Stevia planta
Såg idag på handelsträdgården Stevia plantor. Smakade en bit av ett blad-sött som tusan…Många köper ju Stevia via nätet som sötningsmedel..jag undrar hur man skulle kunna använda bladen? Torka och mala till pulver? Är det någon som testat? Skulle vara kul att prova, tror jag måste åka och köpa en för att prova…är nyfiken
Har med några plantor av Stevia.
Tror jag läste för länge sedan att torkad pulviricerad smakade sötast.
Men en anna sak som jag undrar skall man skörda bladen före eller efter blomminigen??
Någon som sett Stevia-plantor till försäljning i Göteborg?

Varför bry sig om Stevia och all annat sött? Är vi LCHF-are ska vi inte äta sött. Socker eller allt annat sött trigger sockerberoendet som för många närmast är som ett knark.
I en artikel i Skånskans Lund-editition igår tisdag stod där: RÄDDAD AV PRIVATHOSPITAL. Stor svart överskrift på framsidan av tidningen.
Jag trodde därmed att en livsfarlig akutoperation hade genomförds i tid privat, idet vanliga vården inte hade räckt till, men nej.
Det handlade enbart om en sockerberoende tjej som betalat, håll fast, 115.000 kronor för en fettmaoperation.
Fet mat dämpar beroendet, eller tar bort det helt. Men det var hon naturligvis inte informerat om, och nog inte heller följeverkningarna och mislyckande på sikt.
Det bryr jag mig inte om ett dugg. Sockerberoende har jag aldrig varit. Det finns andra skäl att äta lowcarb. 
Man kan använda färska blad också och det är mycket godare! Det blir lite hö över smaken när man torkar dem, tycker jag. Man får se till att finhacka dem bara när man ska använda dem. I vissa saker kan det ju vara svårt att sprida hacket så det blir jämn smak, men i drycker och sånt man kör i mixer går det finemang. Eller man kan mixa blad med lite vätska och sedan blanda med resten. Det går även att frysa blad för senare behov, men man kanske inte ska ha dem i åratal i frysen.

#4 Det är väl upp till var och en? Alla tål olika och börja diktera vad lchf:are ska och inte ska äta är helt fel, tycker jag.
#5 Bra tips!
Tror jag ska ta och skaffa mig en planta eller två idag. Hoppas det finns här i Umeå! :)
Jag har odlat stevia och på den tiden torkade jag bladen och sedan pulveriserade jag dem. Jag tyckte dock att de hade en aning lakritssmak, så jag använde det så lite att jag la ner odlingen.

Undrar om det går att låta hela blad koka med och sedan ta bort, till exempel om man ska göra pannacotta?
Eller för att få ut sötman kanske man måste krossa dom? Kan ju iofs strimla/skära ner i mindre bitar och koka med…
Även om jag håller med om att ingen ska diktera så tycker jag ändå att Conquest har en poäng. Det är nog vanligare än man tror med sockerberoende och många är nog omedvetna om "problemet". "Jag kan minsann hantera det!" Även om alla inte har problemet, eller att det inte är så starkt så det är nog bra att vara uppmärksam och lite självrannsakande ibland.

#4 Det är ju såklart individuellt. Sedan fins det de människor som inte helt blir av med sötsuget även om det dämpas av LCHF. Om alternativet är att bryta kosten då och då genom att köpa godis eller annat sött så är det ändå bättre att ta något "tillåtet" sött och hålla sig till kosten. Jag tror aldrig jag kommer att sluta gilla sött, och för mig är det perfekt att då och då kunna ta något om jag känner för det annars är risken stor att jag inte klarar av att hålla mig till LCHF. Fast sedan jag började LCHF:a så tycker jag att mycket smakar sött som jag inte gjorde tidigare tex vispadgrädde tycker jag smakar jättesöt 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

#9 Absolut :)
Typiskt, dom hade inga plantor här :(
#10 Det är just det som jag menar är kärnpunkten - att vänja sig av med smaken för sött. Jag ser det inte som ett val mellan socker eller stevia. För mig är det ett val mellan sött eller inte sött. Jag anser att om man har behovet/suget för sött så underhåller man behovet/suget om man äter något sött, oavsett om det söta är socker eller stevia.
Jag säger inte att det är enkelt eller går snabbt att vänja sig av med smaken för sött, men jag tror inte att "ersättningssötma" är vägen.

#11 Var kollade du? Jag bor oxå i Umeå, någonstanns borde det väl finnas :/
#12 Jag har ätit sött i 27 år och vet hur smaken är och att jag gillar det. Jag gillar bär och jag gillar frukt, om jag tycker att det är gott så tänker jag äta sött när jag är sugen. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker? Jag tror inte alls att det underhåller mitt sötsug, snarare minskar det genom att jag kan ta något sött om jag känner för det, vilket inte är särskillt ofta. Om jag aldrig skulle tilåta mig att äta sött för att det "underhåller" mitt sötsug skulle jag nog abandon ship och istället frossa loss i godis. Jag tror inte på att förbjuda något, förbud får mig snarare att bli fixerad vid något. Jag var vegan i flera åt och var i det närmsta fixerad vid "förbjuden" mat och substitut gjorde att jag stod ut och hade en sund inställning till maten. På samma sätt är det med sötasubstitut. Men vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig. Jag underhåller inget utan jag lever livet som jag mår bra av och trivs med och äter det jag tycker är gott. 
Som sagt jag vet hur det smakar och vad jag saknar och jag hade kanske varit skillnad om jag aldrig ätit det. Jag är vegetarian och köttsubstitut får mig inte att sakna kött mer. Det äör bara gott helt enkelt
Vad som är rätt för var och en känner man själv, det finns inga vägar som är rätt för alla.
//Angelica

