Konstig ketos?
Hej allihop, ny här och har en liten undran…
Jag har ätit mycket frukt och grönsaker, proteiner och ganska mycket bra fett i månader och mått jättebra av det! Potatis, spannmål, bönor, nötter och frön passar def. inte min matsmältning…
Hur som helst, jag tänkte att jag skulle ta steget fullt ut, bara för att prova på, och har skippat frukten/ökat fettet rejält.
Nu till min fråga: Hur vet man när man är i ett ketostillstånd? Jag tyckte att jag borde vara det eftersom jag ätit så lite kolhydrater, så jag köpte en förpackning ketosstickor för att kolla. Enligt stickorna utsöndrar jag definitivt ketoner!
MEN jag har inte märkt att jag har acetonandedräkt (ingen har klagat heller) eller fått några som helst "symptom" som tyder på att jag är fettdriven! Jag drack t.ex. flera glas vin igår utan att bli mer påverkad än vanligt.
Är jag i ketos eller inte? Är man alltid det om stickorna ger utslag? Eller kan man befinna sig i något slags mellanläge?
Jag är förvirrad…
Välkommen hit Ulf_S… dessa frågor är så svåra att jag med varm hand överlåter åt andra att svara….
Av egen erfarenhet kan jag säga att jag aldrig i början kände någon andedräkt, men att jag kan göra det nu ibland, 2 år senare… tror inte just det går att "lita" på.
Numer pensionär i Nynäshamn

Äter du väldigt få kolhydrater och förbrukar energi så är det ett mycket påtagligt bevis/tecken på att du är fettdriven. 
Du har troligen ätit så lite kolhydrater under lång tid att din kropp är van att bränna fria fettsyror….vilket innebär att ketontillverkningen är så låg att andedräkten inte påverkas.
Att du tål lika mycket alkohol som innan är ju lite lustigt….du får nog testa alkohol lite oftare och se om det ändrar sig (mao - du har tur du)! 

Tack, Margareta!
Jag vet ju också att jag måste få energi från fett, Pasi, men jag förstår inte riktigt varför min kropp (inte) reagerar som den gör! :p
Jag har ätit väldigt få kolhydrater i perioder tidigare, men aldrig så extremt lite som nu. Det kan nog stämma att jag sakta anpassat min kropp att bränna fett vid behov…
Jag mår bättre än någonsin i alla fall! Igår på gymmet kände jag mig mer fokuserad och orkade mer än någonsin, trots att jag borde vara lite okoncentrerad och matt när min kropp ställer om sig till ren fettdrift. Jag har knappt någon träningsvärk alls ikväll för övrigt!
Om det är så att jag anpassat min förbränning att fungera med både kolhydrater och fett under lång tid kanske det också kan förklara varför jag klarar alkohol under fettdrift?
Eller blir kroppen känsligare för alkohol ju längre den är fettdriven?

Du är helt säkert redan konverterad!
Jag tror alkoholkänsligheten minskar något med tiden, men vet inte säkert. Jag var känsligare i början än jag är nu…men känslig är jag fortfarande.