Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6370 ggr
torhildur
0

Jag kräks,....

snart på ägg & makrillSkrattande

Började för 1,5 vecka sedan med monster-fakiren då ingenting annat verkat hjälpa för min viktminskning i 2 år med ganska strikt LCHF! Äter 2 ägg & 1makrillburk (utan såsen ) 3ggr/dag…..

Jag är en riktig "vrång-kärring", ( den 4.e som ALDRIG går ner! ) plus att jag är totalt matematisk obegåvad ,,,,,

Jag behöver tips på alternativ-mat som ger mej rätta närings-propotioner,jag ber på mina bara knän…. Jag äter gääärna fett griskött,kyckling,lax & sånt,..och feta såser. Enl.Skaldeman kanske jag äter som en karl i stället för en dam??

Procenter & sånt fixar jag inte,….Jag är till råga på allt,..Norsk =O))

Önskar mej konkret i gram T.ex :   150 gram fläskkotlett (o-stekt vikt) plus 2msk bearnaise -sås..

Har ca 40kg att gå ner ,…. orkar INTE makrill & ägg heeela den tiden!

PS.Har följt Er och läst i lång tid,och lärt mej utan att fråga. Känner nu att mitt tålamod tryter,vill inte väga över 100kg nåt mera,ber därför om hjälp!

Tack Alla Snälla,Söta & Rara på förhand Kyss

Mervi
0

Men varför äter du makrill tre gånger om dagen????

Ät kött, kyckling, ägg, och annan fisk, smör osv.

Mängderna är det ingen som kan tala om för dig utan det måste man själv hitta  genom att prova.

Ät så du är mätt och vänta sedan tills du blir hungrig innan du äter igen.

Det räcker ibland med två stora måltider.

Om du vill veta hur mycket fett du skall äta så kan du skriva in maten i MINMat, länk finns här ovan bland andra länkar. Där kan du skriva vad du äter och så räknar programmet ut % och visar grammen.

Lycka till!

MimLan
0

Undrar om det inte är läge att reda ut om du har ämnesomsättningsproblem. Har du ätit strikt i flera år, är det lite konstigt att ingenting hänt.

Eller så kanske du inte varit tillräckligt strikt om du hör till de som måste ligga nära nog noll?

Zepp
0

Makrill o ägg är gott.. någon gång då o då!

Altså.. du kan lika gärna äta kött i alla dess former stekt i smör med någon liten grönsak för c-vitaminet!

Egentligen undrar jag om du inte svälter dig det där såg ut som väldigt lite mat!

Varför inte gå över lite mer på köttfärs, där kan du läsa fetthalt och annat direkt på paketen.. äta dig mätt och lättare kunna variera dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Jo, makrill och ägg-dieten är tänkt att vara kalorireducerad, men samtidigt hög i näringsinnehåll, den kommer ur Skaldemans senaste bok, han är dock noga med att påpeka att den bara ska tas till i nödfall om verkligen inget annat hjälpt, varken "ät dig mätt"-LCHF eller ens "ät dig mätt"-fakir.

Till trådstartaren, om du provat fakir med lagom proteinandel samt obegränsat med fett (eller obegränsat och obegränsat, men till den nivå som håller dig mätt, men inte mer) och det ändå inte funkar kan kalorireducering vara ett alternativ, men det finns inget som säger att det måste vara makrill och ägg, om du har en normalvikt på säg 60 kilo så ska du äta runt 60 gram protein om dagen (dock är nog 70-80 en bättre siffra eftersom dina muskler är större än en vanlig person som väger 60 kilo, då de har mer att släpa runt på), det innebär 350-400 gram kött om dagen, och köttet kan vara fläsk, nöt, vilt, fågel, fisk osv, väljer du magert kött tillsätter du lite kryddsmör och någon matsked bearnaise, väljer du fett kött räcker det med det du steker i för att ligga rätt, men givetvis blir det lite tråkigt att bara äta kött torrt jämt, så lite bearnaise kan du tillsätta. Komplettera även med en bra multivitamin, för på muskelkött, smör och bearnaisesås missar man väldigt många näringsämnen.

