Pyttipanna
Jag var sugen på pyttipanna. Så jag tog lite rester + en lök + BAMBUSKOTT.
Så stekte jag löken i hop med bamduskotten och sedan i med kottrester + lite rökt korv.
De blidde jättegott.
Jag har tidigare bytt ut potatis mot bambuskott i olika maträtter och det fungerar jättefint, då den inte är dominerande i smaken.
MVH Ballo
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
Rättika är en fantastisk ersättare för potatisen i pyttipanna. Använd rejält med smör och bryn den fintärnade rättikan och tillsätt lök, när löken blivit mjuk tillsätt kött/korv/färs. Servera med stekt ägg och tärnad färsk rödbeta. Det är viktigt att man steker rättikan tillräckligt länge så att den blir mjuk och mild i smaken.
Bambuskott skulle man kanske prova. Det har bara 0,7g kolhydrater på 100g enligt fineli.
Vilken sorts bambuskott köper du?
Rättika har jag provat, men tyckte inte så bra om det. Tillagade den antagligen för lite. Jag kan inte hitta rättika på fineli.
#2 Ja, du stekte den nog den inte tillräckligt länge, mängden smör är också viktig. För bästa resultat tärna rättikan i små tärningar, använd mycket smör, och stek tills den är mjuk (kom ihåg att provsmaka). Rättika har endast 2,3 g kolhydrater.

Ett tips från kocken.. koka tärningarna en stund så de blir halvfärdiga och bryn dom färdiga i stekpannan det går fortare och blir ett jämnare resultat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Märket är varierande, men det jag använder är skivade, dom finstrimlade har jag i wooken.
Kan man tå tag i rättika så här års? Jag var på kvantum och där fans inga.
+ Hon som hade hand om frukt och grönt hade inte en aning om vad det var.
MVH Kennet
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Konstigt, för hos mig finns det rätika året om.. fast jag letar febrilt efter de små bruna som är mycket godare!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Det tar längre tid att koka dem först än att steka dem direkt. Har man bara tillräckligt med smör så kokas/friteras rättikan i smöret. Rör om ofta och platta till efter varje omrörning så blir det perfekt resultat.
Rättikan blir besk om den inte är välkokt/stekt. Smakar rädisa som rå. Kokt/stekt har den neutral smak.
Jag har använt rättika till att göra rättikasallad(som potatissallad), rättikagratäng, wok.
#8 Precis, därför är det viktigt att provsmaka pytten, då vet man när den är färdig. Själv tycker jag att resultatet blir t.o.m. bättre än med potatis. Ska prova att göra rättiksmos, har tröttnat på blomkålsmos.
Jag rekommenderar rotselleri. Koka tärningar, ca 0.5 x 0,5 cm. ca 6 min. tills de är mjuka. Låt rinna av. Använd i stället för potatis i potatissallad Fräs i smör tillsammans med lök för pytt i panna.
Rotsellerimos är jättegott, förväll skivor ca 0,5-1 cm tjocka i saltat vatten tills de är mjuka, ca 8-12 min. Häll av vattnet och mixa med stavmixer, tillsätt ganska mycket smör och blanda in. Bra ersättning för potatismos.