Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7661 ggr
YlvaPåÅland
0

Sommarmamma back on track

Hej alla!

Nu är jag tillbaka här, försökte mig på lchf hösten -08 men fick en sjutusans skjuts av magkatarr Gråter Kunde inte äta ngt annat än gröt… Inte så lchf-igt direkt!

Nu är jag som sagt på g igen, magen håller sig i skick so far och jag hoppas det fortsätter! Saknar smörgåsar mest, så jag ska testa några varianter jag hittat recept på här. Än så länge är det strikt brödförbud för mig, annars trillar jag dit! Är bara på dag 3 ännu, men fler ska det bli Skrattande

Tisdag
0

Pepp, pepp. Det kommer att gå bra! Glad

mariannele
0

Smörgås: Jag tar en halv påse kokosflingor, lite linfrö, lite sesamfrö, några metskedar keso, blandar med några ägg så att det blir en grötliknande smet. Ev lite bakpulver.  Smaksätter med brödkryddor eller annat. Sist var det pressad vitlök. Plattar ut på bakplåtspapper. Gräddar i 175 grader ganska länge. Tills det är lagom brunt. Skär/klipper i lagom bitar och låter sedan stå i den avsvalnande ugnen så att det torkar lite mer. Fullt OK ersättning för annat bröd.

YlvaPåÅland
0

God morgon i solen! Här är KALLT med vädret kunde inte vara vackrare :)

Tjuvvägde mig i morse, kunde inte låta bli! -3 kg stannade den på!! *dansar* Gissar att det är mycket vätska som försvunnit, men tre kilo är i alla fall tre kilo som funnits någonstans i min hydda!

Kan inte säga att jag varit hungrig under veckan, men kan inte heller säga att jag glömmer att äta för att jag står mig så länge på tidigare måltider. Kanske äter jag för lite fett för att det ska funka så för mig? Nå, jag har inte snaskat på alltför hemska saker och småäter inte mellan målen heller, så helt fel kan det inte vara! Ett kokt ägg till mellis räcker bra för att jag ska vara nöjd till middagen (som på sistone blivit ganska sen har jag fått höra här hemma..).

Ha en bra dag allihop, här ska vi kolla vattenläckan vi upptäckte igår, sen ska vi fara till pulkbacken med sonens klass. I eftermiddag ska jag hem till min gudson och vara sällskap åt honom och hans lillebror. Ska bli kul!!

YlvaPåÅland
0

Kämpar på, eller kämpar väl inte så mycket egentligen. Det går av bara farten nu! Men jag tror att jag kanske äter för lite fett? Håller mig inte riktigt mätt så länge som "man ska"? Eller var det så förra gången jag började också, att kroppen vill ha mer nu tills systemet rättat till sig? Minns inte… Äter när jag är hungrig, kollar först om jag är törstig för det är jag mycket oftare nu än förut! Någon som känner igen sig med det?

Vägning på måndag, har tjuvvägt mig och då hade det inte hänt något sen sist..

YlvaPåÅland
0

Fredag kväll, unnade mig lite rött till pepparbiffen Tungan ute

Törstig fortfarande, jag som knappt brukar dricka annat än vattnet till maten! Nu springer jag och dricker ett glas mest hela tiden känns det som! Vatten alltså, inte rött Flört Nå, jag hittade ett inlägg i en tråd från förra vändan jag var här. Då var jag också törstig, så det är väl nåt så här i övergångstiden kan jag tro?

I morgon ska jag iväg och hjälpa en bekant träna hennes häst! Ska bli kul!

Trevlig helg allihop!

YlvaPåÅland
0

Äntligen helg!! Har längtat :) Fast det är nog lättare ändå att komma ur sängen på morgonen nu märker jag! Både för att det är ljusare ute och för att jag ändrat kosten!

