Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10687 ggr
cream1
1

Laktosfri yoghurt...

Hör och häpna. Arlas laktosfria yoghurt innehåller bara 2 g Kolhydrater / dl! Cool

Dock är det mellanyoghurt men den är krämig och god ändå. Supergott med lite linfrön/solroskärnor och mandlar. Bra om man vill ha något som går snabbt men ändå inte är superhungrig.

Har knappt ätit yoghurt sen jag började med lchf eftersom det är 5 % kolhy i vanlig yoghurt, vilket ju är en stor skilldnad med tanke på att man ju oftast äter mer än en dl åt gången. 

Men nu blir det ändring på det!

Million
0

Mellanyoghurt, hur mycket fett är det i den?

Jag brukar blanda turkisk yoghurt (10%) med grädde, då får man ju ner kolhydraterna en del. Men det kanske funkar bra med den där yoghurten också!

MarlaS
0

Det kan ju inte stämma med 2g, då kan den inte bestå av mjölk liksom… och är den inte smaksatt? Låter fel.

Hemulen
0

#2 det stämmer nog för så står det även på andra laktosfria produkter från andra tillverkare. Filen och mjölken har faktiskt lägre halt också än "vanlig".

#1 Jag hade gärna velat blanda med turkisk yoghurt men den är inte laktosfri… Är det någon som vet om det finns laktosfri turkisk yoghurt? Alla laktosfria produkter är ju alltid light eller med max 3 % fett Rynkar på näsan

Million
0

#3, valio har laktosfri matyoghurt :) Fast bara i små förpackningar verkar det som.

[

http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=1104

](http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=1104)

Hemulen
0

#4 tack för tipset! :)

cream1
0

#1 Det är 1,5 % fett. Men jag tycker det funkar bra ändå om man bara vill ha ett mellanmål eller en efterrätt eller bara är allmänt sugen på något.

Turkisk yoghurt ocvh grädde blir ju ungefär dubbelt så mycket kolhydrater, men mer fett. Det beror på vad man prioriterar ;).

#2 Ingredienser: högpastöriserad mjölk, mjöljprotein, laktasenzym och yoghurtkultur.

"Från en svensk arlagård".

Låter ganska bra ändå tycker jag. Laktazensym vet jag dock inte vad det är, men yoghurtkultur är det väl i alla naturella yoghurtar?

#4 Är matyoghurt som turkisk yoghurt? Hur mycket kolisar innehåller den?

Hemulen
0

Laktasenzym är det enzym som bryter ner laktosen. Vi som är laktosintolleranta antingen saknar helt eller producerar för lite av detta enzym. Finns att köpa på tablett på apoteket.

Mervi
0

Energi

460 kJ / 110 kcal

Protein

3,0 g

Kolhydrater

4,4 g

Varav laktos

0 g

Fett

9 g

Kalcium

110 mg (14 %*)

Valio Laktosfri matyoghurt är naturell och passar utmärkt som en bas i dressing, såser, marinader och röror. Den är även god som smakbrytare till kryddstarka rätter. Matyogurten har en rund och mild smak.

Vid uppvärmning rekommenderas att matyoghurten ska redas med 1½ tsk vetemjöl per 100 g.

Pastöriserad skummjölk och grädde, syrningskultur och laktasenzym.

Per 100 gram

Energi

460 kJ / 110 kcal

Protein

3,0 g

Kolhydrater

4,4 g

Varav laktos

0 g

Fett

9 g

Kalcium

110 mg (14 %*)

* = Rekommenderat dagligt intag.

Produkten innehåller mjölkprotein, galaktos och glukos.

Kylvara Förvaras vid högst +8°C. Öppnad förpackning är hållbar 4-5 dagar i kylskåp.

Laktosfri matyoghurt

Mervi
0

Jag kopierade från Valios sida, det blev dubbelt, tyvärr.

cream1
0

Ok. Lite mkt kolisar för min del, men annars lät det som en bra produkt!

