Stevia på Blomlandet
Var på blomlandet idag och tittadepå örtväxter. Det var en kvinna där som berättade om de olika örterna och så började hon prata om Stevia, jag spetsade öronen eftersom jag kände igen namnet (kunde dock inte just då komma på vad det var). När hon började prata om sötma o bra för blodsockret så klickade det naturligtvis till.
Jag hade dock inte pengar med mig, så jag köpte ingen planta, men hon sa att dom var först ut med att börja sälja stevia i sverige som färsk ört. Så, ge er ut och shoppa grönsaker nu ;)

Frö har funnits ett par år, men den är inte helt lättodlad, så det är toppen om den kan finnas att köpa som färdig planta.
Förra året hade Plantagen Steviaplantor till salu men de gjorde misstaget att annonsera ut dem som livsmedel vilket är förbjudet inom EU. Någon påtalade detta och vips var de borta…

Jag har köpt tomatplantor, men de sade inte det var ett livsmedel; annars hade EU väl avskaffat dem med:)
Menar du Blomsterlandet? I så fall ska jag genast åka dit och se om jag hittar något. Prövade med steviafrön men det är svårt. Jag har en litet grott frön som fått fyra blad men om det överlever vet jag inte. I påsen var det bara fem frön och de andra två som grodde tog sig inte. Att hitta en planta vore skoj.

Jo Blomsterlandet menade jag så klart.
Plantorna såg rätt stora o friska ut, så det verkar lovande.
Mina har grott varje gång, både från Impecta och Runåberg. Jag har slutat odla stevia dock, för de blir så ruskigt stora och fula och "lianiga". Inte så kul när man bara har fönsterbrädan att odla i…

Måste jag ta och köpa! Vad låg dom på för pris, ungefär?
Har en blomlåda infäll i altanen, trivs dom där tro eller är dom svår att ha?
Jag hade en steviaplanta för ett par år sedan, men jag åt så lite av den att jag inte ens har kollat efter den sen. Jag fick liksom inte till recepten.
Hur gör ni gör ni ett avkok, torkar den eller?
Plantan trivdes utmärkt hos mig, men dog vid första frosten på hösten för jag kunde inte ta in den då.
ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
Perfekt timing - mitt steviaextrakt håller på att ta slut så det vore perfekt med en planta

Fanns på växtriket i Luleå när jag var där senast
40 spänn för en stor fin planta.
Rätt känslig är den tål inte torka nåt vidare heller har jag märkt.
Ska prova en i kryddlandet och en inne i söderfönstret för säkerhets skull.

http://www.hemochtradgard.com/kryddor_index.html#Stevia
Länk med skötselråd.
Det är lättare att ta skott när man ska föröka eller föryngra en stevia än att försöka fröså den.

Hur mycket laktrits-bismak har steviablad från en egen planta?
Nu har jag fått tag på två stora fina steviaplantor på blomsterlandet, Marieberg Örebro. Jag tog en som blommade och en som inte gjorde det. Vet inte om blommningen påverkar sötman och har inte "smakat" på dem än. Ska plantera om dem i större lekrkukor och hoppas de kommer trivas på min uteplats i sommar. Den växer naturligt i sandrik jord… och ska ha väldrenerat. Räcker det med leccakulor eller ska jag gå till lekparken och stjäla lite sand där och hoppas den inte är blandad med kattpiss eller ogräsmedel?

#13 Det finns färdig sk kaktusjord som är sandblandad att köpa. Gå du till lekparken om det känns bra. 
#14 kaktusgjord låter som ett mycket bättre alternativ. Tack för tipset!
Jag smakade på mina plantor, den som blommade hade mindre blad och de var mindre söta. Den andra växten som inte blommade hade större blad och jag tyckte den var sötare, även om de bladen var lite mer salladskrispiga och hade mer bitterämnen så var det mer smak på de bladen. Det är nog olika ålder på plantorna och Stevian är ju som bäst första året, men det spelar ingen roll för den är ena är ju full med söta små vita blommor och kanske fröar av sig.

Nu blev jag riktigt sugen på att fara och köpa mig en planta! Ska passa på att köpa en påse med kaktusjord då också.
Eftersom den verkar rätt känslig så tror jag den får stå inne, istället för ute på altanen som jag tänkt.
# Vilken bra länk! :)
Nu kom jag åt nån knapp så det blev fet stil…

Jag har ju gångavstånd till Blomsterlandet, så jag passade på att gå och handla en kruka. Provade i teet, men tycker inte att det liknar någonting som jag har sötat med förut. Jag har läst en del på spanskspråkiga sidor om Stevia, och den hävdas ha diuretiska egenskaper och stabilisera blodsockret (möjligen utöver att den ersätter socker för sötning). Den sägs användas för att minska problemen med diabetes.
Om jag ska plocka många blad får jag nog se till att den växer till sig lite först. Det visade sig att det går åt rätt mycket blad om man ska använda den för att söta eller mediciniskt. För min del handlar det om ungefär fyra blad om dagen. Om den funkar som diuretikum är det bara bra, eftersom mitt tryck inte har sjunkit fullt så mycket som jag skulle vilja på bara LCHF.