Smygvägde mig i morse, det går neråt igen! Eller jag har inte lingonveckans + kvar i alla fall.. Känner mig helt ok med kosten, saknar inte brödet på samma sätt heller längre sen jag bakade fröbrödet från lchfrecept.com! :) De har moffat i sig choklad hela veckan på jobbet, men det rör mig inte! *stolt*

Ska på semester nästa vecka, Tunisien! Vet inte det minsta om maten där, men det ska väl gå relativt bra hoppas jag. Sol och värme bara måste jag få! :)

Ha det bäst allihop!

YlvaPåÅland
0

Har ett nötbröd i ugnen, annars skulle jag gått och lagt mig för länge sen… Är så fruktansvärt trött på kvällarna!! Kanske borde gå och lägga mig samtidigt som skolgrabben? Obestämd Känns det igen, eller är det bara jag?

Maten går bra fortfarande, lagade ett gäng ost-skinka-bacon-pajer i helgen som vi äter till lunch med diverse grönsaker. Mycket ost i, och äggstanningen var så tjock att den inte rann ner ordentligt i fyllningen! *ler* Ikväll stekte jag lax som serverades med sallad och kokt broccoli. Bea och lite remouladsås till. Tungan ute

Tror att vikten kryper neråt, ska försöka låta bli att väga mig för ofta bara!

YlvaPåÅland
0

Tillbaka igen! En vecka i Tunisien var ju inte vad lchf-magen ville ha.. Men jag har mått bra trots slarv, och vågen sa mer eller mindre +-0 när jag kom hem! Glad Soligt väder hade vi och ett litet, mysigt hotell. Väldigt lite turister där nu verkar det som!

Kom hem till ett i stort sett tomt kylskåp, och butikerna har påskstängt… Hade som tur är en halv ask ägg i kylen, så det räddade frukosten igår och idag. Ska rycka i dörren så fort affären öppnar idag, dags att bunkra grädde, bacon och ägg! Tungan ute

YlvaPåÅland
0

Kämpar på med maten, eller kämpar gör jag väl inte. Det rullar på ganska automatiskt nu skulle jag säga. Har dock inte hänt nåt med vikten på ett tag, känns lite surt när jag har ca 30 kg att bli av med… Står kvar på ca -4 sen första mars. Har väl iofs slarvat lite grann, men inte mycket! Är det så att man blir mer känslig för kolhydrater när man lägger om till lchf? Obestämd

YlvaPåÅland
0

Ska försöka med ex MinMat ett tag, se om jag äter för mycket, för lite, fel sammansättning. Vill ju ner i vikt NU! (Vet att det är bättre att gå ner i sakta mak, men lite bättre tempo än nu skulle lixom sporra lite mer!)

Trulte
0

Med denna kosten till skillnad med lågfett kosten typ viktväktarmat att om man äter något som man inte ska göra tex bröd, socker då stannar fett förbräningen av och man får vänta ett tag innan den kommer igång. Det är stor skillnad jämför med när jag gick på vv mat. Då kunde jag äta godis på Lördag och sedan fortsätta min diet utan att vikten stannde av.

Det kommer säkert att lossna snart lycka tillGlad.

YlvaPåÅland
0

Var lite rädd för det, Truite… Frågan är vad "ett tag" är Obestämd

Har tydligen ätit bra idag i alla fall, för lunchen höll jag på att glömma bort och fem timmar senare är jag fortfarande inte hungrig! Psyket sa att det var dags för mellis för en timme sen, men jag sa "varför då?" Flört

Ikväll blir det grillat med grönsaker och bea, aioli eller nån annan god sås!

YlvaPåÅland
0

Var lite rädd för det, Truite… Frågan är vad "ett tag" är Obestämd

Har tydligen ätit bra idag i alla fall, för lunchen höll jag på att glömma bort och fem timmar senare är jag fortfarande inte hungrig! Psyket sa att det var dags för mellis för en timme sen, men jag sa "varför då?" Flört

Ikväll blir det grillat med grönsaker och bea, aioli eller nån annan god sås!

YlvaPåÅland
0

Dagens ungefärliga matintag, svårt att veta hur mycket broccoli man tar iofs, eller hur mycket sås det blev (och vad min del av såsen innehöll..) osv… Lyxade till det med lite smörkokt majs, vilket kanske var onödigt..

