Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5875 ggr
jeko69
0

Hjälp!!

Hjälp…. …jag behöver argument när mina arbetskamrater har åsikter om min diet. Åsikterna varierar men handlar oftast om att den är farlig:

…man ska inte hålla på mer än i ett år. Efter det kan inre organ ta skada…

…du kommer att klägga igen med tanke på allt fett du äter….

…min pappa har hållit på med lågkolhydratskost i 4 år och han börjar se ut som ett skelett och han får så konstiga sjukdomar…

…hjärnan behöver kolhydrater…

Tacksam för bra argument!!!

magma
0

Du kommer aldrig kunna övertyga någon av dessa som klagar.

Det bästa du kan göra är att räta på ryggen, spänna ögonen i dem och säga " om jag inte klagar på er inflammationsframkallande spannmålsföda, så vill jag att min kosthållning också blir lämnad ifred."

Alternativet är att du sätter dig in i kosten, läser en massa och beväpnar dig med kunskap.

Du skulle också kunna begära att få veta varifrån de har fått alla dessa "sanningar" om lågkolhydratkost, om de kan hänvisa dig till dessa källor så du själv kan ta reda på sanningshalten. Sedan kan du å andra sidan upplysa om dina kunskaper. Och du kanske skulle börja kommentera deras mat på samma sätt, så kanske de börjar se sitt gnatande i ett annat ljus?

Vill du svara med samma mynt så kan du säga:

"Hur kan du äta allt detta spannmål, vet du inte att din onda rygg skulle bli mindre inflammerad om du lät bli"?

"Jag är orolig för dig som aldrig äter något fett, vet du att hjärnan till mycket stor del består av fett?"

"Om du åt dig mätt på en naturlig lunch med övervägande fett och protein, då skulle du inte känna dig tvungen att äta så många bullar nu till eftermiddagsfikat".

"Vet du att du får i dig mycket mer nyttigheter om du äter bra grönsaker,istället för den där frukten du äter till lunch?"

"Om vi inte tillför kolhydrater till kroppen så tillverkar kroppen själv den glukos som hjärnan kräver. Visst är det fantastiskt, att en så ursprunglig funktion har nedärvts till den moderna människan ända från stenåldern!"

MatsL
0

Ställ dig frågan; Vems är problemet?

Strunta i att argumentera och erbjud att låna ut en LCHF-bok istället.

dufva
0

Man hör ofta ett ganska lustigt cirkelresonemang när det gäller lchf.

Man kan äta kosten för att bli smal, eller bli av med sina åkommor, men när man väl lyckats med det bör man återgå till normalkost eftersom lchf aldrig kan vara bra i längden Glad.

När man sen åter är sjuk och fet kan man alltså åter bota sig med ett varv till med lchf,  men inte för länge då Skrattande

magma
0

Skrattande

Sandidra
0

- Jag ska hem och grilla ikväll, biff med vitlössmör mums.  Ett litet glas rött och en god ost blir det nog också.

Vad äter du som tror att fisk, kyckling och kött med lite sallad och en god sås är farlig? En macka och lite nutrilett?

Så fick jag tyst på klagande folk.

jeko69
0

Eftersom jag länge (i princip hela mitt liv) varit sockerberoende äntligen har blivit fri i från detta låter det konstigt att bara kunna vara fri i ett år. Det blir ju som att säga till en alkoholist att denne bara kan vara nykter i ett år…..

Lahdensivu
0

Folk håller då alltid på om man aviker. Välj några få bra stabila argument som du upprepar när folk frågar och så kan du lägga till att du äter som du vill och jag äter som jag vill och jag mår prima.

Magma sa det ju bra, kunskap är svårt att argumentera mot!

För mindel har jag insett att om jag ska må bra så är det LCHF som gäller, inet "nu är jag slank och fin" kan börja äta som förr. Det har jag blivit klar på att det kommer inte att fungera.

Har aldrig mått så bra i magen som nu och sötsuget är näst intill bortta, psyket spökar med "vill ha" då och då. Har gett mig 1 dag i veckan att unna mig glass eller något annat jag vill ha, fungerar för mig. Och är jag inte sugen så låter jag bli!Skrattande det var omöjligt förr.

Aune
0

Jag brukar bara säga: Vi mår alla bra av olika saker, jag äter det som jag mår bra av. Lchf har gjort mig piggare gladare. Att slippa sötsug och ett blodsocker på bergochdalbana är så otroligt skönt.

Angående fettet så tycker jag att det börjar bli allt mer accepterat med fett, och om man tänker efter så känns det ju logiskt att fett är nyttigt, då det finns i bröstmjölken och att det är det som kroppen lagrar för "tuffare tider".