Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 15384 ggr
trollpip
2

frukt eller morot

vad är bättre att äta, en frukt (äpple, päron, nektarin) eller en morot? Känner ett behov av att få tugga och att det ska vara något kallt och läskande nu under sommaren..

Zepp
0

Morot.. rå sådan då!

Morötter innehåller mest stärkelse medans frukt innehåller olika mängder glukos och fruktos.. dessutom så är de som regel sötare och mättar mindre!

kolhydrater, digererbara

5.6

g

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=300&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ulf-S
0

Kallt och läskande att knapra på? Gurka förstås!

hemul
0

Enligt din länk innehåller morot 0.2 g stärkelse, så det är knappast mest stärkelse. Däremot innehåller det glukos, sackaros och fruktos , ungefär som en - frukt! Flört

Zepp
0

Oops.. så det kan bli.. läste inte ens antog bara att det var stärkelse.. men det förklarar varför morötter är så söta!

Iallafall.. ännu en gång utan att kolla så noga.. nog är det dubbelt så mycket kolisar i de flesta frukter?

trollpip
0

ja, nog är gurka bra alltid. fast det kan ju vara roligt att variera sig. visst är det bäst att äta grön paprika? eller kan man äta de andra färgerna oxå?

så det borde vara bättre att äta en rå morot än en frukt?? hur "dåligt är det då? stärkelse är väl oxå socker?

Kaksmulan
1

Men…med risk för att någon slår mig nu, men blir folk verkligen tjocka av att äta morötter?!

Ibland när jag snurrar runt bland de olika frågorna så slås jag av hur hyperkänsliga för kolisar många verkar vara, hur många sjukdomar, besvär och fel många här har, hur överviktiga lika många är. Det är sorgligt att läsa, vad har folk gjort med sina kroppar genom åren?

Dessutom: de som här och var ibland testar att äta kolisar igen, flera av er verkar då äta som ni gjorde innan, dvs det radas upp bröd, pasta, pizza mm. Fattar ju att man går upp av det och att magen slår en extra saltovolt, men varför inte istället pröva bara grönsaker, lite quinoa, lite bär, bovete på yoghurten, tex.

Dock: jag inser förstås att det finns många här som är lika friska som andra är sjuka, men ibland så känns det som om det är överrepresenterat med alla som är tjocka och sjuka. No offense.

ingrid-in-sweden
0

Råa morötter är trevliga å äta. Iofs -det är en attans massa fibrer så känsliga personer kan få se upp.

Zepp
0

Här kan du kolla själv;

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

hemul
0

Men Kaksmulan, det är väl klart att de flesta är/har varit tjocka och/eller sjuka. Det är inte lika vanligt att smala och fullt friska fundarar på kostförändring. De inte har samma incitament.

Zepp
0

Jag tror moroten tillfredställer tuggbehovet bättre per kolhydrat?

snippen
0

När jag vill tillfredsställa tuggbehovet kör jag en Anna Anka och tuggar kyckling brosk Flört

hemul
0

Det ska jag göra ikväll! Fast inte kyckling, gris. Har upptäckt en underbar köttbit på City Gross som de nästan skänker bort och kallar "broskben". Mmmm, jag längtar redan!Tungan ute

Undrar om jag kommer att bli lika smal som A. Anka också? Kunde ju vara trevligt istället för att bara ha kroppsform som en anka. Foten i munnen

snippen
0

hemul vem vill se ut som Anna A. ? det är klart röven upp i vädret och hoppas på det bästa :)

markazits
0

Vi skär ibland upp en bricka med dipgrönsaker med morötter, blomkål och gurka. Ser fint ut och till och med besökande ungar brukar gilla det. Någon sorts kompromiss för att även jag ska kunna sitta och dippa med de andra.

Morötter ligger lite på gränsen för mig och jag äter det egentligen bara då det inte finns bättre alternativ i salladsbuffén.

Jag tror dock det är väldigt mycket bättre att äta morot än att söta frukter.

Jag kollade kolhdyratinnehållet lite snabbt på

http://www.markazits.com/diet/livs

(äter sälla frukt själv), och blev förvånad över att t.ex. nektariner inte innehåller mer kolhdyrater än de faktiskt gör. Jag tycker själv de smakar jättesött och get ett rejält sug rätt snabbt. Söta frukter ska undvikas….