Men på ett ungefär blev det så här:

Energi kcal:

1686,25

Energi kJ:

7051,15

Proteiner:

115,44

Fiber:

5,91

Kolhydrater:

14,44

Vatten:

682,36

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

129,63

Kolesterol:

1057,19

E-mättade:

35,53

Mättade:

57,07

F-mättade:

24,56

Vitaminer:

A:

908,65

B1:

1,29

B2:

2,02

B3:

19,13

B6:

2,72

B9:

402,65

B12:

7,31

C:

138,75

D:

4,51

E:

7,55

Mineraler:

Fosfor:

1367,60

Järn:

12,68

Kalcium:

500,85

Kalium:

2199,85

Magnesium:

164,05

Natrium:

2048,95

Selen:

72,65

Zink:

19,22

150Gram Ägg kokt
80Gram Rökt skinka gris 6% fett
40Gram Majonnäs 80% fett
100Gram Köttfärs nötfärs högst 10% fett
20Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Grönsallat gurka tomat paprika u dressing
30Gram Ost hårdost 31% fett
200Gram Rostbiff nöt
150Gram Broccoli
25Gram Smör 80% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
10Gram Crème fraiche 34% fett
20Gram Majskorn konserv u lag
10Gram Färskost 27% fett Philadelphia
25Gram Squash

Trulte
0

Majs är inte LCHF mat direkt det är ganska mycket kolhydrater i det. Men det vet du säkert om. Nu gör det inte så mycket då du åt bara 20 gram.

Jag brukar äta lite gröna ärtor ibland trots att det är lite högre än 5 g kolisar/100 g tycker det är så gott.

Hur länge innan man går tillbaka till fettdrift är nog olika men en vecka kan det nog försjutas efter en kolhydrats frosseri.

ser annars bra ut det du har ätit idag. Försök att inte stressa upp dig bara för att vikten står lite stilla utan tänk lite på långt sikt. Vet att det inte är lätt men tror att det håller bäst i längden. Glad

Det kommer säkert gå bra för dig.

cnidaria
0

Hallå sommarmamman! Det brukar ju rekommenderas ca 1 gram protein per önskad kilo kroppsvikt och dag samt att fettgrammen "ska" överskrida det protein- och kolhydratsgrammen utgör tillsammans. Förstår att majsen är en parantes, men kanske ska du försöka att minska lite på både protein och kolisar???

YlvaPåÅland
0

Jo, jag ser att det blivit lite mycket proteiner idag, förstår inte varför egentligen? Som sagt så har jag höftat med vikterna, kanske har med det att göra? Tycker inte jag ätit mycket kött?

Majsen är en ovanlighet (numera!) på min tallrik Glad Kolisarna vet jag inte riktigt hur jag skulle dra ner på annars, skulle ju landa på ca 10 om jag inte ätit majsen.. Proteinerna ser jag att jag fick i mig ca hälften av vad jag borde äta, till frukost! Upps! Jaja, bäst att använda minmat ett tag ser jag, fast det är lite omständligt!

Truite, har som tur är inte frossat i kolhydrater, bara slarvat lite Flört

Tack för er input!

Trulte
0

Slarva lite kan vi alla göra ibland. Det gör inte så mycket om en dag blir lite för mycket av det ena eller det andra. Så är det för alla.

Det tar ett tag innan man lär känna sin kropp och vet hur mycket av allt man tål. Endel kan knappt äta några kolhydrater alls medans endel inte behöver vara så noga. Du får prova dig framGlad.

YlvaPåÅland
0

Aha! Jag äter ju typ lika många g proteiner som jag väger idag, inte som jag vill väga! Kan detta vara boven i "dramat"?? Har lagt upp mina "vanliga" portioner och sen vägt vad de innehåller och diagrammet blir som igår! (Kanske lite mindre proteiner än igår..) Måste genast ta mig i kragen där! Mer fett och mindre proteiner!!

