Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5626 ggr
lizziett
0

Vad använder ni för salt?

Själv använder jag seltin.

Fick reda på att vanligt salt innehåller ett klumpförebyggande medel som innehåller cyanidFörvånad!

Hemskt va?

Mervi
0

Det är något av de trevliga E-numren. Jag använder oftast vanligt salt eller örtsalt, typ Herbamare.

Bookia
0

Lizziet, Seltin innehåller också cyanidföreningar som klumpförebyggande medel. E536 heter det och är en kaliumferrocyanid.

Jag ska kolla i affären om såna där havssalter de säljer i tjusiga burkar på ica är fria från tillsatser. Men tyvärr så tvivlar jag på att de är det.

lizziett
0

Hej Bookia!

På mina  seltin/seltin örtsalt/seltin med kryddor står det klumpförebyggande medel E551. Är E 551 också farligt?

Jag använder seltin eftersom det är mindre natrium i den än den vanliga salten.

Anterrabae
0

har även för mig att de används aluminiumföreningar som antiklumpmedel…

Salt utan E:n ska det vara. Har hittat ett grovt havssalt på ica utan e, annars är det hopplöst där. Med undantag för Vogels produkter. Själv använder jag mer och mer Himalayasalt. Ett rosa salt som jag köper i hälsokostbutik. Det innehåller mineraler och spårämnen och Inga E:n Dessutom smakar det mycket godare. Annars får det vara havssalt utan klumpmedel.. oftast från hälsokost även det.

Någon som vet om det finns buljong utan smakförstärkare och annat läskigt? Så lite E som möjligt där med. Vogel har jag hittat men det är lite svårt att få tag i och så är det bara grönsaksbuljong, man vill ju ha en fylligare ibland.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Jag använder Herbamare örtsalt det räcker bra för mig.

http://www.bioforce.se/bio/sortiment/show_prod.asp?id=41

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Margareta: Har du sett att Herbamare även finns som grönsaksbuljong? Riktigt god och helt utan konstigheter…

//Ida

DaMum
0

Jag köper Lantbguljon på hälsokost. Det är visserligen dyrt, men fritt från E, socker och jäst. Mycket gott och går att använda som krydda också.

Har använt rätt mycket Himalaya-salt. Det är "rent" men jättedyrt. När jag inte har råd eller möjlighet att köpa det, så blir det oftast Falksalt- Bergssalt. Den är också ren och helt utan tillsatser.

www.falksalt.com

Sotlugg
0

Seltin för det ska vara det bästa för hjärtat enligt vad jag hört

korseett
0

Herbamare havssalt

hemul
0

På invandrarbutiker kan man hitta havssalt utan antiklumpmedel. Det brukar t.o.m. vara billigare än vanligt salt. Jag brukar köpa en sort med ett fint skepp på paketet, enkiloskartonger. Finns både fin och grov, med och utan jod. Det har tyvärr varit slut i evigheter nu där jag brukar köpa det.

MegN
0

#8 Tja, bara det inte är bra för hjärtat enligt samma argument som Becel… Räcka ut tungan

Anterrabae
0

Använder man salt som består av NaCl så kan det vara skadligt för hjärta och Blodtryck. Använder man i stället ett mineralsalt som är naturligt typ Bregssalter eller bra havssalt så har det snarare en gynnsam effekt på kroppen (under förutsättning att det är utan extra tillsatser) Min man hittade en artikel om detta ska be honom plocka fram den så kan jag hänvisa till den eller nåt.

//Ida

Bookia
1

Lizziet, det e nr du efterfrågade är kiseldioxid eller mer populärt kallat kiselsyra. Den är en sur förening och används visst i tandkräm förutom sin utbredda användning som klumpförebyggande medel.

Den ska inte vara farlig för kroppen, men jag försöker undvika allt med tillsatser av principskäl.

lizziett
0

Jag läste att DaMum köpt Himalaya-salt.

Det har jag också gjort i hälsokostbutiken idag. Det är inte precis lika billigt som vanligt salt, men jag hoppas få hälsovinster med det.

Tack till alla som svarat!

Anterrabae
0

himalayasaltet är godare.. men väldigt salt. Man behöver inte lika mycket som av annat salt…

//Ida

Gittan-Xyz
0

Himalayasalt eller ibland Seltin.