Varningsarmband
I dag har jag besökt en av Skånes många marknader.
Jag inhandlade ett armband i metall. På brickan lät jag ingravera
Cave glucose
och hoppas med detta att sjukvården - om jag skulle inkomma akut i ett okontaktbart tillstånd, ensam, skall låta bli att ge mig intavenösst dropp med glukos.
Vill ni ha reda på hur man kan köpa ett sådant armband som kostar ca 125 kr
maila mig på
Men tror du att de skulle bry sig om det? Är inte det där ett vanligt armband, och hur många skulle läsa en text på ett vanligt armband?
Hoppas givetvis att jag har fel…
hmm vad ska dom då ge dej om du behöver näring.
Jag har kontrollerat att vårdpersonal när de tar av smycken, halsband och armband, ser efter om det finns text.
Har man ett armband som detta - har man i alla fall försökt att skydda sig för kolhydratattacker.
Helena Hesselmark
Ett tips är att lägga information i plånboken och varför osv…..

Har du åkt in akut i ett okontaktbart tillstånd har du nog betydligt värre saker att oroa dig över än att få i dig lite socker av misstag…
#6 så sant så sant. Jag själv måste ligga på sjukhus lite då och då och jag undrar hur man hanterar det här med LCHF när man ligger inne. Portionerna kommer ju färdiga och allt är ju uträknat näringsmässigt. Jag kan ju knappas säga att jag bara vill ha kött och en massa feta såser? Eller kan jag det?
Vad gäller dropp vare sig man är medvetslös eller ej så är ju alla mängder uträknade för att det ska just bli balans i kroppen.
När jag var sjuk för många år sen och skulle opereras så fick jag rent proteindropp för att öka chansen till en bra läkningsförmåga. De dropparna var jäkligt dyra och jag kände att det var en typ av skatteåterbäring. Jag förstod att sjukvården kostar en jäkla massa pengar och kände mig riktigt lyxig för att de kostade på mig det bästa.
Inom sjukvården är man väldigt noga med att kolla, att man inte är allergisk mot något läkemedel, så kan man bara få infört att man är kolhydratöverkänslig, så kan man nog vara "lugn". Själv tycker jag att det var en god idé. Vi är fler och fler som har typ 2 diabetes, själv typ noll numera och då är det viktig information till sjukvården, att de i alla fall tar viss hänsyn. Det finns ett flertal lösningar man kan ge intravenöst, utan att belasta patienten med ett skyhögt blodsocker!
Är man som jag, diabertiker typ 0, symptomfri diabetiker typ 2, när jag håller mig till LCHF, kan en "sockerchock", tillförsel av kolhydrater i form av glukos vara skadligt.
Helena Hesselmark

Ursäkta en okunnig, men vad betyder Cave glucose? Vad förstår sjukvårdspersonalen när de ser den texten?
Cave PC betyder
betyder - ge inte penicillin
Cave glucose
betyder - ge inte glukos
(nära i alla fall)
Ja, sjukvårdspersonal vet att CAVE betyder en varning
Cave canem - betyder varning för hunden
Helena Hesselmark

Tack för info Helena!
Jag kanske borde ha texten Cave PC?, eftersom halsen svullnade när jag fick penicillin tre gånger på ett halvår för många år sen. Annan antibiotika, som inte var penicillin, gick dock bra några år senare (1978).

Cave är latin och betyder "akta".
nja… varning är väl en bättre översättning i detta fall… (som kitabu redan förklarat, cave canem betyder iaf inte vakta hunden…
, om man vill ha med ordet akta så blir det "akta dig för" )

Jag skrev inte "vakta" jag skrev AKTA!
Betydelsen är akta eller undvik, fast det sistnämnda är för vagt i sammanhanget.
nej jag menade "akta hunden" vad tusan kom v:et ifrån 
undvik är väl det rätta i sammanhanget? I vilken betydelse skulle man "akta" glucosen? Det är ju just undvik glukos man menar!
Oavsett hur man översätter CAVE vet medicinalpersonal om att det i detta sammanhang betyder att en varning har utfärdats och att man inte skall ge patienten det som det varnas för.
Helena Hesselmark

Förr i tiden märktes alltid alla pappersjournaler med CAVE i rött på utsidan. CAVE PC till exempel som betyder att patienten inte tål penicillin.
Tack, det skrev jag i #11 redan, bra att mina uppgifter bekräftas
Här i NV skåne är det just nu för varmt att vara utomhus t o m i skuggan.
Det tycker jag trots att jag bott i Afrika i 5 år.
Skall förresten åka tillbaka till Zanzibar i oktober och bo där en månad. Vi skall fördela 2000 par läsglasögon + informera om LCHF till diabetiker.
Helena Hesselmark
"19 kitabu,
Har du tipsat någon tidning om den resan? För egen del skulle jag i alla fall tycka att det var jätteintressant att få läsa om den!
:-D
# 20
Nej, men det har stått ganska mycket i en del lokaltidningar inför en del av våra resor.
Jag har skrivit om några resor på vår hemsida
Helena Hesselmark
#6 pottan 46.
Min Man tar ett läkemedel som heter waran, han måste bära ett halsband (bricka) där det står att han tager detta läkemedel.
Detta för att sjukvården skall veta så snabbt som möjligt att han tar blodförtunnande medel. Han kan annars förblöda.
Epileptiker bär också ett halsband,för att meddela sin omgivning
Detta är inte något konstigt så varför skulle det inte vara bra förmedla att man inte tål kolhydrater.
Vi som är superkänsliga för kolhydraterna har stora problem med detta, detta armband gäller inte för några andra.