YlvaPåÅland
0

Jippi!! Kunde inte låta bli vågen i morse (borde ha timerlås på den märker jag..) och nu har det hänt nåt! Skrattande Vägde mitt i allt 102,6 mot 108 vid starten 1 mars!

YlvaPåÅland
0

Glad första maj allihop! Hoppas ni känner att våren är här nu?! (Då menar jag inte via pollenallergi alltså…)

Svärmor gick just hem härifrån, hon bjöds på grillad fläskfilé, sallad, broccoli och diverse såser. Fanns även en skål med potatissallad för de kolhydratätande i familjen, annars skulle hon nog protesterat tror jag Flört Jag har verkligen fallit för smör som tillbehör till varma grönsaker och kött! SÅ gott! (Speciellt åländska smöret från ÅCA!) Tog en liten skål med gräddglass till efterrätt, men sh*t vad sött det smakade! Sitter nu och smuttar på ett glas rött så här när lugnet lagt sig lite.

Ställde mig på vågen i morse igen (kunde inte låta bli - det kändes som om det hänt något när jag såg handtagen på ryggen!), och tamig tusan om det inte försvunnit lite till! Vikten stannade på 101,7! Skrattande

Trulte
0

vad roligt för digGlad Önskar jag också var så nära två siffrigt. Det lär väll dröja ett tag till. Bra gjort!

YlvaPåÅland
0

Måste nog minska ner frukosten, är ju inte hungrig vid lunch! Tyvärr kan jag inte justera min lunchrast själv heller, så det är bara till att laga mindre äggfrukost i morgon! Lunchen idag blev tydligen också "för bra", för middagsinspirationen fanns absolut inte ikväll! Tur att det fanns rester att värma till de andra i familjen Glad

Måste skärpa mig med fettet också märker jag, känner mig sugen nu och då vilket jag inte gjort tidigare.. "Den" veckan på g också, så det gäller att hålla ordning på fettet nu!

Solen skiner och jag borde gå ut och gå känner jag, men barnet ska nattas och sambon jobbar… *suck*

nokenok
0

#24 Eller så hoppar du över lunchmaten. Så gjorde jag när jag inte längre var hungrig till middag, efter att ha ätit stadig lchf-frukost och sedan lunch.

Numera är jag hungrig till middag, men inte för hungrig.

Att äta två ggr/dag känns för mej lämpligt när jag äter riktig mat. Jag är lagom hungrig när jag ska äta.

Man står sej!

Man slipper fixa krubb hela tiden. Och man njuter mer av maten när man är hungrig och inte bara äter för att man borde äta eller äter för att man är sötsugen.

YlvaPåÅland
0

Hmmm… Kanske vore en idé. Finns ju alltid kafferasten att ta en ostrulle på om det inte skulle funka Obestämd Men jag gissar att kollegorna skulle få spunk om jag inte åt nåt!

nokenok
0

#26 Gå ut och ta dej lite sol (D-vitamin) istället för lunch. Bekymra dej inte om de andra, låt dem spunka om de vill.

Och precis som du säger, om du blir för hungrig, stoppa i dej något fett och lchf  (inte för mycket, du ska fortfarande vara hungrig till middan).

YlvaPåÅland
0

Är det bara hos mig det inte går att få fram "äldre inlägg"?? Ser bara förstasidan, oavsett vilken rubrik jag går in under.. Jaja, jag får försöka söka fram det jag söker istället, en chokladtårta/kaka jag bakade en gång. Borde ha den bokmärkt, men jag får som sagt bara fram förstasidan…

Ha en skön helg allihop! Hoppas på bättre väder i morgon Glad

magma
0

Nej, detta med äldre inlägg är visst ett allmänt fel, tydligen jobbas det på det men det verkar inte vara så framgångsrikt…Obestämd

YlvaPåÅland
0

Ah, då så :)

