Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5887 ggr
Gnici
0

Hör och häpna

Pratade med svärmor härom dagen. Hon har under ett par år haft "på gränsen till diabetes" som hon uttryckt det. Hon har ingen behandling, men hennes diabetessköterska har bett henne att undvika socker och SMÖRFörvånadSmör, sa jag. Varför det? Ja för att det innehåller kolhydrater hade sköterskan sagtFörvånad

Jag har aldrig tagit diskusion om hennes "socker" med henne, för hon är rätt jobbig att diskutera med i största allmänhet…..Men man blir ju mörkrädd med mindreGuld i mun

magma
0

Oj… Skrämmande okunnighet!

raphanus
0

Tja, det är kanske ett steg i rätt riktning att en sköterska avråder från ett livsmedel med hänvisning till att det är kolhydratrikt, men det är ju verkligen synd att sköterskan i samma andetag också sprider desinformation. Fy!

Smör är bra!

Suhair
0

Kolhydratrik eller kalorikrik? Kan det inte vara så att svärmor har hört fel?

cream1
0

Usch och fy!

En annan lite skrämmande sak är att min moster nyligen fått diabetesvarning, men till henne gav dom inga råd alls, utan sa bara att hon skulle komma på fler kontroller framöver. Sjukt! Förvånad

Zepp
0

Min erfarenhet är just att de flesta inte kan skilja på kolhydrater och kalorier.. min tolkning är trots allt att en diabetessköterska sanolikt kan detta och svärmoran blandat ihop begreppen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VelvetP
0

Jag minns min egen typ 1 debut för 6 år sedan. Jag satte mig ganska snabbt in i GI/Atkins och började utesluta vitt bröd, godis, ris och liknande. Jag höll mig till fullkornspasta och fullkornsbröd och åt mer grädde och smör för att dra ut på kolhydraternas verkan.

Jag träffade en dietist i början av debuten som visade den gamla vanliga tallriksmodellen. Jag berättade då lite om hur jag åt. Hon svarade mig att hon inte visste vad fullkornspasta var, men att det kanske gick bra att jag åt det ändå. Jag blev helt paff över att hon inte ens visste att det fanns bättre fullkornsalternativ. Sedan sa hon att om jag hade mer grädde i maten så måste jag ta mer insulin, eftersom grädde krävde mer insulin. Jag blev helt chockad. På typ en månad hade jag lärt mig mer om kost än vad den gamla skatan (ursäkta ordvalet) satt och predikade.

Än mer chockerande var när jag skrev på en diabetessida om detta, som jag upplevde det, hemska möte med dietisten och fick många arga svar att jag visst skulle ta mer insulin om jag åt grädde. Jag blev halvt galen och skrev och förklarade att grädde knappt innehåller några kolhydrater och att det gör blodsockerstigningen långsammare och att man därför behöver mindre insluin. Jag fick då arga svar tillbaka igen och man skrev till mig att jag måste lyssna på min dietist. Om hon sa att jag behövde mer insulin så gjorde jag det!

Jag har inte träffat en dietist på 6 år nu och känner verkligen inget behov att göra det. Nu har jag dock gått ifrån LCHF-kosten till en lite mer GI-inspirerad kost men mår verkligen toppen. Har tappat de kilon som jag la på mig med LCHF och håller blodsockret i bra balans. Hänger fortfarande kvar här dock för tips och idéer, då jag jag fortfarande håller igen rejält på kolhydraterna.

Zepp
0

Om så är fallet, så är det värre än vad jag någonsin drömt om.. mardrömmar altså!

Anar ändå vad det handlar om.. man har varnat för fett så länge att folk tror att det är detta som leder till diabetes!

Sindri
0

Det som gör mig *!^**!^^""¤ är att det är våra skattepengar som betalar deras utbildningar och löner!!
Och våra skattepengar som betalar alla onödiga mediciner och sjukvård till följd av deras felaktiga råd.
För att inte tala om allt onödigt lidande som det förorsakar!!!!!

Hur länge skall de fortsätta hävda att jorden är platt????

starhawk
0

Det där är en gammal grej Mr Banting fick också rådet att undvika smör beroende på att man trodde att det innehöll kolhydrater, det visar bara hur långt efter dagens dietister är, dom borde skickas på omskolning hela bunten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
0

Kan de inte bara kunna läsa innehållsförteckningen.. så skulle man istället kunna ge adekvatare råd?

Gnici
0

Ja, jag fattar ingen ting. Men om dietisterna är så uråldriga, så verkar det ju verkligen skrämmande…..