Mättat fett.
Har jag förstått det rätt att fettet vi lagrat till föjld av att ha ätit socker och kolhydrater är mättat nyttigt fett?
Vad praktiskt att av allt skit vi stoppar i oss, tillvärkar kroppen något väldigt nyttigt.
Synd att vi inte kan fixa denna process utan att bli feta

Med tanke på att de flesta av oss stoppat i oss en hel del spannmål borde det bli en hel del omega 6? Tänker på den spannmålsätande grisen och kon, det blir ju mycket omega6 i deras kött?
Det är ju vårat eget fett vi äter av när vi går ner i vikt på LCHF

Mättat fett är inte nyttigt.. det är snarare vad vi avstår ifrån när vi inte längre är rädda för mättat fett som är nyttigt!
Sen så.. är mättat fett en hel drös olika fettsyror.. varav en del är långa, andra medellånga och några är korta.. det har lite olika metabola vägar och verkan i kroppen.
Tex mjölkfett innehåller en hel del korta fettsyror och transfetter som är positivt förknippade med god hjärtkärlhälsa.
Sen så får man skilja på Omega-6 som är en fettsyra som vi får i oss via växter eller animaliskt fett från djur som ätit mycket sådana växter med sagda innehåll!
Våra kroppar kan inte syntetisera vare sig O-3 eller O-6, utan kroppen tillverkar främst den mättade fettsyran Palmitinsyra.. dvs palmolja i huvudsak!
De enda essentiella fettsyrorna är just O-3 och O-6, resten kan kroppen göra själv vid behov, från glukos eller andra fettsyror!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Du motsäger dig själv genom att först säga mättat fett inte är nyttigt för att direkt efter rabbla upp flera mättade fettsyror som ger hälsofördelar. 
Självkart är mättat fett hälsosamt. Laurinsyra bl.a. är mycket bra för immunförsvaret t.ex. Bara för att en fettsyra inte är essentiell betyder det inte att den ej ger hälsofördelar att få i sig den. Omega-7 (Palmitolsyra) är bra för slemhinnorna och huden trots att den inte är essentiell. Ju äldre man blir desto sämre blir kroppen på att omvandla mellan olika fettsyror.

Jaa.. då kommer man in på definitionen "nyttigt", vilket är rätt svårt, bara för att man ser vissa hälsofördelar med vissa fettsyror så är det ju ändå som så att vissa lever helt utan vare sig kokosfett och mejerier och är friska o sunda.. dvs de saknar inte de hälsofördelarna på något sätt!
Jag håller med om att det faktist är motsägelsefullt.. det tycker jag inte man skall blunda för.. vilket är nyttigast.. de fettsyror man stoppar i sig vid en viss kost eller det andra man avstår ifrån eller äter mindre utav när man har mer fett i kosten?
Det är lite som med O-6 som vi måste få i oss via kosten.. altså är det nyttgt.. men vi får i oss för mycket.. det är onyttigt.. speciellt om vi får i oss för lite O-3 samtidigt!
Mättat fett är väl inte särskiljt hälsobefrämjande men det är inte heller onyttigt. Det är helt enkelt neutralt.

Eller rättare sagt.. vilket jag tänkte men alldrig skrev.. fettet är inte nyttigt för att det är mättat, enkelomättat. fleromättat.. utan det är enskilda fettsyror, som kan ha en viss positiv effekt.. i vissa samanhang!
Och sen så är det en hel del förvirring.. inte här på Kif i stort.. men i samhället.. och det har en tendens att spilla över i LC- samanhang oxå!
Tex att mejeri- och kött-fett är onyttigt för att det är mättat.. fast det brukar vi ju svara att så inte är fallet.. och sen så består det till stora delar av enkelomättat fett när man tittar lite på det!
Det e ju lite som det där med att de flesta vet att socker inte är något som kroppen behöver.. fasten hjärnan behöver en viss del glukos.. och sen att förklara att kolhydrater är socker i annan form är nästan omöjligt.
Jag gillar egentligen inte alls ordet "nyttigt" och använder det inte pga av den definition som allmänheten gett ordet.
Mättat fett är hälsosamt och absolut inget att vara rädd för. Att man klarar sig bra utan dietärt mättat fett, betyder det inte att man inte skulle klarat sig ännu bättre med det. Det finns flera grader av välmående faktiskt. T.ex. så har min hud blivit ännu bättre sen jag ökade mitt intag av den icke-essentiella fettsyran Palmitolsyra (omega-7). Visst klarar jag mig bra utan den, men jag uppskattar min babylena hud faktiskt.