Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6739 ggr
afffe
0

proteintillskott

tjenixen !

tänkte börja styrketräna i lite större utsträckning nu , och undrar om man kan ta en proteinshake efter träning utan att "förstöra" lchf-dieten.

eller om det helt eneklt är att kasta pengarna i sjön med proteintillskott eftersom man lever på fett & protein?

innehåll i proteintillskottet jag tittat på.

Per 100 gr

Kalorier:

360 kcal

Protein:

86 g

Kolhydrater:

0,4 g

Fett:

3 g

savonit
0

Hej, är du kille/tjej?

Proteinshake förstör inte LCHF men välj ett protein pulver med så lite KH som möjligt.

Det du hittat här över ser ut att ha bra värden.

Extra protein är bara bra om man tränar och äter man för mycket protein gör det inte mycket förutom att man pissar ut en massa protein.

Att lägga sig på 2g protein per kg kroppsvikt är lagom.

Nu gisar jag och kan ha helt fel, men eftersom killar har väldigt lätt att lägga på sig muskler är det dra att äta mycket protein upp till 2g som sagt.

Men eftersom tjejer har relativt svårt för att lägga på sig muskler leder ett intea på 2g till överätning och man slänger en massa protein i skön?

Kanske skall lägga sig på 1,5 som max för en kvinna?

Hur är det egentligen?

Wtn3
0

En del säger att det protein musklerna inte behöver omvandlas till glukos och alltså funkar som kolhydrater i kroppen, andra säger att överskottet försvinner ut med urinen… Men ett som är säkert är iaf att det inte finns någon mening med att överdriva proteinintaget.

Hamka
0

Finns ett proteinpulver som heter Pro 92 också… står inget om kalorier men kan inte vara mycket..

Protein 92 %, mineral 1 % , fibrer 1 %, Vatten 3 % , Fett 3 % och Kolhydrater 0 %.

Wtn3
0

Kalorier är enkelt att räkna, 92% protein och 3% fett ger 368+27 kalorier per hundra gram, alltså 395.

Pasi
0

Bättre att inta sitt protein i form av kött, fisk, ägg och ost än processat pulver.

#1 Väldigt liten del av proteinintaget används till att bygga ny muskelmassa, så jag tror kvinnor bör äta lika stor andel protein som män.

#2 Jag har aldrig sett nåt bevis för att proteinet pissas ut, åtminstone inte vid normala mängder - det vore ologiskt, då protein är både dyrbart och användbart (kroppen kan använda proteinet till massa saker - tom ketonproduktion).

Million
0

#5, men om man är ute efter att få så mycket muskelmassa som möjligt är det väl bra att få i sig så snabbt protein som möjligt? Typ vassleprotein utan fett för snabbare upptag..

Skepparkrans
0

Går det att få någon klarhet i hur överskottsprotein hanteras av kroppen? En del säger, som tidigare nämnts i tråden, att det omvandlas till glukos, och en del att det åker ut mer urinen. Vem har rätt?

I boken "The Starvation Treatment of Diabetes" från 1915 (finns att läsa på nätet) konstaterar man att de diabetespatienter som först fått helt sockerfri urin genom att svälta ett par dagar, sedan får höga sockervärden av den rekommenderade lågkolhydratdieten om andelen protein höjs för fort. Kör man däremot med en måttlig andel protein och sakta men säkert höjer den under en tid uppstår inte samma fenomen.

Vilket talar för att överskottsprotein åtminstone ibland omvandlas till glukos.

Pasi
0

#7 Om kroppen behöver glukos så används proteinet till det - men man har i studier (har kikat ett par moderna metastudier) inte sett att protein på nåt sätt skulle höja blodsockret.
Studierna har inte kikat på några kostövergångar, utan endast på hur proteinet ensamt, med andra näringsämnen (måltid) påverkar blodsockret för diabetiker samt friska.

#6 Proteinforskare kom fram till att långsamma proteiner höjer proteinsyntesen mer än snabba (vissa anser att dessa forskare använder osäker mätmetod…men jag har inte sett nån av nej-sägarna presentera bevis för metodens osäkerhet ännu) - och en blandning av långsamma och snabba är ännu bättre, dvs kött och sånt, som ju består av en blandad kompott protein…dessutom vitaminer och mineraler i naturliga former.

Det viktigaste för att bygga mycket muskler är överskottsenergi - dvs stort intag av mat, annars vill inte kroppen lägga nån vikt vid muskelbygge.

Viktigast för starka muskler är tung träning.
Proteinerna är byggmaterial, och får inte finnas i underskott - men har väldigt liten påverkan i sig själv skulle jag tro (betydelsen har förstorats upp).

afffe
0

oj här var det snabba svar :)

dock verkar det vara lite delade meningar , men tack för svaren.

Million
0

#8, intressant, har alltid fått lära mig att det är tvärtom. Har du nånstans man kan läsa mer om det?

Jag började med proteinpulver mycket för att jag är vegetarian och hade svårt att få i mig tillräckligt. Men nu äter jag ju fisk så då är det egentligen inget problem längre. Skulle gärna slippa köpa det där dyra aspartampulvret.

Pasi
1

#10 Dietary Protein Intake in Humans

Nu mäter de detta genom Leucinbalansen, något som vissa menar är missvisande. Men jag har svårt att tro på att en vedertagen mätteknik skulle vara så missvisande att man får ett svar som är precis motsatt - jag kräver åtminstone nån form av bevis på påståendets riktighet, innan jag accepterar… inte lösa ord ( det är så myter skapas, av att folk accepterar allt utan att kräva nåt stöd för en idé/sanning).Glad

Million
0

Thank you! Bokmärker. Fast det bästa svaret på frågan lär jag ju få genom att sluta med pulvret och äta matprotein istället, så ser jag vad det är för skillnad. :)