YlvaPåÅland
0

Idag har jag blivit firad eftersom det är morsdag här på Åland (ja, hela Finland då Glad) och sambon funderade om han skulle servera mig äggröra på sängen Kyss Jag hann dock vakna och komma ner i köket innan sonen blev klar med sitt frukostalternativ till mig - en liten torkad rågknapp med massor av Bregott Kyss Fick laga min egen äggröra så den blev preciiis som jag ville ha den (två ägg och en gula, grädde och massor av smör serverad med ost uppepå) Av sonen fick jag en fin duk (avsedd för brödkorgen.. Men användningsområdet går säkert att ändra på!) som han gjort i skolan. Han har tryckt mönster med lökhalvor, jättefint! Kanten var fransad och allt Glad

Middagen blev på restaurang, och trots att den inte var alltför god tyvärr, så fick jag den med ändringarna jag ville. Lax med hummersås (istället för dijonsås) och utan potatis men med sallad. Sen for vi hem och åt rabarberpaj istället för något av deras dyra (både i € och kh!) efterrätter! Hittade ett recept här på kif som jag måste testa idag. (Kokos, ägg och smör) Funkade riktigt bra, sambon önskade lite mer sött nästa gång, men med glass till tror jag det funkade för honom ändå :)

Tror jag ska ställa mig på vågen i morgon, känns som om jag inte är så svullen längre. Återstår att se :)

Ha en bra vecka allihop!

YlvaPåÅland
0

Nåja, vågen var inte riktigt på min sida i alla fall.. Har nog slarvat för mycket tycker den! Oskyldig

I morse fick jag nån idiotisk idé att ta en macka med massor av pålägg, skinka, fet ost osv. Bara orkade inte laga ngt annat, och det ääär ju så gott med mackor! Men sh*t vilken reaktion jag fick! Pulsen bultade något vettlöst i bröstet på mig och jag blev alldeles rastlös!! Förvånad Nå, jag fick diskbänk + toan avstädad av bara farten, nu är det i stort sett lugnt igen.. Höjd puls hade jag väl en timme typ?? Får väl tolka det som att kroppen inte riktigt vill ha den där mackan mera? Men munnen ska övertalas om detsamma bara..

Ha en bra dag! Jag ska njuta av att vara ledig 4 härliga dagar nu!

PS Är det bara jag som tycker att det går väääldigt segt att ladda upp inlägg?? Har skickat kommentaren här nu typ 7 ggr utan att det händer ngt?? DS

YlvaPåÅland
0

I'm back! Har haft en slarvperiod igen.. Nog med lchf som "bas", men för mycket kolisar på det! Skrikandes Funkar ju inte.. Magen var ju inte med på noterna den heller, luktade inte prinsessa direkt.. Nä, nu i helgen tog jag mig i kragen igen! Känns bra, och det GÅR bra Skrattande

Ett litet problem bara, bonussonen bor hos oss nu och han är mjölkallergiker.. Blir mycket dubbel matlagning, men vad gör man? Jag pallar inte att äta havreprodukterna nu när jag "sköter" mig igen! Nåja, det går som det går med allt Glad

YlvaPåÅland
0

Oj! En månad sen jag skrev sist! Time flies som dom säger Glad

I morse när jag vägde mig, hamnade jag under 100 för första gången på länge! 99,6 närmare bestämt Skrattande Började som sagt på 108 den 1/3, så jag är mer än nöjd med resultatet. Mår nog mycket bättre också, jämnare humör osv. Saknar dock morgonpiggheten jag hade första gången när jag körde lchf, skulle verkligen behöva den nu!

Ska till läkare på tisdag för att kolla varför min axel inte blir bra, har värk/stelhet i lite olika leder som kommer och går. Funderar på om det skulle kunna vara Borrelia, men för att få ta ett test måste jag till dr först. Eftersom cortisonbehandlingar av axeln bara hjälpte tillfälligt vill jag inte börja om med den behandlingen. Alternativbehandlingen hjälpte lite, men inte fullt ut och även där kom det mesta tillbaka när jag slutade behandlingen..

Ha en bra sommar alla!

[hermes]
0

Stort grattis och hoppas det ordnar sig med axeln!