Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6422 ggr
cryingoutloud
0

Hjälp med måltidsförslag önskas

På måndag morgon har jag bestämt mig för att dra igång med LCHF.

Är kvinna, 23 år, 164 cm lång med en vikt på skrämmande 123 kg.

Min målvikt är 60 kg.

Mitt tidigare problem har varit att jag sällan känner mig mätt. Eller så blir jag väldigt mätt på väldigt lite för att efter högst en timme ha en skrikande mage som känns väldigt hungrig. Ska även erkänna att jag är ganska bekväm av mig och inte är förtjust i att svettas så det där med motion är inte min starka sida.

Äter inte fisk, skaldjur, broccoli, blomkål, avocado, olivolja, majonäs och jag är nötallergiker (även kokos, jordnöt) samt överkänslig mot diverse mejeriprodukter. Baljväxter, vissa rotfrukter samt stenfrukter kan ge mig klåda och andningssvårigheter.

Skulle vara extremt tacksam för tips på frukost, lunch, middag samt mellanmål som inte innehåller ovanstående. Hur mycket bör jag äta av varje för att uppleva viktnedgång? Vad bör jag se till att handla hem för att överleva veckan?

Mervi
0

Frukostförslag: omelett, eller kokta ägg, eller stekta ägg med bacon.

Jag åt 2-3 ägg och ett halvt paket bacon när jag började.

Lunch: Kyckling eller kött, sallad på grönsaker du tål.  Kryddsmör är bra om du inte tål mjölkprodukter och kan göra gräddsås.

Middag som lunch. eller som frukost.

Köttfärsbiffar gjorda på enbart kött och kryddor är jättebra att ha i kylen.

Läs tråden Vanliga frågor och svar

Det finns en hel del recept på maträtter här till vänster. Mat - recept …. osv.

Lycka till.

kaisakavat
0

Välkommen hit! Glad

Att aldrig känna sig nöjd, är typiskt för när man lever på vanlig kolhydratkost. Med LCHF är möjligheterna goda att kunna komma ifrån det - och bli lagom mätt och nöjd. Det kan ta ett tag innan kroppen har ställt om, det är vanligt att man är ordentligt hungrig i början, men sen så.

I marginalen till vänster finns olika rubriker, scrolla ner och du hittar recept. Klicka på dessa rubriker.

Kolla även här! Massor av gott! Tungan ute

Laga grytor och gratänger. Många vanliga recept går att använda, man bara utesluter det som inte är LCHF, eller som man inte tycker om.

Gör sallad på de grönsaker du gillar, som innehåller låg andel kh. Gör tillräckligt mkt så det räcker några måltider, så blir matlagningen enkel.

Exempel:

Min middag idag - helstekt skivad karré med smörskiva, en klick Philladelphiaost och grönsakssalsa som jag gjort på aubergine, lite tomat, paprika, salladslök, vitlök, massor av smör, en vinägerskvätt och kryddor (salt, peppar, oregano, basilika).

Min lunch igår - Ugnsstekt kycklingklubba med lite vitkålssallad.

Hoppas du ska trivas med maten och att du får bukt med ett gäng onödiga kilon. Skrattande

cryingoutloud
0

Ägg och bacon finns det i mängder här hemma så det låter ju lovande. Har även fläskfärs, kotletter, kycklingfilé och klubbor i frysen Skrattande

Min största rädsla är att jag ska få i mig för mycket proteiner och för lite fett, men förhoppningsvis får jag väl rätsida på det.

Tack för tipsen :-)

kaisakavat
0

Om fettet - Är köttet magert - lägg till en redig klick smör. Är proteinkällan fet så behöver du inte lägga till just nåt. Fast en mindre klick skadar inte. Glad

Om proteinet - Olika proteinkällor har olika andel protein. Tillagat (magert) kött innehåller oftast ca 25-26 % protein (enligt SLVs listor). Du behöver troligen äta ca 1 g protein per kilo kroppsvikt, så kanske 300-400 g kött per dag är ett ungefärligt riktmärke till att börja med.

Även t ex ost och ägg innehåller protein, men ägg i lite mindre andel, så äter du sånt så får du kanske dra ner på köttmängden.. (men det fattade du säkert alldeles själv.. Glad)

Som sagt.. Du kan känna behov av att äta mycket i början, men ät tills du är nöjd, inte proppmätt, så brukar det reglera sig självt efter en tid. Man blir mindre hungrig när kroppen fattat det där med fettdrift och magen har dragit ihop sig lite p g av mindre mängd "skräp" i maten.

Zepp
0

Skippa målvikten.. sätt upp bättre mål.. iomed att du är kraftigt överviktig är det inte säkert att du någonsin kommer att bli så smal som idealet förespråkar!

Det viktigaste är hälsan och välmåendet.. och det finns inget som säger att du inte skulle vara frisk o må bra om du istället vägde 75Kg om något år?

Din nuvarande vikt är nog iallafall inte speciellt hälsosam och om du börjar gå ner så ökar antagligen hälsan vart efter kilona rasar.

Ät mat som mättar, fett o protein i huvudsak och grönsaker till det, helst mat man måste tugga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.