Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6228 ggr
pernillaa
0

Bra mat för mjölkintolerant

Hej

Jag försöker lära mig att äta nyttigare. Är dålig på att laga mat och är utbränd med ADHD och bipolärt och en tidigare ätstörning så behöver nån hållbar diet som inte är för fet så jag skräms tillbaka till ätstörningen men som är tillräckligt för att jag ska orka med vardagen och inte för svår att tillaga då jag inte har ork. Har dessutom en son som är 3 år, snart 4, som är allergisk mot komjölksprotein.

Basfödan för oss har varit makaroner och korv eller makaroner och fiskpinnar eller köttbullar och bröd och gröt.

Finns det nånting man kan ersätta makaroner med som inte innehåller mjölk och som är nyttigt? Och som barn vill äta?

Har svårt för mer än 2 komponenter vid måltiderna, alltså korv + makaroner eller nånting annat. Koncentrationen sviktar.

Mycket att ta hänsyn till där:

• Ingenting dyrt(lever på existensminimum)

• Helst inte mer än två olika komponenter - alltså lättlagat

• Helst nånting som tål att upprepas

• Nåt som barn vill äta

• Totalt mjölkfritt

• Inte för fett(pga ätstörningen)

• Nyttigt(så vi får i oss det vi behöver)

• Plus…gärna nånting som tål att frysas in som man kan göra stora portioner av

Kram // Pernilla

Ha en bra dag! // Pernilla

Hemulen
0

oj, svårt det där, men det finns inga genvägar till att äta sunt. Om du läser här: frågor och svar kanske du kan få lite mer inblick i hur vi som äter LCHF äter och kan hämta inspiration. Till höger här på sidan finns även många recept som du kan kika på.

pernillaa
0

Tack, jag ska kika. =)

Om jag börjar såhär då:

Finns det nånting jag kan byta ut makaroner med som är nyttigare än makaroner som inte innehåller mjölk?

Makaronerna är mitt största problem.

Ha en bra dag! // Pernilla

Fiana
0

Ägg och makrill? men om barn äter det eller inte beror nog på vilket barn det är frågan om. Frysa kan du nog inte men färdig kokta ägg håller i kylen och pja makrillen är ju bara att öppna burken?

Annars kan man ju göra en köttfärssås med mycket färs i (finns ofta på kampanj) det är lätt att frysa och man kan äta med sallad eller kokt broccoli eller blomkål etc.

nobban7
0

Testa kålpudding: Bryn köttfärs i smör. Bryn, eller "smält" även hackad vitkål i smör. Tillsätt gärna lite lök i vitkålen. Salta, peppra, blanda. Jag brukar hälla på grädde och köra en stund i ugnen men det gäller ju inte för er. Om smör inte heller funkar kan du steka i ister istället. Några lingon till och det är fullbordat.

KarinJ46
0

Det går att finstrimla Zuccini till "spagetti" som du hastigt kokar upp i lite vatten. Den är smakneutral och kanske går det att övertyga sonen om att det är en ny sorts spagetti?

Lycka till!

Suhair
0

Hej, känner till viss del igen mig i dig, dåliga matvanor (makaroner o falukorv) och få indigrenser + en dotter med tidigare komjölksallergi (fram tills hon var ca 15 år).

Jag strimlar vitkål som jag kokar i rikligt med vatten + salt, tills vitkålen känns al dente. Ta gärna lite olivolja på efter du har slagit bort vattnet. Det var min kräsna dotter, före detta komjölksallergiker, som tipsade mig om detta. Äter det tillsammans med köttfärssås. Jag lagar tillräckligt mycket av "vitkålspastan" och köttförsen för att frysa in. Lägger det i portionsförpackningar, var för sig, som jag sedan ta fram för att ha till lunchen på jobbet.

Jag upplever att LCHF-mat är väldigt enkelt att tillreda, och att man inte behöver ha en massa tillbehör. Men du och din son behöver vänja er vid lite fetare mat, t.ex. olivolja eller rapsolja som ringlas över maten, annars lär ni inte bli mätta. Ta det i din egen takt.

MimLan
0

Tror det underlättar om du bryter tänket "byta makaroner".

En generell poäng är just att hela den här högen med kolhydrater skall bort, och huvuddelen av måltiden är protein, som antingen är fett i sig, eller får det som ett tillbehör. Och som ett tillbehör till det som är essentiellt, (protein och fett), finns grönsaker i olika former.

