar faktiskt ta 5% socker i förhållande till bärvikten. Funkar för att på svarta vinbär bara runda smaken lite. Måste förstås frysas. Lycka till!

Vin!
Tack för alla förslag! Glass lät väldigt gott så här i sommarvärmen (vin också
)

Mmmmm, blåbär. Jag brukar ta frysta blåbär och köra i mixern med en skvätt grädde och mjölk. Världens godaste glass-smoothie.