//Maria Markazits
http://www.markazits.com

lc-solkatt
0

morötter! De har ett väldigt högt näringsvärde i förhållande till kolhydrater om man jämför med frukt

magma
0

#14: Åt grönsaker med dipp för ett par år sedan då värdinnan hade en massa olika grönsaker- bl.a stjälkselleri och paprika. Ett par tips om du vill ha fler grönsaker att dippa, och gillar stjälkselleri:)

Kaksmulan
0

#Hemulen: det har du rätt i att smala, friska inte har samma motivation, anledning eller vadsom, att lägga om sin kost (tyvärr i många fall). Men samtidigt så tycker ju många lchf:are att i stort alla egentligen borde äta enligt lchf i någon slags utsträckning, att kolisar är ett gissel och egentligen inte alls bra för människan att äta.

Själv är jag inte så säker, de finns kolisar som inte är bra anser jag, de "gamla vanliga" som nästan de flesta känner något slags sug efter, men att det finns kolisar som man mycket väl kan äta i lite större mängd tom, om kropp och psyke tolererar det vill säga. Men som sagt, tycker att det är så synd att se vad så många har gjort och fortfarande gör mot/med sina kroppar, för ett ständigt krig mot den, liksom.

hemul
0

Jo, många "normala" borde nog äta som vi, men de är ju inte här än. Jag tor inte heller att ju mindre kolydrater desto bättre är det för andra än de som lider av svårt sötsug som triggas av en ärta. Men oavsett den mängd kolisar man äter så är ju lågkolhydratkost rätt extrem när man kommer från SLVs moderna smörgåsbord. Det är liksom inget man bara halkar in på.

Förresten är jag hemul och inte Hemulen, även om jag brukar kallas det också. Jag har sett att det finns en annan medlem här som kallar sig just Hemulen. Skrattande

Kaksmulan
0

Åh, jag beklagar, det råkade bli "Hemulen", en Hemul, flera Hemulisar eller just DEN Hemulen! *skratt*. Nog om det.

MEN, detta med kolisar: är det inte så att ett lågt intag eller nästan noll i vissa fall, förespråkas för att det inte är nyttigt för kroppen OAVSETT fysisk eller psykisk status på personen i fråga? Det talas ju om inflamationer i kroppen, hur kolisar står bakom en räcka med olika sjukdomstillstånd m.m. Vad säger du om det?

hemul
0

Jag förstod det, och folk brukar säga så. Kom bara på att det var ett bra läge att framhålla att jag är JAG. Skrattande

Lågt är ett ganska vitt begrepp. Om du äter säg 100 g kolisar är det ju fortfarande lågkolhydrat och där ryms en rätt "normal" kost om man bara inte frossar och hålller sig från de värsta fällorna. 50g rymmer också en hel del, även om man kanske inte kan äta av allt på samma dag. Hur lågt man ska ligga beror ju på vem man frågar. Det är inte alls alla som tror att lägre är bättre.

Jag tror inte det är så många som menar att alla borde äta 0 kolisar, även om de säkert finns de också.

JAUS
0

Jag skulle hellre äta en skiva cantalope- eller galiamelon än en morot, färre kolhydrater och godare. Annars är välsköljd gurka gott.

Zepp
0

Man skall nog ta i beaktande att vi faktist är konstruerade för att äta kolhydrater.. fast inte i dess moderna form och antagligen inte de moderna mängderna!

Man skall framförallt skilja på de som har en skadad glukosmetabolism och de som bör undvika dåliga snabba kolhydrater i allt för stor utsträckning!

Sen så.. tror jag att fettskräcken har ställt till mycken skada.. iomed att man äter fettsnålt så blir man inte mätt så länge och blodsockret åker jojo.. för bara några generationer sedan åt man både fett o kolhydrater utan att bli särskildt feta eller diabetiska!

Kaksmulan
0

#Zepp: väl talat, precis så. Jag för egen del tycker inte att kolhydratskräcken som nu råder, är så mycket sundare än den gamla fettskräcken, tänker som du att kroppen faktiskt är gjord för och fixar ett intag av kolisar. Dock så får man justera det efter egen smak och tycke,  och vad den egna kropp tolererar och mår bra av. Äta de kolhydrater som faktiskt är bra och även innehåller annat fint för kroppen.

Men jag instämmer alltjämt i att de speedade och högraffinerade kolisar som folk trycker i sig (i kombo med mycket fett) är hur dåligt som helst, riktigt illa faktiskt.

Sedan så har jag en aspekt till: att nästan utesluta enhel näringsgrupp bara så där, tycker jag själv är rätt trist, tänk på alla goda grönsaker, bär, quinoa, matvete m.m., det blir faktiskt både lite godare, roligare och mer varierat att ta in lite sådant. Men nu liknar plötsligt detta mest en predikan om kolisarnas lov, helknasigt på ett forum som detta! ;-)

magma
0

Problemet är att om man, som många här har gjort, redan har strulat till sin metabolism och dragit på sig många kilos övervikt- då har man inte den frihetsgraden att kunna äta bär vardagsvis, bovete, matvete, quinoa osv. Inte om man vill kunna få en bättre hälsa och lägre vikt. Tyvärr.

