Efterlyser enkel räksoppa!!
Eftersom jag var tvungen att jobba över på lunchen så hann jag inte handla mat till middagen
Jag vet att jag har räkor o CF hemma, grädde, ägg o ost!
Är det nån som kan vara så himla gullig o bistå med ett enkelt recept på en räksoppa??
Jag brukar ta det som finns och hitta på mina egna recept.
Om jag hade dina ingredienser skulle jag göra så här:
Koka upp en blanding av grädde och cf - krydda efter behag. Rör i skalade räkor i slutet o låt dem bara snabbkoka upp. Strö i riven ost till lämplig konsistens.
Har du oskalade räkor kan du koka en fond av räkskalen som du sedan kan använda i soppan.

Såfort du har ätit räkor - säg ett halvt kilo oskalade - så lägg skalen i en kastrull med en STOR klick smör samt en halv lök i bitar. Fräs ordentligt. På med en halvliter grädde och låt småkoka en halvtimme eller mer. I med lite vatten som ju dunstar hela tiden.
Sila av skalen i ett durkslag. Tillbaka i kastrullen och smaka av med mer grädde (Ev. lite mjöl som redning) flingsalt, vit eller svart eller cayennepeppar, kanske lite torkad eller färsk dill, lite paprikapulver.
Mycket fett och god smak utlovas. Garnera gärna med några räkor på toppen och lite dill…
#2 Låter hur gott som helst! Räksoppan på menyn imorgon =)
Jag är sent ute om det gäller dagens middag, fniss.. men till en annan gång:
Har du broccoli?
Jag brukar fräsa broccoli (och lök/purjo, ibland svamp), slå på vatten och låta det förvälla lite innan jag mixar. Brukar låta det vara lite grovkornigt.
Hettar upp och om det behövs kokar jag det lite till. Sen i med creme fraish och räkor. Salt och peppar tills det blir lite sting. Dill är också gott om man har.
Äggen brukar jag koka, dela i halvor/klyftor och lägga i soppan vid servering.
Fiskfond e dyl är bra, för min metod ger inte så mycket räksmak. Men den blir god ändå.