Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1801 ggr
vixen
0

Fiskkonsumtion och förmaksflimmer

Surfade runt lite och stötte på en lite oväntad studie i dessa fiskätardagar:

http://www.svenskacardiologforeningen.org/nyhetstorget/nyheter/435

Lagom är bäst?

hemul
0

Det behöver ju inte bero på att de åt mycket fisk. Hur åt de för övrigt då? Kanske åt de så mycket fisk därför att det är magert och nyttigt. Och åt de överlag magert och nyttigt så…

Annars kanske de åt impoterad odlad snusklax från Norge.Räcka ut tungan

Pasi
0

För mycket fisk är nog inte heller bra….det är kalla djur (växelvarma) och innehåller därför mer instabilt fett än däggdjur normalt gör. Lagom är nog bäst!
Fast inte behöver hjärtflimmret bero på fiskätandet.

Doc
0

Har aldrig hört talas om det sambandet ännu. Sätter en slant på att det bara råkade bli fler förmaksflimmer hos fiskätarna i studien av en slump.

Pasi
0

Doc_ - Då sätter jag emot!Flört
Jag undrar om inte Ursula Jonsson skrev nåt om någon studie på folkgrupp som åt mycket fisk. De var nog inte helt friska!?!?

navarro
0

Kan man rakna blackfisk till fisk? I alla fall nar jag rensade och frostade av frysen haromdagen, hade jag en "jivia" som den heter har i Granada. Slog upp internet och la den pa grillen som dom foreslog i ett recept. Sen strimlade jag den och kryddade med persilja, vitlok och citron, som ar det vanligast sattet att ata fisk har. Men tyvarr kunde jag inte ata en enda bit, jag har markt att jag fatt battre luktsinne i helhet och denna lukt av fisk kunde jag helt enkelt inte sta ut med. Ar det nagon mer som upplevt nagot liknande? Det gar utmarkt med tonfisk, lax och makrill, som jag ater regelbundet.

dufva
0

Amerikanerna äter mest mager fisk (Tuna shrimp pollock). detta i kombination med för lite fett av hög kvalitet kan vara orsaken

vixen
0

Dufva: Nja, det där tror jag inte riktigt på. Kitavaborna äter oerhört mycket mager fisk i form av tonfisk, och de har inga hjärtproblem överhuvudtaget. Dessutom finns det studier som visar att ökad konsumtion av fiskolja ÖKAR risken att insjukna i ventrikelflimmer hos hjärtsjuka.

Meningen med inlägget var egentligen mest att visa hur lite epidemiologiska studier säger om ett livsmedel. Trots att många studier visar en ökad hälsofördel av att äta fisk, finns det uppenbarligen studier som talar emot. Detsamma gäller övriga enskilda livsmedel.

Vilket gör att det enda rätta sättet att basera sin kost på är med den evolutionistiska synen.

Pasi
0

vixen - Jag håller med till fullo!Glad