Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5544 ggr
Miyu
0

Laktosfri grädde?

Brukar köpa laktosfri grädde för att det är lite snålare på kolisar och har en annan smak som jag gillar.

Men är det bättre? Kollade på paketet idag och såg att det står att det innehåller glukos?

What say you?

Zepp
0

Laktosfria produkter innehåller inte mindre kolhydrater än vanliga.. man har tillsatt Laktas för att omvandla det till glukos redan i förpackningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

Man har i princip bara bytt ut en sockerart mot en annan, den är ju avsedd för laktosintoleranta så då tar man och gör om laktosen till glukos, problemet löst! Men tycker du om smaken så använd den, men tro inte att den har mindre kolisar än vanlig grädde

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Skepparkrans
0

Laktosen är som sagt omvandlad. Till glukos och galaktos. Denna omvandling sker ändå i kroppen (såvida man inte är laktosintolerant) när man ätit vanligt grädde så slutresultatet blir detsamma oavsett vilken man stoppar i sig.

Därför föredrar jag laktosfritt. Den är söt och god och innehåller varken mer eller mindre kolhydrater. GI-värdet kanske är lite högre men det lär inte vara någon stor skillnad.

Miyu
0

det står ju p¨förpackningen att det är mindre, men förstår vad ni menar. Blir lite orolig då den är så pass söt som den är.

Skepparkrans
0

Nog kan det vara så att den laktosfria grädden du valt innehåller aningen mindre kolhydrater än vad någon vanlig grädde innehåller. Det är inte omöjligt. Det skiljer lite grann mellan de olika märkena. Själv har jag dock bara sett samma halt mellan de olika varianterna av samma märke.

Och jag blev också lite orolig när den smakade så sött. Men när jag nu fått veta varför det är så ser jag det bara som en bonus.

Jag tänkte testa att göra glass på laktosfri grädde. Kanske man rent av kan strunta i sötningsmedlet då?