Fiana
0

Det bör vara värt att tänka på i sammanhanget att mjölkproteinet i sig kan vara ett stort viktminskningshinder, många gånger mer så än exakta mängden kolhydrater i produkten - så att jaga exakta låga gram på det hjälper oftast inte så mycket.

Vill man annars ha både hög fetthalt(så man förhoppningsvis nöjer sig med mindre mängd och/eller äter mindre annat) och lågt med kolhydraterna ligger lidl´s grekiska yoghurt på 2.8 gram kolhydrater och 10% fett(inte säker på exakt fetthalt då det var länge sedan jag köpte då jag definitivt inte kan äta yoghurt i större mängder än ca 0.5 dl och fortfarande gå ner i vikt) - är man laktosintolerant kan man köpa enzymet i fråga på apoteket, det är inte ens dyrt längre (den enda sorten som fanns för 20 år sedan då jag behövde dem först kostade typ 7 kr dos, numera finns flera sorter till mycket bättre pris). Något som är en bra idé att ha till hands i vilket fall som helst om man kan behöva äta mat ute eller hos någon annan.

Zepp
0

Om det är mindre kolhydrater i lågfettmejerierna så beror det nog på att dessa är spädda med vatten!

Tanken bakom att äta helfeta produkter är man äter mindre av dessa.. alternativt inte blir så fort hungrig igen att man behöver äta mer!

Så om man äter hälften av en fullfet produkt så halveras kolhydratinnehållet, samtidigt som fettets andel av energin ökar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cream1
0

Ja det låter vettigt.

Så generellt kan man mixa ihop tex cremefraiche och vatten och fån något i stil med yoghurt med väldigt lite kolhydrater? Förvånad

Zepp
0

Generelt sett jaa.. men du har nog inte sådana bra maskiner som de har på mejerierna, och CF är även syrad!

Jag rekomendera de som gärna vill ha mejerier till frukost att använda Turkisk youghurt spädd med riktig grädde till lagom konsistens.. man blir proppmätt länge på rätt så lite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

#3 Smetana från Valio är laktosfri och innehåller 42% fett (8 g mer än krämfräsh). Skrattande Funkar bra istället för jogurt.

Million
0

#6 Ja dubbelt så mycket kolhydrater men kollar man på fördelningen (på minmat.net) ser den ut såhär:

100 g naturell yoghurt 3% fett (valde den eftersom 1,5 inte fanns):

32% kolhydrater, 23% protein, 45% fett.

100 g matlagningsyoghurt 8% fett:

18% kolhydrater, 13% protein, 69% fett.

(Och då är det antagligen ännu större skillnad egentligen eftersom jag valde yoghurten med 1,5% och matlagningsyoghurten på 8%.)

Själv blir jag mättare på fetare yoghurt = äter mindre = färre kolhydrater. :)

Hemulen
0

#15 finns det något om mat som du inte vet?! Tur att vi har dig här på kif! Tack så mkt för infon, nu ska jag handla! Glad

cream1
1

Ja jo. Man blir mättare av mer fett, men sanningen är den att jag ibland blir sugen på något trots att jag är mätt, och då vill man ju inte överäta kalorier i onödan då jag hör till dom som går upp i vikt av för mycket kalorier. Därför tycker jag att den här yoghurten är så bra, Lite kolhydrater och kalorier.

Men tro inte att jag är fettskrämd för det!

Fiana
0

#18 Om du har problem med att du går (oönskat) upp i vikt eller inte ner i vikt som du önskar, är det inte otroligt att du skulle få mycket bättre resultat med att inte äta yoghurt alls oavsett sort eller kalori innehåll. Mjölkprotein kan spöka *mycket* med blodsocker och insulinreglering oavsett lågt kolhydratsinnehåll. De beter sig helt enkelt som en vara som innehåller mycket mer kolhydrater än vad det står på förpackningen.