Skitsnack om hälsa
Om och om igen möts man av inlägg som handlar om att strunta i viktresultaten och fokusera på hälsovinsterna.
Under de 4 månader jag levt LCHF har jag varit mer förkyld och haft mer magsjuka än på flera år tidigare. Visst, jag har tränat mycket mer och kanske övertränat lite. Men träning och motion ska ju vara bra för hälsan och LCHF ska ju vara superbra för hälsan.
Så nu sitter jag här lite bitter och snuvig och hämtar mig från kräkningarna igår och undrar när de utlovade hälsovinsterna ska dyka upp?
Har iofs läst en hel del tidigare om att många inte sluppit sina förkylningar trots LCHF, så jag kanske inte ska vara så förvånad.
Men snälla ge mig hopp, skriv gärna lite uppmuntrande historier som t.ex. "de första 4 månaderna var omställning och jag var ständigt sjuk men sedan dess har jag varit kärnfrisk" ;-)

Det är nog mest de som har haft ohälsa som varit relaterat till eller orsak av kost som blivit friskare, typ diabetiker, IBS, Celiaki och sådana som lyckats gå ner rejält i vikt.
Någon kanske har fått ett bättre imunförsvar när de slopat all junkfood osv.. själv försvann min kroniska astma efter tre månader.. vilket jag inte riktigt kan förklara.. det kan ju även vara en tillfällighet.
Fundera på en sak.. du skriver i en annan tråd att din dotters näsa rinner hela tiden.. det är inte så att ni har gemensamma problem?
Något i miljön.. då ni bägge går hemma?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Visst skulle det kunna vara så… Vi bytte frånluftsvärmepumpen för 4 månader sedan men det har jag kopplat till bättre ventilation => bättre luft => bättre hälsa… Men du har kanske en poäng. Den kanske bidrar till mer drag eller drar runt fukt / mögel el. dyl? Ska grunna lite mer på det…

Kan tillägga att jag utöver hyfsat strikt LCHF ätit extra D-vitamin, fiskolja, C-vitamin under 4 månader. Dessutom ätit mycket fet fisk, varje dag. Så omega-3 borde jag ha fått ganska mycket av och det ska ju dämpa inflammationer… Men icke sa nicke….
Ojoj.. hoppas verkligen det vänder för dig - å det snaraste!!
Våra utgångslägen är olika, och delvis så äter vi ju olika, så ingens erfarenheter är exakt som den andra. För mig - stora förbättringar när det gäller t ex
- värkproblematik (muskler, leder, krypvärk..)
- sömnsvårigheter
- magproblem
- Muskulaturen har stärkts ordentligt, trots att jag inte kan träna
- Bakteriella förkylningsvarianter biter inte på mig alls numera.
- Viktnedgång i början, sen en evig "platå".. men det är ok, inte så många kilon kvar.
Under det första året hade jag diverse småstrul. T ex har hud och hår påverkats. Perioder med utslag, akne, extrem torr hud, munsår, det tog kanske ett år eller drygt det, innan det lade sig, men sen är det bara bra med det.
Det enda jag behöver passa mig för, är magnesiumbrist och risken att äta för lite. I övrigt funkar det hela fint numera.

Ventilationsanläggningar i gemen med långa rör har en tendens att samla på sig en massa böös som sedan avger inte alltför hälsosamma ämnen!
Det är därför som det är lag på att alla sådan anläggningar skall besiktigas med jämna mellanrum!
Mina hälsovinster har bl.a bestått i att mina förkylningar faktiskt reducerades drastiskt. Fuskar jag däremot några dagar uppemot en vecka i sträck, då får jag som ett brev på posten ont i halsen samt ofta så dyker det upp småsår i hårbotten- kanske candida?
Utöver det så har jag mindre ont i ryggen, min gissning pga minskade inflammationer i muskelfästen och ligament, jag har inga svampinfektioner längre samt vaknar inte titt som tätt på natten och ligger sömnlös.
Eftersom din dotter som inte går på dagis= är hemma stor del av tiden är snorig och förkyld och även du som just nu är hemma med henne och är föräldraledig, så är det kanske en mycket god idé att utreda luftkvalitén hemma hos er?
Jag var faktiskt lite mer sjuk än vanligt det första halvåret på LCHF. Jag tyckte att förkylningarna avlöste varandra och undrade varför inte mitt immunförsvar blev bättre, som så många berättat om. Visserligen var jag ofta smårisig även på den gamla kolhydratkosten, men det blev snäppet värre under omställningen.
Men så vände det - och nu är jag i princip aldrig sjuk. Om jag inte äter för mycket kolhydrater förstås.
Då brukar jag raskt ådra mig en förkylning. Och den gamla foglossningen börjar ofelbart spöka igen.
Har funderat över om rejält överviktiga som snabbt går ner i fettvikt, om de inte borde bli sjuka/re när fettlösliga ämnen löses ut. Men det verkar inte så?