Det bör dock påpekas en extra gång att kalorirestriktion är en sista utväg, om du t ex under dina år ätit för mycket protein, eller inte riktigt vågat äta dig mätt pga nedärvda teorier om att det då blir för mycket kalorier kan det helt enkelt vara det som spökar. För en otrygg kropp vill alltid spara, och överskottsprotein fungerar precis som kolhydrater i kroppen.

tankgirl
0

Kontakta en dietist. Det finns lchf-dietister inom vården.

Lycka till!

Glad

JAUS
0

Prova att dra ner andelen protein och öka fettandelen (mer beanäs, mindre kött) istället.

torhildur
0

Tusen tack för svar,snälla!

#5 tankgirl ,…. Trodde man hade det här forumet för att just ha möjligheten till att få hjälp & råd här! Litet ironiskt,när jag ställer första frågan här inne på snart 2 år,…. så blir jag hänvisad att kontakta en dietist (kanske i all välmening? ) Galghumor,…

Wtn3

Ja,precis som du säger så är jag "ett riktigt svårt fall" och dieten är ur SSS' nyaste bok. Mätt & go' har jag varit och ätit ca 400 gr kött /dag plus fett!

Har tragglat å kämpat,… tog ett faste-insulinprov för ca.6månader sedan vilket var 17.5, "för högt" !!

Striktade till det ,…hände fortfarande inget !

Därför blev det "denna starka medicin"  av ägg & makrill.

Hur ska jag nu gå vidare för att det ska bli så bra som möjligt för mej?

JigokuShoujo
0

Kan du inte skriva ner på ett ungefär vad du brukade äta, innan du åt makrill+ägg-fakiren?

Samt vad du väger + längd.

zikzak
0

Men makrill i tomatsås innehåller väl en del kolisar? De måste väl va bättre att äta ägg med smör bara eller en bit fläsk eller nåt =)

MimLan
0

Jag tillhör också dem som undrar vad "åt strikt" innebär rent konkret. Det är inte ovanligt att den uppfattningen inte är särskilt strikt i praktiken eftersom man går på att det är strikt i jämförelse med tallriksmodellen.

Åt du strikt är det egentligen bara två utfall kvar, att det är sjukdom i bakgrunden eller att du behöver äta inga som helst kolhydrater.

Tipset att kontakta en lchf-dietist ser jag inte som något ironiskt eller felaktigt. Det kan vara bra om du behöver äta riktigt strikt och få uppföljning, eller remiss till provtagningar.

Wtn3
0

Oj, ett fasteinsulin på 17.5 trots 1.5 år på LCHF är väldigt högt, det kan absolut också vara en orsak till att du inte går ner.

Tomatsåsen ska man skrapa bort så mycket som möjligt av.

torhildur
0

Strikt för mej = kött(proteiner) ca 400gr./dag  plus fett= smör eller beasås,…. sista 6 månaderna.

("Ironin & galghumoren" var i mitt huvud,…inte i svaret från tankgirlSkrattande )

Ang.tomatsåsen på makrillen så sköljer jag bort den t.o.m.!

Sammanfattningsvis……

1)Faste insulinet "bromsar".

2) Jag ska äta NOLL kolhydrater.

3) Jag måste äta kalorireducerad.

4) Alltså: Hjälp mej med tips & förslag på alternativ- måltid /mat som motsvarar näringsinnehåll / kalori-värde i  1burk makrill & 2 ägg.

That's all I need & ask for!

Jag fixar som sagt var inte matematiken och näringsfysiologin…..

