Retoriskt försök!
Det verkar som om folk i allmänhet inte kan förstå vad kolhydrater är och hur de påverkar kroppens organ och hormoner. Det är inte konstigt alls. Jag visste inte ett smack om detta för två år sedan. Men när man nu har gått i "skola" här och på andra bloggar så vet man betydligt mer. När man vet något så vill man dela med sig och då man delar med sig så blir det oftast under ett kort samtal som inte ger möjlighet att gå på djupet i "undervisningen" på grund av tidsbrist. Man måste vara effektiv för att lyssnaren inte skall tröttna. Det problem jag då oftast möter är att den oinvigde tror att då kolhydraterna är förpackade i en snygg förpackning så som i ett vackert rött äpple, ja då är de nyttigare än om de har ett jordigt potatisskal som omslag. Potatischipp kan de också förstå är onyttiga, men det slutar med att de säger att de är onyttiga för att de är feta, osv. osv.
Jag har nu infört en ny strategi. Jag utgår från socker och jag undviker att diskutera energiprocent och snabba och långsamma kolhydrater då det stoppar all förståelse i ett första skede. Socker förstår i princip alla är onyttigt och då jag säger att socker är över 99 % kolhydrater, ja då har man fått en bra start. Sedan har jag memorerat potatis, (16 % socker) hönökaka, (56 % socker) ris (30 % socker) osv. Sedan förklarar jag att kroppens organ skiter fullständigt i hur detta socker är förpackat och att bukspottskörteln har samma jobb oavsett var "sockret" kommer från. Sedan berättar jag kort om insulinet och dess verkan och vad det resulterar i. Det här tar ungefär två minuter i anspråk att berätta och denna tid är ungefär vad lyssnaren orkar med. Har man sedan tur, ja då kommer det frågor och om så inte är fallet, ja då slutar jag. Denna retorik har visat sig falla i godan jord och ibland kan frågorna komma flera dagar senare och då kan oftast samtalet bli betydligt längre än två minuter. Om nu procentandelen i exemplen inte är exakta har inte så stor betydelse, det är andemeningen som är viktig.
Tidigare har jag börjat 12000 år tillbaka och gått via Herr Banting, Atkins, livsmedelsverkets skojerier och läkemedelsföretagen. Det har inte fungerat kan jag med bestämdhet påstå. 
Bidrag gärna med fler förslag till oss ofrivilliga utbildare.
Ja, enkla förklaringar är de bästa om man vill bli förstådd, fördjupning kan man fylla på med efterhand.
Det där att förvandla kolhydrater till socker% tycker jag låter bra och åskådligt. Även jag har först under senare år förstått att potatis, ris och spannmål är socker. Socker har jag förstått är onödigt, men då har jag tänkt på vanligt socker av sockerrör eller sockerbeta.
Jag har inte fått någon övertygad, då jag inte har gått ner i vikt så det skulle synas. Därtill säger mina bekanta, att de tror på de officiella åsikterna för det är klart att "etablissemanget" tänker på medborgarnas bästa. Så där står jag som en avfälling med ohälsosamma idéer.

Tjaha Du Columba. Det där är det eviga dilemmat. Men, tiden talar för oss, eller hur?
Javisst, framtiden är vår förr eller senare.

Jag säger att bröd och potatis stänger fettförbränningen. Det brukar folk fatta.
/SSS
#5 Ja det låter som en användbar förklaring, som jag kommer att låna.

Bra SSS, läggs på minnet.

Jag tror de som kan, brukar säga att man har 15-30 sekunder på sig att vinna någon nyfikenhet.. sedan har man 2-3 minuter på sig att lägga fram sitt budskap!
Har man väl skapat ett intresse så kan man få folk att lyssna.
Grejen är att man skall få folk att tänka.. jamen hur menar du då?
För det första skall man inse att folk inte vet vad kolhydrater är för något, var de finns och hur mycket i olika matvaror.
Det är som med exemplet med chipsen.. där tänker folk.. fett!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag hade lite funderingar på det här imorse efter att igår blivit benämnd äta Atkinson och annat oinsatt - av folk med rejäla kaggar.
Förstå mig rätt - det här är folk som jag verkligen tycker om och mer än gärna vill "rädda". Min fundering gick precis mot att översätta allt till socker - ordet kolhydrater låter alldeles för nyttigt för att vara något att varna för.
Och att få fram något om vad som skapar matsug - det här att barn skall ha mellanmål i tid och otid. Klart de behöver det när de är utsatta för ständiga blodsockersvängningar. GI är för slitet tycker jag, även om det säger mycket om insulinproduktionen.
Det där med att stänga av fettförbränningen är (kanske) verksamt för de som behöver bränna fett. Men små spetiga, överaktiva barn som vägrar äta riktigt mat, och bara lever på mackor och frukt, kex och saft?
Vi kanske kunde hjälpas åt att göra en lista just på sockerinnehåll i olika produkter? Hur räknar man?
Sedan mer fakta om säd och hur det påverkar oss, med infektioner, allergier mm.
På kryssningen hörde jag Helena Hesselmark säga "Jag har inte en blodsockerkurva längre - jag har ett blodsockerstreck!" Det tyckte jag var bra uttryckt, så jag lade det på minnet. Oavsett vikt, så är det en stor fördel. Och oavsett om det verkligen är blodsockret som skuttar upp och ner eller någon annan förklaring när man först blir gôrpigg, och sedan trött, grinig och bara måste äta ett par timmar senare, så är det en välsignelse att slippa detta.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Chips består av 40E% kolhydrater 56E% fett och bara 4E% protein. Så även om fettandelen är okej (dock dåligt omega-6-rikt fett), så är kolhydratandelen på tok för hög och proteinandelen för låg (och inte fullvärdigt). Pommes frites har nästan exakt samma fördelning trots skillnaden i tjocklek.
Jag har gjort egna rättikschips friterade i kokosolja och de hade nog en betydligt bättre fördelning.

Sindri: Jag gjorde det enkelt för mig och jag hoppas det är rätt. På "MinMat.net" knappar jag in exempelvis potatis, kokt 100 gr. Då tror jag resultatet blev c:a 16 gr. kolhydrater. Om man då ser socker som 100% kolhydrater, ja då blir resultatet att potatisen innehåller motsvarande 16 % socker. Rätta mig om jag har fel, någon kunnig!
Om nu detta är riktigt, ja då kan man ju göra så med vilken matvara man vill. Exempelvis 100 gr äpple: C:a 12 % socker och 85 % vatten.