Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5917 ggr
IzabelleLucas
0

frukt och grönt??

Jag är tokig i grönsaker och frukt. Men framförallt grönsaker. Undrar nu vad det är för grönsaker och frukter man kan äta??

Det är ju så gott att sitta å äta frukt ute i solen.

Är Vattenmelon ok?

Är Jordgubbar ok?

Skriv gärna vad ni brukar äta.

Tacksam för svar och tips!

Aniara4
0

Läs gärna foldern, samt tråden "Vanliga frågor och svar" som finns bland de översta trådarna. Där får du svar på de vanligaste nybörjarfrågorna!

Grönsaker som växer ovan jord är i regel ok, frukt innehåller för mycket socker för de flesta.

hemul
0

Du kan äta vilka du vill förutsatt att du reglerar mängden du äter efter hur mycket kolhydrater de innehåller och din personliga kolhydratnivå.

Kolla i en näringstabell. Nedanstående ger ungefär 8 g kh löst räknat (~likvärdigt med 100 g blåbär).

100 g blåbär
100 g jordgubbar
100 g vattenmelon utan skal
100 g persika
100 g äpple
120 g lingon
175 g hallon
100 g skalad apelsin
360 g skalad citron
40 g banan utan skal

MimLan
0

Vad fungerar för dig? Ta reda på det. Frukt generellt är inte LCHF, men allt avgörs vad man tål och vilka konsekvenser man kan tänka sig att ta.

Miyu
0

Viss frukt och bär finns med på Atkins matpyramiden, men högst upp. Så det är små mängder rätt sällan som gäller.

Man är olika känslig. Prova och se.

Miyu
0

Dubbelpost: 100 g äpple m. skal innehåller 12,40 g kolhydrater. Inte 8 g.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Miyu, det beror på var man tittar. SLVs värden är otillförlitliga när det gäller kolisar. Sen är ju alla tabellvärden bara riktvärden ivf. Skillnaderna kan nog vara ganska stora i verklighten.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28941&lang=sv
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28942&lang=sv

Fiana
0

Tror nog snarare på det högre värdet när de gäller de oerhört söta äpplen som säljs i affärerna….. de lägre värdena nog mer sanna för betydligt surare äppelsorter som man hittar i gamla trädgårdar.

JAUS
0

Galia- och cantaloupemelon innehåller hälften så mycket socker som vattenmelon, dessutom är de mindre, smakrikare och godare.

hemul
0

Galia tycker jag ookså är jättegod. Köpte två idag. Men var har du hittat uppgifterna om att de innehåller mindre kolisar? Jag har inte lyckats hitta dem alls.

Miyu
0

Hur är det med gröna hårda äpplena? Granny Smith heter de nog.  Så GODA!

hemul
0

Du kan ju räkna med att äpplen håller sig kring de siffror vi nämnt, give or take a little. Ett stort äpple blir en del, även om det är grönt och hårt. Flört

Men de står sig bra i kylen efter att man delat dem. 1/4 äpple räcker till en portion äppelkaka (mandel, nötter) som smakar jätteäppligt och gott.

Sen är det ju frågan om prioriteringar. Vilken nivå du vill ligga på och vad du äter för övrigt den dan. Är ett äpple den enda kolhydratkällan den dagen så blir ju ändå kolhydratnivån lågt.

Jag väljer att äta mindre mängd frukt och bara ibland för det finna andra saker jag också vill äta, men det är ju olika hur man vill ha det. Det är ju mycket annat man lärt sig att stuva om proportionerna på, så jag tycker det går bra med frukt också, t.ex. lite av ovannämnda äppelkaka med mycket vaniljsås istället för tvärtom som man åt förr.