#13 Jag for bara till plantagen, men där fanns det inte heller.
Jag hoppas att det finns någonstans, vore kul att prova :)
Vad roligt med en till Umebo i samma ålder!
#13 Jag tror att du förstår
När jag läser vad du skriver så tycker jag att det verkar så. Människor är olika, precis som du själv skriver. Ett sunt förhållande till mat är det alla eftersträvar tror jag. Jag tror inte heller på förbud, jag reagerar också tvärtom då. Men jag hoppas och tror att jag kan vänja mig av med smaken av sött så att jag helt enkelt inte vill ha. Det vore toppen för mig! Vissa kan hantera det söta på en lagom nivå. Jag med flera kan det inte. Och jag menar att det kan vara flera som tror att de kan hantera sitt sötsug genom att äta substitut för socker men att det som händer då är att de bara underhåller suget. De vänjer sig vid den söta smaken.
Jag är själv lååångt ifrån avvand (avvänjd?), men jag försöker jobba på det! 
Fortfarande rörigt? 
Eftersom kolhydrater, alltså sött (bl a), inte är essentiellt för oss medan protein och fett är det så tror jag att man kan vänja sig av med smaken/suget. Sug efter kött tror jag däremot bara är nyttigt 
Tack för alla tipsen, ska nog prova både att torka &pulverisera och koka lag. Kan va bra att ha hemma ifall man skulle behöva sötningsmedel…
Det är kul att folk skriver, med den här tråden ville jag bara ha praktiska tips så det är lite trist att man får en föreläsning om sockerberoende… Du säger att vi LCHF:are INTE SKA äta sött…Men jag tycker att det är ett individuellt val. Ibland dyker det upp tilfällen då man vill baka en tårta- för att någon familjemedlem fyller år eller dyl. Jag vill då väldigt gärna baka en nyttigare tårta än den jag bakade innan jag gick över till LCHF. På det sättet kanske jag kan påverka andras hälsa också. Vad jag har förstått så är Stevia det bästa alternativet av sötningsmedel.

#14 Finns här i Skellefteå, men antar att du inte har vägarna förbi så ofta…

#17 tack för tipset, men jag har ju inte det tyvärr :/ Får hoppas på att dom kanske får in här i Umeå.

#17 Jag ska till skellefteå på lördag på bröllop, var hittar jag stevia? 
//Angelica
De Steviaplantor jag precis köpt på Växtriket i Luleå kommer från Hällnäs Handelsträdgård - så det vore ju väldigt konstigt om de inte gick att få tag i någonstans i Umeå! Ett tips kan kanske vara att kontakta handelsträdgården och fråga vilka återförsäljare de har i Umeå! 

Man tycker ju att någon borde sälja dom här, får ge mig ut på jakt igen! :)
opssk, jag kom på ett tips till. Jag brukar lösa upp extrakt (det vita pulvret alltså) i alkohol och ha i en liten pipettflaska. Kom mig aldrig för att testa att göra eget extrakt av blad, men det går ju bra när man kryddar brännvin, så varför inte? Det är ivf väldigt pratktiskt med den där flaskan. Tack vare att det är alkoholbaserat blir det ju inte dågligt heller utan kan stå framme.

#16 Inte ovanligt att man får en föreläsning istället för svar på sin fråga här…
Älskar också att baka och laga mat, vill ju helst inte använda sötningsmedel utan naturliga produkter och då är ju det här alternativet super! :)
#19 Kanske man kan få beställa en planta med dig? Om man är snäll :)
Tack Hemul-så smart! Jag har ju gjort saffrans extrakt…varför kom jag inte på det här…? Jag såg att det fanns faktiskt på flera ställen här i Boden, jag har sett dem bland kryddväxterna, om det kan hjälpa till vid letandet?

#23 Om jag hittar en så får du absolut det, köper en extra i så fall så kan vi göra upp sen. Jag hoppas att jag hittar dså jag kan baka till midsommar :)
//Angelica

#25 Så snällt! :)
Ja, vore kul att kunna baka någe smarrigt då!

Jag har inget emot Stevia, tvärtom har jag sedan 15 år haft en positiv sida på nätet om Stevia som jag plockade bort efter jag läst på LCHF-sidor att allt sött trigger kroppen idet den inte kan känna skillnad på socker, aspartam eller annat sött.
En kul grej er att just nu, i skrivande stund, har dansk text-tv en sida om Stevia "En ny planta som heter Stevia kan ersätta sockret" Sidan 166.
Ny planta! Den har används av lokalbefolkningen i Paraguay i 1000 år jämte de fantastiska teer av Yerbamate och cancerbotaren Lapacho.
De finns kvar på min hemsida.

#19 I Skellefte var de på Blomsterlandet som jag hittade Stevia
Är det ingen som vet hur det är med stevia då den blommar är det för eller nackdel??

#26 Tyvärr han vi inte leta stevia, men mamma passade på att fråga på hälsokosten på strömpilen och det lät som att de skulle få in det. Så håll koll där 
//Angelica

#30 Är det sant? :D Ska hålla koll! Fick förresten ett tips av dom idag, att höra med Meretas för dom skulle ha allt möjligt lite ovanligt i matväg. Så ska försöka ta mig dit i veckan tänkte jag!