Snälla hjälp mig.
Har inte varit ute på den här sidan på länge.har varit med iviktväktarna ett tag utan någon större framgång, tycker att det är så jobbigt att räkna points. till mina frågor , är det verkligen nyttigt att äta så mycket fett , jag tänker på hjärtat blodtrycket ( har för högt) mm. Hur mycket ska man äta av fett , protein, kolhydrat per dag??Får man dricka light läsk? Ska man äta lite grönsaker bara? Hur mycket kan man motionera? Hoppas någon kan svara mig, jag behöver gå ner 30-35 kilo, så jag vill veta mycket, har jojobantat så länge så det kanske tar jättelång tid för mig att gå ner. Trevlig Helg på er alla.Bittan

Kolla startsidan på detta forumet. Eller gå in på LCHF för nyböjare här till vänster
Läsk är inte bra i någon form varesig light eller vanlig
Grönsaker som växer ovanjord är ok i små mängder
Sen får de andra ta över är själv ny här har bara hållt på i snart 3 veckor men tappat 4,5 kg
Kramar om LYcka till!

Hej och välkommen hit!
Fett är NYTTIGT!
Dr annikas kostråd finns bland länkarna om du vill ha handfasta regler.
Hur myket grönsaker och vilka just du kan äta måste du prova dig fram till.
Några här har %kolisar%fett%protein, andra äter bara sånt som inte innehåller kolisar dvs egentligen kött ,fisk och fett.
Andra däribland jag provar sigfram med olika livsmedel men tittar på innehållsförteckningen och har som regal att det ska vara mindre än 5 gr kolhydr./100gr.
Ja det var säkert inte det enkla svar du skulle velat ha……
Du får säkert mer välformulerade svar så småningom men doktor Annikas kostråd är bra att läsa in sig på!
Lycka till mezza
Hej och välkommen (tillbaka:) Bittan!
Såhär ser jag på saken: det är upp till var och en vad man väljer att äta. Vad gäller lightläsk så väljer jag bort det till vardags av hälsoskäl (tillsatser, kemikalier etc) men kan dricka det fredag/lördag kväll om jag känner för det och inte har ett gott vin tillgängligt:) Det är olika från person till person hur det påverkar viktminskning, själv har jag aldrig märkt någon skillnad om jag dricker/inte dricker lightläsk.
När det handlar om grönsaker då… Jag gick ned från 100 kg till 89-90 genom att äta en ganska stor del (ovanjords)grönsaker, främst gurka, broccoli, blomkål, isbergssallad, haricot verts. Dock ej tomat, majs eller rotfrukter. En rå morot slinker ner ibland, bara för att det är gott! Men sedan hamnade jag på en platå och låg där i ett par, tre månader tills jag fick slut på broccoli och glömde köpa hem… Så på 1,5 vecka hade jag ingen broccoli hemma och åt isbergssallad istället- och plötsligt gick jag ned nästan 3 kg på en dryg vecka! Så numera äter jag inga "tunga" grönsaker som blomkål/broccoli, utan isådanafall mest salladsgrönsaker för ögats skull.
Motion: du kommer antagligen känna dig seg, tung i kroppen och utan någon vidare ork första 3-4 veckorna. Det vänder oftast efter dessa veckor och du känner dig starkare och har mer energi än när du åt kolhydrater..! Jag har ätit LCHF sedan 23 juli (blir ju 7 månader imorgon!?) och tränar 2-4 ggr/veckan. Allt från motionscykel, skidåkning, joggar, stavgår, styrketränar och även springer med stavar. Den första tidens "seghet" kommer sig av att när kroppen förlorar sin energikälla (kolhydraterna) så går det inte över natten att ställa om kroppen till att drivas av fett. Det är den omställningen som kan orsaka trötthet, huvudvärk, seghet etc. Men det vänder till det bättre!
Att du har jojobantat kan orsaka att det tar längre tid för din kropp att våga släppa på kroppsfettet, och kanske du i början t.o.m går upp i vikt pga att den repararer sig och bygger muskelvävnad. Då får man ha lite is i magen ett tag och låta kroppen fundera klart…
Vad gäller hälsoaspekten- det finns otaliga berättelser här på forumet som beskriver hur hälsan har förbättras på alla möjliga olika sätt! Både den mentala och den fysiska hälsan. Allas vår "SSS" är väl ett så gott exempel som något:)
Där kommer du få lov att läsa på lite och söka dina egna svar, det finns många länkar att klicka på om du går in i KiF:s "länkarkiv".
Lycka till!
Jag har bara ett råd till dig som gammal viktväktare och dessutom konsulent på viktväktarna i flera år. Köp och läs Ät dig ner i vikt av Sten Sture Skaldeman. Du måste först avgifta dig från alla tankegångar som du har fått lära dig på WW. De gör du efter att du har läst boken och då förstår du också vad denna kost går ut på. Man tror inte det är sant till att börja med. Så enkelt och så gott. Du märker ganska snart fördelarna med denna kost. Lycka till 
Jag skulle råda till att INTE dricka Light Läsken. Det finns de som absolut får svårt att gå ner i vikt om de får aspartam i sig.
Vilka himla duktiga medlemmar vi har på den här sajten!!!
TACK ALLIHOPA som ställer upp så bra för våra nya medlemmar, även om de är "nygamla" som Bittan.
Sajtvärden är rörd till tårar!!!
Välkommen tillbaka Bittan, jag har ingenting att tillägga, jag bara sitter och håller med i det som skrivits!!!
Numer pensionär i Nynäshamn