Jag vet inte vad du har för venttilation, men om det finns någon slags värmeväxlare som värmer inluft med frånluften, kan det vara där orsaken till rinnande näsa och andra problem i luftvägarna ligger.
En korsvärmeväxlare brukar inte orsaka såna problem, men roterande växlare, där samma celler som släppte ut frånluften tar in friskluft används, där bildas ofta mögel som sprider sporer i miljön.
Det säkraste sättet att kontrollera om man har mögel eller svampproblem är att göra sök med mögelhund. Fördelen med att använda hund till mögelsökning är att den inte har någon föutfattad mening om var den ska hitta det, utan den går direkt på källan. Andra konsulter misstar sig ofta.
Tränar man hårt hela tiden så blir man ju lättare sjuk. Man behöver inte alls bli friskare av "överträning".

Tack för alla svar! Flera intressanta vinklingar. Har oxo funderat på om viktnedgången = fettminskningen har medfört att en massa slagg kommit ut i systemet. Skönt att höra att det blev bättre efter ett halvår, Adur! Ska försöka kolla ventilationen / mögel hemma. Kostar kanske en slant men det är det nog värt för hälsan! Ska bara övertyga sambon…

Övergången till LCHF påverkade inte alls min förkylningsfrekvens, jag var fortfarande förkyld 8-10 gånger om året. Men sen gjorde jag en rensning i fett-förrådet, skippade alla vegetabilska oljor av alla slag, det var vid ett årskifte. Jag blev förkyld vid jul ungefär det året, och så har det fortsatt, jag är förkyld väldigt sällan numera
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag är sällan förkyld och har inte varit det sedan jag gick över till LCHF för två och ett halvt år sedan. Jag vet inte om det har haft någon inverkan på frekvensen av förkylningar.
Jätte tråkigt att du inte fått hälsovinster! Själv har jag blivit oerhört mycket friskare sen jag började med lågkolhydratkost, speciellt när det gäller förkylningar och hals-infektioner.
Tyvärr har jag märkt att det kan ha en del med mjölkprodukter att göra också, att mejerier är slembildande.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
OT: Vad roligt att se dig här igen Jennix! 
För mig tog det ett år innan jag började märka någon skillnad i förkylningsfrekvensen. Första året var jag om möjligt sjukare!
Jag hade fyra rejäla slängar av olika krämpor som alla krävde penicillinkurer, allt från luftvägsinfektion till urinvägsinfektion. Har aldrig tidigare haft ett sånt år! Men sen dess (snart ett år) har jag inte haft några problem alls och har varit förkyld en gång under detta år (normalt är jag det 4-6 ggr/år).
Så vi är väl olika gissar jag. Jag hoppas och tror att mitt immunförsvar nu har fått en boost och håller mig frisk framöver!

#3 Inte för att jag vet om det har med dina förskylningar att göra men den mängden omega 3 låter i mina öron inte hälsosam på en strikt lchfkost .
Nån mer påläst kanske kan förklara vad som kan hända vid för lågt omega 6 intag när kroppen inte kan starta inflamationer ?

Som Ulf (#17) påpekar så kan det bli för mycket O3 och lite O6 - O6 är mycket viktigt för immunförsvaret för att just starta inflammation…ett arbete resulterar i att motarbeta mikroberna.
Fast jag skulle nog kikat på mögelspåret först - inte bara sporer ger förkylningssymptom, utan även toxiner i gasform som kommer från möglet. Jag hade själv en häftig förkylning i Mars….som försvann fort efter jag hittat en mögelkälla och stoppat dit en avfuktare (förkylningen verkade linjärt kopplad till luftfuktigheten i rummet brevid sovrummet
).

Hur lätt/svårt är det egentligen att få i sig för lite O-6.. tror det är mer eller mindre omöjligt?

Äter man mycket fet fisk dagligen kan det såklart bli en lite väl skev fördelning, alltså för mycket omega 3 eller för lite omega 6, vikingarna tyckte ju t ex om att slåss med eskimåer för de behövde bara rispas lite så förblödde de.
Hur mycket tränade du innan och hur mycket tränar du nu? Hur hårt?
Överdriven träning är inte bra för hälsan och att ligga länge (över 30min) med puls över 75% av max ger ett försämrat immunförsvar flera dagar (källa: Primal blueprint). Om du började träna i samband med LCHF starten kan det väl vara en delförklarning?!

