Food, Inc.
Hyrde filmen Food, Inc. ikväll. Sambon tyckte jag var besatt och gick och la sig.
Skrämmande, men inget nytt för oss LCHF:are. Helt i vår anda.
Jag kan förstå militanta veganer och funderar på att starta militanta karnivorer. Kanske kan vi hjälpas åt och bränna köttfarmar och majsodlingar ;-)
Frågar mig dock hur den kopiösa mängden mat skulle kunna produceras på naturlig och ekologisk väg för alla oss människor? Det är klart, med naturlig mat skulle amerikanerna bli smalare och äta mindre :-D
Jag var inspirerad av LCHF-magasinet och besökte idag saluhallen och Skebo köttbutik. Såg prislappen på 549:- per kilo entrecote och lämnade stället utan inköp. Åkte till Coop och köpte ekologisk entrecote för 249:- kilot istället. Ska räkna på nån dag vad matkontot per månad skulle bli om jag handlade gräsbetat kött och vildfångad fisk till hela familjen.
Finns det hopp om att vi människor kan leva på naturlig mat?
Skebos kött är inte ens gräsbetat tror jag. I så fall hade de nog blåst upp det stort på sin sajt. Det står ju bara att det kommer från "ekologiska gårdar".
Jo, jag har också ryggat för deras prislappar. 

"När vi talar om ekologiskt producerat kött menar vi kött från djur som fått leva ett så naturligt liv som möjligt. Med det menar vi att de under sitt liv betar på obesprutade och icke konstgödslade marker, inte behandlas med läkemedel i förebyggande syfte och utfodras med ekologiskt producerat foder."
Låter ju bra att de betar, men vad är ekologiskt producerat foder? Kan ju vara majs lika gärna som ensilage.
Har för mig jag läste någonstans att det var gräsbete på sommaren och ensilage från gräs på vintern, men nu blir jag osäker om det var Skebo?
Precis. Hade det vara bara bete + hö och ensilaga hadae det alla gånger stått det.
Nä, det är bara att vänta på att nåt sånt som Gröna Gårdar kommer hit upp till oss också. Hade jag haft råd + bil skulle jag fyllt den (bilen, inte råden
) med kylboxar och åkt dit och hämtat.
Irländsk kött är ett billigt alternativ och bättre än svenskt industrikött.
De får kraftfoder de med och dessutom har de började de låta dem äta sina döda kompisar igen redan för ett par år sedan. Galna kor? Galna människor snarare.
#5 Det har jag inte hört talas om, har du några länkar? Det jag däremot vet är att det svenska köttet är överskattat.
Nä. På den här gov-sajten ser det ut som de INTE ger dem köttmjöl. Men då, för ett par år sedan, läste jag en sida där är bonde/parlamentsledamot prisade att det var tillåtet igen för "calves need their protein", som hon sa. Kanske gick det aldrig igenom? Eller också är de luriga.
Jag håller med om att irländskt kött ofta smakar bättre. Men jag har på sistone kunnat konstatera att kött från Willys smakar bättre än det från de andra plejsen. De styckar i butiken, färsen är mer finmald - sånt påverkar nog smaken väldigt mycket också. Alltså inte bara kvalitén på den ursprungliga råvaran, utan även hanateringen. Det är svårt att veta.
Har du läst Vegomyten?
Jag blir militant anti-jordbruks-an när jag läser den..
Får lust att klättra upp på brödhyllorna och grönsaksskeppen på Coop med megafon och vattengevär..
Om livsmedelsförsörjningen på planeten. Ett svårt problem, men ett första steg är väl att kapa bort överätande och överproduktion av allt det onödiga. Styra om till annan markanvändning, till näringsriktigare produktion. Inga spannmål. Låt dessa marker växa igen och låt djuren ströva fritt (friare). Ju bättre villkor för djuren, desto näringsrik(tig)are mat till oss.
Sen kanske jordens befolkning måste minska. Svåra, svåra saker det här..

Svensk kött.. förutom gräsbeteskött kommer som regel från uttjänta mjölkkor som proppats fulla av soja och annat mjöl för maximal mjölkproduktion!
Jag tycker att Gröna Gårdars kött är rätt prisvärt, lite dyrare än Eurochoppers billiga men med en helt annan smak och kvalitet!
Sen så.. ett hängmörat kött har som regel mellan 10-15% mindre vattenhalt så man får räkna om kilopriset lite!
Jag tror att den relativa bristen på Svenskt gräsbeteskött i Stockholmsområdet driver upp priset!
Det är nog mest en tidsfråga innan några har ställt om driften då det borde vara en relativt stor marknad i storstockholmsområdet som efterfrågar dylikt!
Jag skulle heller inte köpa för 549:- !
Här på västkusten är det ICA som säljer Gröna Gårdars kött.. COOP säljer Caprifolkött!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#8 nej inte än, den ligger på listan av böcker att läsa… just nu har jag tagit mig lite vatten över huvudet med tegelstenen Good Calories, Bad Calories… kommer ta mig ett tag att komma igenom den…
#10 Coop Forum i Uppsala (Boländerna) säljer en hel del kött från Upplandsbonden så tillgången är inte helt obefintlig. Men det är ju inte helt givet när det står ekologiskt på köttet att de har ätit gräs… men man får väl göra sitt bästa…
#10 Såg ett program på SVT om svenska delikatesser och där var ett företag som sålde bland de dyraste biffarna som går att få (mörat länge osv). De sa att det bästa köttet kom från gamla mjölkkossor…
Jag tror att det finns både bra och mindre bra kött både på Irland och i Sverige.
Fördelen på irland är att de har betesperiod på upp till 10 månader per år.
# att nötkreatur som producerar ekologisk kött har ätit gräs i någon form är jag säker på. Eftersom vi har vinter i Sverige så skördar man gräs som ensilge eller som hö. Ensilage kan man skörda i ett tidigare utvecklingsstadium så man får mer näring i fodret och behöver mindre tillskott av proteinfoder. Protein foder kan bestå av ärter eller böner som kan produceras i svergie eller import av soja.
Nötkreatur är grovfoder ätare så huvuddelen av fodret är olika gräs och klöver el dyligt. Tyvärr har majsensilage kommit in, som ett billigare foder.
Tyvärr äter grisar och höns i huvudak spannmål och proteinfoder.
Betalningen på kött, mjölk och spannmål till bönder är idag på ungefär samma niva som ibörjan på 1980 talet. Medan löner och diesel har ökat ganska mycket sedan 1980. Det här har drivit mjölk och kött produtionen till stora rationella enheter.
Jag ar själv inte sett filmen, men jag skall lna den av en kompis.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bästa köttet enligt Fällman är från kor som kalvat minst en gång. Tyvärr kommer det mesta köttet i Sverige okastrerade tjurar. Stutar (kastrerade tjurar) ger bättre kött dock (mörare och mindre bindväv).
Sammanfattningsvis; ålder och kön har stor betydelse för kvaliten, fodret avgör fettsammansättningen (omega-3/6-kvot), även rasen har viss betydelse, men inte lika stor som könet och åldern. Tyvärr är det svenska köttet i butikerna av ojämn kvalitet och därmed blir resultatet därefter, detta gäller dessvärre även kravmärkt kött.