Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3895 ggr
Katya
0

Nybörjare med några frågor

Hej på Er!

Jag tänkte börja med LCHF diet efter en cambridge kur, men nu en dum fråga, var börjar man!? Jag känner att jag har noll koll på allting, eller i alla fall mycket. Jag skulle vilja gå ner, till en början i alla fall från 85 till 75, ett steg i taget. Har någon något bra förslag på hur mycket protein jag bör äta? Hur mycket fett bör jag ta in? Jag började läsa en bok av dr. dahlqvist men efter att jag läst ut den begriper jag ännu mindre än när jag började.

Snälla, har någon några bra tips och råd till en vilsen tjej som är mitt i livet?

Ha en bra dag!

/Katya

MimLan
0

Titta gärna igenom tråden "Vanliga frågor & svar" som finns bland de allra översta trådarna här till vänster.

Katya
0

Jag har läst mycket av det, men jag får inte ut något konkret av det hela……jag vet fortfarande inte hur mycket jag ska äta av allt…eller hur lite…..allt är just nu bara totallt förvirrat

Sindri
0

Ok - börja morgondagen med 4 skivor bacon och ett ägg. Drick kaffe eller grönt te till med 1 msk kokosfett (alt. smör om du inte har kokosfett hemma). Slå i en skvätt grädde också för smakens skull.

Hur länge håller du dig mätt på det? Hungrig efter tre timmar? Ät ett ägg till nästa dag.

Gör likadant med alla andra måltider. Skriv upp vad du äter och hur mycket. Om du vill veta exakt fett- och proteinandel så gå in på Min Mat och skriv in det och du ser hur mycket du äter av allt.

Vad som är exakt rätt balans för dig kan ingen veta. Du får prova dig fram och justera din mat eftersom.

Det viktiga är att du äter så rena animaliska fetter som möjligt, d.v.s. ekologisk mjölk, grädde och smör, där finns den bästa sammansättningen av omega 6 och omega 3-fetter. Kokosfett är det vegetabiliska undantaget.

Vidare att du skippar allt vad potatis, pasta, ris och bröd heter. Och naturligtvis socker och sötningsmedel.

Du skall äta ungefär så stora biffar/filéer som du åt tidigare, lite grönsaker/sallad till och lägg till smör, feta såser istället för potatis.

I rubrikerna här till vänster hittar du massor med tips på god mat, och sådant man kan ha med sig på resa, picninc etc.

Ät tills du är nöjd, men inte proppmätt. (Ät sakta!) Från början kommer du att äta mer, men portionerna blir mindre och mindre när kroppen och magsäcken anpassat sig.

Om en vecka har du lärt dig massor. Glad

MimLan
0

Du skall äta tills du är mätt eller ohungrig. Ät nästa gång när du är hungrig igen.

Utgå från kött/fisk/fågel/ägg och ju mer fett protein du har, desto mindre behöver du lägga till någon extra fettkälla i form av sås/röra/dressing/smör/etc. Lägg till grönsaker efter behag.

Utgå från 150-200 gram kött, och testa dig fram vad som fungerar bäst för dig i måltidsstorlekar och hur länge du håller dig mätt med dessa.

Ät så oprocessad mat som möjligt. Hellre färskt fläsk än bacon som har nitrit i sig.

Acceptera att det kan ta några veckor tills kroppens signaler lugnar ner sig, under tiden kan du t.ex. bli jättehungrig ofta. Och då är det bara att äta.

Katya
0

Ok, det här låter ju inte så svårt, förutom att jag kan inte dricka varken te eller kaffe, då min mage inte verkar tåla det…något annat jag kan dricka istället?

Zepp
0

Vatten brukar de flesta tåla!

Egentligen är det inte konstigare än så här;

Stek en fett köttbit.. i smör.. ta upp köttbiten när den är färdig.. slå lite grädde i pannan och sjud till en sås.. slå såsen över köttbiten.. avnjut med valfria grönsaker.. gör så tre gånger om dagen!

Självklart kan man variera, med fisk, fågel, ägg, ost osv!

Här har du lite inspiration, när inspirationen tryter.

http://www.lchfmat.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Katya
0

Tackar så ödmjukast för all hjälp =)

Det blir till affären i morgon och inhandla div grejer.

Mooniq
0

Hej på dig

Gör äggen till stapelvara!

Ha kokta kalla ägg i kylen- bra snabbmat

Gör gärna omelett till frukost/lunch eller stek dom.

Nu under sommaren så har jag svårt för att äta varm mat, då e en blandad sallad med några kokta kalla äg superbra att ha. Kolla under recept - bröd och gör exempelvis sesambröd som är lättbakat som tusan. Glöm inte att dricka vatten, ha gärna en tillbringare i kylen med ev en citron/gurkskivor i. ( i början kan man uppleva kramp i benen - kan vara för lite vatten. Många äter tillskott på magnesium, vilket kan vara bra, som oxå kan visa sig som kramp)

I början så var jag helt mat-tokig för all mat var så himla lättlagad och god men portionerna blir mindre efter nån vecka. Numera äter jag bara 2, kanske 3 ggr / dag.

Min kropp är en supersparare så jag får vara väldigt försiktig med mejerivarorna, du får känna dig fram vad din kropp tål och inte tål.

Om du har en hälsokost i din närhet - kolla om dom har kallpressad kokosfett, det kan du steka i (om du vill) och även smörja in kroppen med om du skulle ha torr hud.

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