Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 9305 ggr
Ians
0

Hur trött kan man bli

Jag har ätit riktigt strikt nu sedan den 21 maj. Något skämmigt avsteg med glass o godis…har det varit men annars så har jag fixat vardagen.

Det jag känner är jobbigt är att jag är så dunder trött..det känns som jag har en hink av trötthet som plötsligt bara kommer över mig…..Blir akut trött!

Är det någon annan där ute som känner så?

Alla pratar om hur pigga o käcka de känner sig…

Någon som har nått tips?

Blodvärdet ligger stadigt på en 140- 146 i Hb

Aniara4
0

Om det blir många avsteg med glass och godis kommer du aldrig helt in i fettdriften utan hänger mellan sockerdrift och fettdrift hela tiden, och kommer därmed att befinna dig i nästan ständig omställning. I så fall är det inte konstigt att du är trött!

Ians
0

Lite så har jag tänkt oxå…men när jag är så trött så jag vill sova dygnet runt…då blir det socker som hjälpmedel upp ur madrassen….3 ggr på denna dryga månaden har jag fuskat till för o orka med…kanske då jag skulle härdat ut istället och ridit ut stormen Obestämd o så hade de vips vänt runt nästa krök….?

Har läst om att endel får lägre Blodtryck av lchf kosten….jag har rätt lågt Blodtryck i normala fall…kan det vara så att blodtrycket går ner o att det gör mig såååå djuriskt trött….?

Zepp
0

Ja flera lågtryckare har rapporterat just ännu lägre tryck av allt för strikt kost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Catnap
0

Jag har LCHF en vecka längre än dig. Det gick bra för mig i början, efter några dagar kom en period av trötthet men den gick över av sig själv. Därefter, efter några veckor, fick jag ett fruktansvärt ät-sug. Inte bara på sött utan att frosta. Efter det har det gett med sig. Verkar som att det kommer perioder i början och att det bara är att bita ihop och kämpa sig igenom dessa. Nu efter 6-7 veckor mår jag rätt bra (förutom magkatarr men det är en anna historia). Nu smakar tanken på sött inte längre gott. I helgen var jag på kalas och hade bestämt sedan jag började med LCHF att äta en bit tårta eller av det som bjöds, jag fick en kladdkake bit men ville inte ens äta upp den. Tog två tuggor, länsade grädden och gav kladdkakan till min sambo.

Låter som att du underhåller ditt sötsug och kanske äter för mycket kolhydrater för att komma in i det som Aniara4 beskriver som fettdrift. Jag åt första tiden runt 50 kolhydrater och nu mellan 5-20 per dag. Försök räkna efter ett par dagar hur mcyket det verkligen blir.

Min mor har naturligt lågt Blodtryck och äter LCHF men för henne har det inte blivit lägre ännu (har ätit lika länge som du). Det kanske kommer att jsuka eller så kanske det är så att bara de med högt Blodtryck för lägre iom att det ofta beror på livsstil om man får högt Blodtryck? Jag vet inte.

Jag vet hur det är att känna sig trött och behöva socker. Det gjorde jag i ett års tid = +15 kilo från förra våren. Sedan insåg ajg att jag hade lågt kortisol och att det inte var socker jag behövde jag var helt enkelt trött. Jag har aldrig varit så pigg som efter jag slutade med socker, samma sak som när jag slutade med koffein. Visst jag var pigg ett tag men sedan rejält mcyket tröttare än innan. Nu är piggheten/tröttheten på en jämnare nivå. Så där akut trött har jag inte blivit sedan jag görjade med LCHF- utan att fuska. För mig funkar det att "fuska" (gilar inte ordvalet eftersom det inte är fusk, man äter det man känner för helt enkelt) kanske vid tillfällen som bröllop och kalas, men absolut inte varje helg. Försök hitta något annat än glass. Hallon med vispgrädde kanske?

Jag vet hur det känns! Men man måste nog ta sig igenom den där perioden även om det är jobbigt! Glad

Om du har möjlighet så mät blodtrycket. Jag har lyxen att ha en hemma, men du får säkert mäta på din VC om du vill

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

camsve09
0

En helt egen hypotes är att jag är van att hålla igång på övertid med hjälp av socker, och när jag inte kan det så är jag TRÖTT. Hade också en sådan period, och min lösning blev att sova mer, helt enkelt. Det funkade inte att sitta uppe halva nätterna när man inte fick dopa sig med socker hela kvällarna. OCH kicka igång med förmiddagsfika på jobbet…

Wildrat
0

Jag blir trött och orkeslös när jag äter för lite men jag har hållit på med kosten ett par år. Jag tror att du är alldeles för nybörjare för att äta helt strikt, din kropp är inte helt omställd till fettdrift och därför får du för lite energi när du inte äter några kolhydrater. Testa att äta 20-30g kolhydrater ett par veckor (helst utan fusk) och testa sen att strikta till det igen, då kan det gå bättre…

Ians
0

# 6 har haft de funderingarna oxå….jag tror jag gör så….för jag åt GI-mat ett tag o mådde jätte bra på det….faktiskt men det var för 3 år sedan……

Och tänker jag efter så kanske jag äter för lite emellanåt…o då kommer kroppens lösning som ett brev på posten…söt sug!…den är ju van att lösa problemen så….

