Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 10791 ggr
[CarnageCandy]
0

Kokosmjölk till glass

Undrar varför man aldrig ser nån skriva nåt om kokosmjölk, jag tycker det är guld värt! Finns det nåt jag borde veta om det som drar ner det i värde? ;)

Jag har t.ex. gjort "glass", jag köper kokosmjölk från Santa Maria eftersom den (ironiskt nog, då den är lite dyrare) är av lite sämre kvalitet än t.ex. Buffés och därför separerats i burken - häller av "vattnet", smälter den tjocka "grädden" på svag värme och blandar i lite grädde, sötning (Stevia och vaniljpulver, man kan ta lite extra Stevia för den söta smaken försvinner lite under frysningen tycker jag), kokosflingor och kakao tills jag fått en bra smak. Sen häller jag det i portionsskål/ar och fryser 30-60 min, rör om lite då och då, resultatet blir en krämig och supergod kokoschokladglass!

Det bästa resultatet fick jag av att även blanda i nån matsked Fiberhusk, och sen ställa att stelna kanske 20 min i kylen - blev en seg, kall pannacotta-aktig efterrätt som även gick hem hos mor min som inte ens gillar kokos. :) (Kokosflingorna ger en väldigt bra konsistens, lite tuggmotstånd.)

fellfrosch
0

Jasså har det med kvalité att göra? Förvånad Där ser man ..

Wildrat
0

Annars finns det kokosgrädde, så behöver man inte hälla bort nåt…

Jag kan inte använda kokos, är på något vis allergisk mot kokoslukten…

Miyu
0

Toppen! Tack för tipset. Har just köpt en kokosmjölksburk jag inte visste vad jag skulle göra av.

[CarnageCandy]
0

#2 Ja, men kokosgrädden har jag aldrig sett… men det kan man absolut använda :)

Sen tycker jag inte att kokosmjölken luktar så mkt kokos, men det är ju personligt (jag älskar kokos!).

#1 Ja, kokosmjölk av god kvalitet separeras inte. Men det spelar ju ingen större roll när man ska värma det…

[CarnageCandy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag provat en ny efterrätt som jag dessutom tog bild på. Riktigt tjusigt ser det ut och smakar super!

Jag smälte kokosgrädden och lät sjuda med nån dl grädde och en vaniljstång, sötade med Stevia men i recept som ska värmas på kan man lika gärna ha i suketter, faktiskt. När det tagit bra smak hällde jag på en msk Fiberhusk - man kan lika gärna använda gelatinblad - samt (ekologisk) kakao, och så fanns det kvar en bit 70% pistaschchoklad som jag knäckte i. (För att få så lite kh som möjligt kan man använda en riktigt mörk choklad, och ha mer choklad än kakaopulver i.) Sen hällde jag upp i små glögglas och ställde i kylen, där de dessvärre inte stelnade mkt alls… det gör de väl om man har gelatin i dock. Ställt dem i frysen ist, man får gå och peta ibland tills de fått en lagom seg/stel konsistens. Pudrade på lite kakao för synens skull.

Kokosmjölken jag använda är ICA Asia och den var mkt sötare och hade en mer diskret smak av kokos än t.ex. Santa Marias. Däremot innehåller ICAs 3 g/100 g och SM's bara 1g/100 g, men det är ju rätt små portioner man äter så det blir inte många kolhydrater per del.

Tänker göra i form till midsommar att ha med att äta ist för tårta, samt bjuda på :)

Wtn3
0

Kokosmjölk är jag en storkonsument av, men att använda den i glass har jag aldrig tänkt på, kanske har att göra med att jag ändå inte är intresserad av LCHF-imitationer av sötsaker.

opssk
0

Bokmärkt! Låter jättegott med kokosglass:)

nicesandra
0

Jag brukar göra det så enkelt för mig att kag ställer in den oöppnade burken i kyskåpet innan använding. sen öppnar jag den och tar det feta, lägger på en tallrik och så på med bär, tadam! jättegod efterätt när det skall festas till lite. bären är så söta, så någon mer sötning behövs inte. sååå enkelt :D