Mest är jag nog lite besviken på boken Istället för doping av Frank Nilsson. Han skriver ju att LCHF leder till mindre risk för överträning och mindre avbrott i träning pga förkylning o. dyl. Jag säger inte att han har fel, jag hoppas fortfarande han har rätt och att mina förkylningar beror på för lite sömn, stress, barn på dagis, osv.
För mig som ny här verkar det också konstigt om man skulle strunta i viktresultaten och fokusera på hälsovinsterna.
Det är inget som helst fel på min hälsa, mitt enda problem är min måttliga övervikt.
Mitt enda skäl till att ge mig på detta med LCHF är alltså att jag hoppas på att få en viktminskning och sedan att kunna hålla vikten genom denna diet.
Hygien > kost när det gäller sjukdomar.
Jag är väldigt lik dig tror jag LarsC, tränar en del, kör lite strikt/fusk om vartannat men jag har inte märkt av något sjukdomsmässigt än, tvärtom. Frossar jag kolhydrater så känns det som immunförsvaret går ner.
Erik
# 22 Som du skriver.. "barn på dagis" kanske kan förklara endel.
Det är ju vanligt att åtminstone det första året kan bli krisartat, ibland för hela familjen. En massa nya bacillusker o dyl, som dras hem från dagis och skola ska tas upp och bearbetas av våra immunförsvar. Sen, hips vips, så är det över och alla blir friskare.
Därmed inte sagt att andra faktorer kan vara inblandade och viktiga att kolla upp.
Med tanke på Istället för Doping. Har för mig att en smart övergång är att ta det lite lugnt med träningen i ca 2 månader inledningsvis. Lite som Björn Ferry gjorde. Då har kroppen förhoppningsvis blivit riktigt bra på att använda fett som energikälla, vilket ju gör att du inte riskerar att förlora energi från andra organ, inkl muskler.
Hoppas det går bra. Själv kan jag lätt känna av en kommande förkylning om jag tagit ut mig för mycket. Men dom går över snabbare på LCHF, ofta bara en dags "känning".
Mvh
Wille

#21 m.fl.
Jag "tränade" ungefär så här:
Styrketräning söndag & torsdag inkl 14km t o r till gymmet.
Cykla med barnen i cykelkärra ca 7-14km 4-5 dagar i veckan.
Cykla till stan ca 15 km t o r ett par ggr i veckan utöver ovanstående.
Löpning 5-6 km på ca 35 min 1 gång i veckan.
Löpning i skogsterräng ca 30-40 min 1 gång i veckan.
Ibland 1-2 cykelturer om 60 min extra i veckan.
Låter det som för mycket träning? De flesta cykelturerna görs i lugnt tempo, endast löpningen som varit uppe i 80% av maxpuls.
Nu har dottern sommarlov och övriga aktiviteter också slut för säsongen så cyklandet med cykelkärra kommer bli avsevärt mindre nu.

Glömde skriva att jag började min träning på gym en dryg månad efter starten med LCHF då jag fick en massa ork och energi och hade tappat ca 8 kg i vikt.
Någon månad senare försvann snön och då började jag springa och cykla utöver gymmet. Så jag tror inte jag tog i för hårt i början…
Men jag bli ändå hoppfull av att flera skriver att de blivit friskare med tiden. I höst är jag tillbaka på jobbet så då blir det förhoppningsvis mindre stress och barnaktiviteter där smittan finns.
Hej du!
Jag var sjuk i förkylning o annat tjafs i många långa månader. Efter nio månader fick jag så svininfluensan i september förra året. Efter det har jag aldrig varit sjuk en enda gång.
Blev du någe hoppfullare?

#29 jatack! :-D
Jag återkommer till den här tråden om ett år ödmjuk eller förbannad ;-)
Jag brukade få förkylningar med vidhängande luftvägsinfektioner ca 4-5 ggr/år tidigare. Efter knappt 1½ år med LCHF kan jag konstatera att jag haft totalt två förkylningar (varav den i höstas troligen = svininfluensa utan de värsta symtomen) under den här tiden. Förkylning nr 2 dök upp i våras under en extremt stressig period på jobbet, och jag hade helt enkelt inte "tid" att vara sjukskriven. Jaha, tänkte jag, då kommer luftvägsinfektionen som ett brev på posten, som den brukar. Men brevbäraren slarvade tydligen bort den någonstans på vägen…
Vad gäller mina "borttappade" luftvägsinfektioner är det precis som med tappade kilon - om nån råkar hitta dem vill jag verkligen inte ha dem tillbaka! Slit dem "med hälsan"! 
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Är inte säker på att det kommer påverka sjukdomsfrekvensen, men när jag ändå frågade och fick svar…
Jag skulle föreslå att du testar att byta ett av dina löppass mot sprint- eller intervallträning.
Sprint skulle kunna se ut så här: gå din vanliga skogsrunda men här och där lägger du in stegringslopp och springer så fort du kan (eller kanske 85% av vad du kan för att inte skada dig) och så länge du orkar (kanske 100m) sen går du igen. Låt pulsen sjunka till du känner att du kan och vill rusa igen. Kör kanske 4 sprintar på ett pass.

#32 tack! Jag brukar försöka både på vägen och i skogen att köra lite intervall, framförallt i skogen. Men det har blivit lite sporadiskt och kanske snarare så att jag maxat på utifrån min vanliga hastighet som oxo varit ganska hög, dvs jag har inte gått ner till promenadtakt mellan sprintarna.
Nu var det ett tag sedan jag var ute och sprang men idag känner jag mig friskare trots att jag var på gymmet snorig igår. Så i helgen blir det kanske ett skogslopp.