Man orkar inte gå runt o känna sig puckad hela tiden…inte hitta ord etc pga trötthet…o då tar man till en fusk dag…vilket gör att man blir ännu mer trött etc etc….så det får bli ovanjord grönsaker o kött, fisk, fågel ett tag o så fettdrift när kroppen hänger med….

Så nu startar jag på "nytt" med 20-30g kolhydrater/ dag….utan fusk ett par veckor o så..kör jag strikt sedan…Tack ALLA gulliga!…som tagit sig tid o haft idéer…värdefullt o tänk värt Tack!

De e gott att kunna ventilera emellanåt…o komma till insikt!

Ians
0

Igår den 24 juni började jag med en mer moderat kolhydrats inställning….dvs jag kommer att äta mer Annika Dahlqvist stuket än SSS….för att försöka bli av med den förlamande tröttheten som gör att jag fuskar till det emellanåt…och att min vardag inte fungerar för jag går runt som en zombie…redan igår kändes livet lättare…när jag inte var fullt så strikt med kolhydraterna…

Idag 25 juni…midsommar..fortsätter livet att vara lättare…och piggare…

Till midsommar middag har jag ätit…grillat lamm och sallad utan dressing….till efterätt säkert 200 gr jordgubbar med en hel del grädde..men det är ju fest idag …eller hur!

Innan på dagen har jag inte ätit något eftersom jag inte var hungrig…jag hade ju jobbat inatt så det mesta av dagen gick åt till att sova…så summa sumarum hamnar jag nog inte så högt på kolhydrats listan iaf trots min utsvävning med jordgubbar o grädde idag..

Salladen bestod  av ca 50 gr gurka…1 tomat och isbergssallad…och lamm köttet inehåller inte några kolhydrater alls…..mätt är jag så jag rullar…så i kväll blir det inte mer mat…..

markazits
0

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vara rädd för grönsallad och andra ovanjordsgrönsaker, men det är jag det. Jag tillhör också de som inte alls mår bra av för strikt och ensidig kost utan behöver mina grönsaker och gärna lite bär ibland som komplement.

Man får prova sig fram lite och se vilken nivå som känns bäst helt enkelt.

* Maria Markazits *
http://www.markazits.com

Ians
0

Absolut…jag var helt orkeslös av att äta för strikt….däremot känns det helt ok att äta lite grönsaker ……jag har fått nosen ovanför vattnet o kan andas…..

Trodde att jag skulle gå ner i vikt fortare….åt Gi-kost för 3 år sedan då gick jag nog ner 1 kg i veckan tror jag…om jag tänker efter!!!!…och bra mådde jag!

Så började jag fuska…o så ballade det ur….Nu tänkte jag att …här skall fakiras o tappas vikt rejält!

Då slutade det med att jag för o orka …fuskade till det emellanåt….Resultat? …….3 kg ner i vikt första veckan o sedan inte ett gram till….

Så nu kör jag mer Annika Dahlqvist stuket…o mår bra…..förhoppningsvis kommer vikt nedgången igång igen…..o jag kan ge mig sj lite belöning med grädde o bär på fredagarna…när familjen äter godis o chips….

Detta blir bra hur som helst…..det får ta tid att gå ner….kanske köra en fakir vecka emellanåt…som kur!…för att få igång förbränningen när man hamnar på en platå…

Zepp
0

Bättre att focusera på det långsiktiga resultatet och hitta en modell som fungerar i långa loppet.. utan en massa avsteg!

Jag trorman skall fundera på sina grundförutsättningar.. är man diabetiker eller på annat sätt kraftigt insulinresistent så kanske fakirer o annat strikt är nödvändigt, men annars så tror jag inte det är nödvändigt att skära ner på grönsaker.. är väl om inte annat bara en risk för att man missar någon vitamin eller liknande!

JAUS
0

#11 Zepp nu sprider du vitaminmyten igen. Animalier är överlägsna grönsaker när det gäller vitamininnehåll. Eskimåer klarar sig alldeles utmärkt utan grönsaker.

Zepp
0

Mnjae.. det gjorde jag väll inte?