Sedan är jag iofs tveksam till att det finns något nyttigt alls i bär, quino, mat- och bovete som man inte kan få från ett varierat intag av grönsaker.

Zepp
0

Grejen är väl att man inte behöver äta kolhydrater såvida man inte är elitidrottsman, men även om man inte har en skadad metabolism så finns det fördelar med att hålla kolhydraterna lågt.

Främst då under viktnegång, då man får lägre och stabilare insulinnivåer, fett o protein mättar längre, ketoner verkar aptitdämpande, och så är det svårare att tröstäta på fläsk med löksås!

För en del kan det räcka som bantningsmetod att utesluta de stora mjöl o stärkelsebombern, och grönsaker kan man äta hinkvis utan att det blir särskildt mycket kolisar.

hemul
0

Fläsk med löksås är precis den typ av mat jag frivilligt kan överäta. :-) Kolhydrater har jag bara överätit på läkarorder.

Kaksmulan
0

#24&25: Men om man inte behöver gå ned i vikt, om man inte har några sjukdomar, på vilket sätt kan då ett  intag av kolisar skada mig?

Jag avser nu inte ett ohejdat intag av den vanliga pasta-bröd-potatis-ris-osv.-dieten, utan som jag nämnde: ett visst intag av bär, bovete och quinoa,  och grönsaker i generös mängd. På vilket sätt kan detta ligga mig till last?

haneit
0

Fast då är väl ett annat problem att de med skadad metabolism, stor övervikt osv. tror och predikar sin kost som enda vägen även för friska och smala personer, som kanske inte behöver äta 0-5 g kolhydrater och kanske inte ens mår bra av det…

Men vissa framhåller nyanser i kosten, det tycker jag är bra…

Zepp
0

Jag har heller inget problem att äta rejält med fläsk o löksås.. men enda konsekvensen numera är att jag blir så mätt så länge att nästa måltid antingen uteblir eller blir väldigt liten!

Som frisk och normalviktig har man helt andra frihetsgrader, grejer där är väl att äta riktig mat och slopa fastfooden, matsubstituten, sockret och inte vara fettskrämd!

cnidaria
0

Man märker ju till slut hur mycket kolisar man kan äta (med bibehållen vikt, om det är det man vill). Det är ju så att alla kolisar slutar som socker (sackarider) i tarmen och insulinet frisätts för att ta hand om detta. Äter man en hel del fett och dessutom rätt mycket kolisar, så kroppen bränner sockret isf fettet, då går man nog upp i vikt istället. Så funkar jag iallafall, men jag är frisk. Förut åt jag äpplen (massor) och det triggade igång sug, det händer inte med morötter, så jag väljer det

vimsig
0

För ett par år sedan åt jag enl GI. Efter rivstarten var det LITE frukt, LITE rotfrukter, LITE quinoa, och vad hände? Jag vet faktiskt inte…..plötsligt så kunde  det finnas snabbmakaroner o vitt bröd på min meny + en massa smågodis som resulterade i viktuppgång.

Nu tror jag att jag är glutenkänslig så pasta gåt helbort! men frukt lockar inte längre(förutom bär) och eftersom jag är rädd för att tappa linjen igen så hoppar jag rotfrukter o quinoa helt.

Däremot äter jag mycket grönsaker, känner inte att de triggar igång mig alls. De är bara goda! Vitkål, stekt eller grillad squash, blandad grönsallad, tomat, rödlök, blomkål mm mm Och så ser det så aptitligt ut på tallriken!

Kaksmulan
0

Vad skönt att höra att det ändå finns fler som äter en del kolisar iafall. Jag äter kolisar, men inte det vanliga köret (pasta-bröd-potatis-ris-mm), utan just grönisar, lite quinoa, matvete. Men vissa dagar blir det ren lchf, någon annan dag kan det bli lite quinoa till laxen, gör lite som jag känner för, men lchf är grejen, med viss modifikation alltså.

Jag som inte har problem på något sätt, skulle också lägga på mig lite om jag började äta mackor ohejdat igen, eller klasar med bananer och gröt, det skulle dessutom trigga sötsuget även hos mig, bröd och tjejer=problem har jag märkt :-D…hehe…

Wolf69
0

Svar till Trollpip: Knaperstekt bacon som vilat i kylen lite..tuggmotstånd och svalkande Skrattande ev lite chili-majonäs till..mums..