Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3390 ggr
Helylle
0

Nybörjarfrågor

Jag har precis börjat med LCHF och har några frågor.

Jag har inte riktigt förstått det här med andel fett i kosten. Jag vet ungefär hu mycket fett jag ska äta per dag, men det känns lite mycket för mig. Är inte säker på att jag kan få i mig så mycket. Jag vill på sikt gå ner 13 kg. Är tidigare van vid att banta genom svält. Kan jag gå hungrig eller ska jag äta tills jag är mätt (tilläggas bör att jag äter kosttillskott för vegetarianer för att säkert inte få näringsbrist)? Om jag någon dag har fått i mig lite för mycket kolhydrater, kan jag då kompensera det genom att dra ner på fettet, ska jag äta lika mycket fett som vanligt, eller ska jag rent av öka på fettet den dagen?

Undrar dessutom över träning. Kan jag träna som vanligt när jag äter enligt LCHF?

dufva
0

Hej!

Det viktiga är att du inte är rädd för fettet så du undviker det.

Inbitna svältbantare behöver ofta lite omprogrammering så man inte faller tillbaka i gamla vanor Flört

Du behöver egentligen inte räkna nånting utan försök bli trygg med dina mättnadssignaler.

Du ska absolut inte vara hungrig i något läge Glad

Se till att äta tillräckligt med protein

Dra sen ner på kolhydraterna så mycket du anser att du vill göra.

Är din proteinkälla redan fet så behöver du inte göra mer.

Magert protein kompletterar du med en god sås eller kanske ett kryddsmör.

Kort sagt fyller du på med fett tills du upplever en behaglig mättnad.

Visst kan du träna som vanligt.

Var bara beredd på att det kan gå lite trögre under omställningsperioden men det är individuellt hur man upplever det.

Drick gärna lite extra under träningen till en början

Zepp
0

Man skall ersätta energin från kolhydraterna med emnergi från fett.. varken mer eller mindre.. tillenbörjan!

Sen när du ställt om kroppen till att i huvudsak ta sin energi från fett är det inte helt ovanligt att aptiten sjunker!

Man bör äta sig "ohungrig", dvs så man står sig mellan måltiderna.. och det är inget fel i att bli hungrig strax före nästa måltid.. helt normalt skulle jag vilja säga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Du ska helst inte gå hungrig nån längre stund, då kommer du äta för lite. Du kommer märka att det är mycket lättare att gå hungrig när kroppen är omställd till kosten så lär dig att undvika det…