Eskimåer åt hela djur, alltifrån ögon till tarminnehåll.. och det är klart om folk åt mer inälvor, skinn, svål, tarmar, hjärnor och märg så hade de nog knappt behövt äta mer än animalisk mat.

Men nu är maten vi får på bordet knappast vilt, uppfött på sin naturliga föda och ofta väldigt förädlad.. och trots allt så innehåller en del grönsaker några vitaminer och rätt lite kolhydrater.

Det är ju mest vatten i ett krispigt skall så jag håller med Markazits på den punkten.. knappast något att vara rädd för att äta en sallad till maten.. kan ju tänkas att man får sig någon liten folsyra eller så.

Ians
0

Fram för allt kanske man inte skall vara för strikt i början…utan isf trappa ner….kolhydraterna…för jag har mått riktigt dåligt…pga trötthet o orkeslöshet….

Annika D…äter grönsaker oxå o har gått ner i vikt dessutom så var o en kanske skall gå efter sina egna förutsättningar…..

Som när folk frågar…vad Får du äta?!

Jag får äta vad fn jag vill!….men jag VILL INTE äta spannmåls produkter ex

Så nu skall vi inte bli…otoleranta mot varandra….utan peppa varandra i med o motgång…

Det finns inga lagar som säger att ett sätt är bättre än det andra för….. ALLA…det är bara för mig ett sätt fungerar bättre än det andra…..

Sen kan vi låta oss inspireras av dem som skriver här….o få svar på frågor som vi har…eller idéer om hur saker kan fungera..

Zepp
0

Vi bråkar inte.. vi slänger käft som grabbar brukar göra..! Skrattande

För mig tog det iallafall tre månader innan jag kommit på hur man skulle äta.. kanske inte så att jag inte fattade uttan det var mest problem att bryta gamla vanor.. och sen förstå hur mycket kolisar som olika matvaror innehöll.

Jag har lite svårt att förstå att så länge man inte är diabetiker eller insulinresisten måste vara så himla strikt och hålla ner kolhydraterna till ett minimum.. för om du äter lite mindre så gör kroppen själv det glukos du behöver för att hålla ett normalt blodsocker.

Det man råkar ut för i början, handlar antgaligen mest om en relativ energibrist då man tömt sitt glykogenföråd och kroppen inte har hunnit uppreglera sin glukoneogenes och sin ketosis.. plus att de hormoner som då utsöndras är desamma som vid trauma, panik, ångest.. för att pumpa upp energinivåerna i blodet.. för flykt, kamp eller annat som krävs för den kortsiktiga överlevnaden.

Och det kan ju tänkas att när adrenalinnivåer och kortisol och några andra hormoner flödar.. så kanske man inte mår så himla bra, speciellt med tanke på att man kanske även lider av en relativ glukosbrist till hjärnan?

Jennix
0

Jag tycker definitivt man kan äta grönsaker, och tror det är få som har problem med att gå ner i vikt pga just grönsaker.  Flört

Tror snarare det kan vara annat som kan hindra en viktnedgång då, än just rena grönisar… För mig är det vanlig LowCarb, att äta lite grönsaker till varje måltid.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

JAUS
0

#13 Grönsaker behövs inte alls, klart man kan äta dem om man vill (jag gör det själv), men inte behövs de för överlevnad. Det finns inte en enda växt med mer vitaminer än lever.

Ians: Kan du dra ner på punkterna? De gör din text svårläst.

Wildrat
0

Jag började med att äta ca 20g kolhydrater om dagen och det gick hur bra som helst. Nu gillar inte jag grönsaker så ganska snart försvann de ur kosten och då började jag må dåligt. Efter en massa diskusssioner här kom jag fram till att vissa inte kan äta strikt precis i början av kostomläggningen och jag är en av dem.

När min kropp vant sig vid kosten (vilket för mig tog 10 månader men för de flesta kortare tid) kunda jag äta strikt utan problem, så länge jag äter tillräckligt.

Jag tror att Ians är som mig, nu innan kroppen vant sig (eftersom du är nybörjare, eller hur?) måste h*n äta en del kolhydrater men kan i sinom tid dra ner på dem ifall h*n vill.

Ians
0

Jag kör med ca 30 gr kolhydrater per dag nu och mår jätte bra!

Kommer ur sängen och får något gjort på dagarna.

Så jag kör så här ett tag och så får vi se vad det ger. Inte blir det värre än att svälta strikt och balla ur totalt mellan varven så jag orkar med mitt liv överhuvudtaget.

Sen kanske jag kan dra ner på kolhydraterna allt eftersom kroppen vänjer sig vid det nya stuket.

Ibland vill man mer än man orkar med! Och i sin iver att vara duktig och få snabbt resultat, stjälper man hela lasset i stället och vinner ingenting på det i slut änden.

Flört skall tänka på det med punkterna!