Kålpudding som nämns ovan är ett bra tips. Fokus är på fett protein och så finns vitkålen som gör det hela till en trevlig rätt. Enkelt att lag och görs bäst i stora satser.

Fortsätter man på köttfärsspåret finns köttfärssås som antingen äts med strimlad squash eller kokt strimlad vitkål som oxå nämns, eller som kan gratineras med bacon över, och då kan man lika gärna slänga ner lite broccoli innan baconen. Köttfärssås kan göras i storkok och så kan det vara till hjälp om du gör en lista på vilka variationer du kan ha med färdig köttfärssås så behöver du inte fundera på saken utan tar det som är lättast och mest tillgängligt för dig. Köttfärslimpa. Färsbiffar. (Kalla det hamburgare.) Stekta ägg och falukorvskivor.

Om du klarar av att planera matlagning som är enkel, men behöver lite förberedelse så kan du köpa billiga revbensspjäll. Gör en marinad och låt bitar ligga däri, och sedan när ni vill ha mat grillar du dem i ugnen.

cream1
0

Håller med! Strimlad vitkål eller zuccini istället för pasta. Men glöm inte att tilsätta fett för annars blir man inte mätt. Endast grönsaker och protein lever man inte länge på…

dufva
0

Hej pernillaa!

Kul att du hittat hit med dina kostfunderingar.Glad

Det finns nog inget nyttigare sätt att äta än på vårt sätt.

Matlagningen är väldigt enkel och tidsbesparande (om man så vill) när man får kläm på konceptet.

Visst kan man göra riktiga gourmeträtter på lchf men man kan också göra det väldigt enkelt för sig men ändå få till riktigt nyttiga rätter.

Din son är ju väldigt liten än så det bör inte vara några större problem att få honom med på noterna (tror jag).

Visst kommer han att fundera över var makaronerna blev avTyst men ser du till att bra alternativ finns, och bara har bra mat hemma går det säkert fint.

Han behöver ju inte heller vara speciellt strikt med kosten bara han slipper mjölken är ju det viktigaste för honom

Hoppas du kommer över din fetträdsla för annars fungerar det nog inte.

Man kan inte bara plocka bort kolhydraterna utan att se till att energin kommer från fett istället.

Jag tror också att mer fett i kosten kan vara väldigt läkande just vid de problem du har.

Tänk på att hjärnan faktiskt är en stor fettklump Obestämd och med bra nya byggstenar av bra fetter kan faktiskt mycket ramla på plats för dig.

Både ADHD och koncentrationssvårigheter kan påverkas positivt av mer fetter i kosten.

Ätstörningar beror ofta på brist på tryptofan i kosten.

Vår kost "badar" i den här viktiga byggstenenFlört

Inte minst veganer och storkonsumenter av kolhydrater kan pushas över gränsen till ätstörning pga brist på aminosyror och bra fetter.

Även här tror jag alltså att lchf kan vara till hjälp för dig

Klarar du fettbiten så testa är mitt råd om inte kanske du ska låta bli för risken finns att det inte alls blir bra annars.

Väljer du att prova får du bra stöd här på sajten nästan dygnet runtGlad

bullmagen
0

Blomkålsmos är ett bra tillbehör som även barn brukar gilla. Koka blomkål och mixa medsalt + mjölkfritt smör. Detta kan serveras med köttbullar/stekt korv/fisk etc. Broccolimos är också gott!

Omelett är enkelt, gott och närande

stek kyckling, wokgrönsaker (finns på påse) + kokosmjölk och kryddor.

kokta ägg + majonnäs + räkor

hamburgare + guacamole (mosad avokado + kryddor + ev tomat)

sallader med bacon, kyckling, vinegrette

smeo
0

Mjölkfritt smör kan vara svårt att få till

då måste man koka smöret till ghee

annars brukar min lilla son (4 år) gilla stekt korv  (stek i kokosfett) med ketchup o massor av "sås" (stekfett)

eller korv/skink  o gurkstavar doppad i hemmagjord majonäsdressing

en sån liten som växer tycker jag kan äta frukt o bär ge ekologisk frukt i bitar/klyftor

Men jag tycker som du att det kan vara lite svårt att få till "rolig" o enkel mat som e mjölkproteinfri

Jag använder gärna kokosgrädde i tex köttfärssåsen/strimlad kyckling m grönsaker   o äter helt enkelt bara köttgrytan  utan pasta/potatisalternativ.

Tror du skall försöka tänka på att ha så ren mat som möjligt  utan e- nummer och absolut akta er för natriumglutamat