Redning av såser/soppor
Vet inte om någon tagit upp detta tidigare, men det står ju överallt att man kan reda av såser/soppor med äggula för att det ska bli tjockare till konsistensen. Men dom gånger jag provat detta har det aldrig blivit riktigt så tjockt som jag vill ha det. Så då har jag tänkt på vanlig redning, med mjöl, just i detta fall toppredning (man tar mjöl och blandar med vatten tills det blir som välling och vispar ner det i maten). Eftersom det behövs så ytterst lite toppredning för att såsen/soppan ska tjockna till sig så lär det ju inte vara någon större "synd" med dom få kolhydrater som då kommer i maten från mjölet. Eller?
Mjöl består av ca 60% kolhydrater. En matsked mjöl innehåller mellan 5-6 gram kolhydrater.

Det går bra att reda med färskost typ Philadelphia. Man kan också reda med CF och grädde och låta det koka ihop. Om du använder äggula måste man värma ytterst försiktigt, får inte koka och du använder förmodligen förlite äggulor, det ska fungera.
Har inte testat men läste någonstans att fiberhusk fungerar…

Bra sås reder sig själv!
Hemkokt buljong, grädde och tååååålamod så blir det tjockt till slut.
Det beror väl lite på hur strikt man vill vara, men om en matsked mjöl innehåller 5-6 g kolhydrater så kan man ju reda en sås till 4-6 personer på denna mängd, vilket innebär att det ju blir minimalt med kolhydrater per portion.
#3 jag har testat med fiberhusk och rekomenderar det INTE! Det blir slemigt 
jag reder alltid med philadelphia och det blir ett fantastiskt resultat, långt mkt bättre än det någonsin blev med mjöl eller maizena. Såsen blir tjock och krämig och helt utan tråkig mjölsmak. Det bästa är att man ju kan smaksätta såsen med smaksatta philadelphia. Jag använder det till mycket. De funkar även fantastiskt i smeten till köttfärslimpa eller köttbullar eller annat med köttfärs. Blir jätte saftigt och underbart gott.
Jag hade också länge problem med att reda med äggulor. Men till slut lärde jag mig så att det (oftast) fungerar. Jag tar tre äggulor och bara lite spad och vispar hela tiden. När såsen tjocknar kan man späda mera, till lagom tjocklek. Slutar man att vispa blir det omelett. Vill man ha mycket sås får man ta fler äggulor.
Mjöl är inte ett alternativ för oss pga glutenallergi.
Jag använder (de få gånger jag behöver) Maizena som man strör direkt i såsen. Den innehåller jättemycket kolhydrater/100 g, men jag har räknat ut att det blir så lite per person så det är försumbart.
Mjöl är inget alternativ (glutenkänslig) och ofta när jag gör en sån sås som behöver redas är det till flera personer som inte äter enl LCHF så då låter jag bli att exprimentera.
Är det bara till mig så blir det en klick bea, det funkar till allt.
Tröttnar jag på bea så blir det smaksatt CF.