*Wtn3 * Ser ut som om du förstår "hur det ligger till" =O)

Margareta
0
  • 1pkt djupfryst Alaska Pollack á 400g
  • 120g smör
  • Kryddor

Smält smör i djup stekpanna eller kastrull. Koka fisken skuren/hackad i småbitar - är den tinad går det fort.

Ät och var glad.
Du blir mätt och nöjd och står dig till nästa dag - nästan.

Numer pensionär i Nynäshamn

torhildur
0

Tack Margareta!

Nu börjar det likna nåt Skrattande

( men du delar väl detta i 2 måltider  under én dag?? =O)

Eller??

Wtn3
0

I näringsvärde finns det inget som motsvarar makrill och ägg, det (samt lever) är det mest näringsrika man kan äta, men samma antal kalorier är desto enklare att uppnå, men det måste kompletteras med en multivitamin. Exempel på mat som ger samma antal kalorier som 2 ägg och en burk makrill är

-150 gram blandfärs (50/50) och 10 gram smör

-150 gram stekfläsk

-En bit lax (125 gram) och 20 gram smör

-100 gram kycklingbröstfilé utan skinn med 20-30 gram bearnaisesås (beroende på märke) och 15 gram kryddsmör

-150 gram lammkotlett och 15 gram kryddsmör

-150 gram biff och 20 gram bearnaisesås

Äter du så tre gånger om dagen hamnar du på runt 1000 kcal men med en tillräcklig (för de flesta) fettkvot. Glöm inte att ta multivitamin, för alla de exempel jag tog upp är som sagt mycket mer näringsfattigt än makrill och ägg. Det kommer dock bli väldigt jobbigt att hålla sig till så lite mat, det bästa vore såklart om du kunde få ner fasteinsulet så att du som så många andra av oss kunde få börja äta dig mätt och ändå normalisera vikten. Jag är ingen doktor, så jag vet inte om det är möjligt att medicinera mot för högt fasteinsulin?

Margareta
0

Nä jag äter det till en måltid - då behöver man inte äta så ofta och framför allt frestas man inte till att äta annat.

Man blir mätt och belåten och slickar sig om nosen - precis som katten.

Margareta
0

Alltså - jag äter fisken som två måltider samtidigt dvs frukostäggröra på morgonen och sen detta på eftermiddagen. Då klarar jag mig utan middag om det behövs.

That´s it.

Fast det gör du som du vill.

Margareta
0

Jag tror nämlingen inte på kaloribegränsning om man nollar kolhydraterna.

torhildur
0

Nu drar jag en lättnadens suck.

Känns mycket bra att få flera alternativ til Makrill & Ägg ! ( framför allt mängden… )…. Tänker att jag faktiskt kan äta Makrill & Ägg till "frukost"!

Förut klarade jag mej med 2 måltider pr dag….. när jag åt mej mätt utan kalorireducering…..

När jag har ätit  M & Ä nu om dagarna måste jag äta 3 ggr för att magen o jag ska hålla oss någorlunda belåtna,….

Ang. fasteinsulinet så är det bara "att härda ut" tills det sjunker ( har jag fattat det som ? )

Tusen tack för hjälp!

PS,Jag mottar gärna flera förslag,… =O)

Zepp
0

Det jag reagerar på är ditt höga fasteinsulin.. det är inget man skall gå omkring med utan utredas vidare!

Om man äter strikt lågkolhydrat och ändå har höga insulinvärden är något helt på tok.. vad säger läkaren!

Är du diabetiker eller andra sjukdomma, medecin?r?

Vad man kan säga rent allmänt är att väldigt många kraftigt obesa är insulinresistenta, på väg mot diabetes alternativt metabolt syndrom!

Men.. när man lägger om kosten så borde insulinnivån sjunka.. iallafall ner mot normala värden.. annars så är det något annat som gör att bukspottkörteln producerar insulin.. och detta borde man undersöka nogrannare!

yngwie
0

Jag har haft problem med aptiten när jag försökte göra maträtter á la LCHF. Försökte lägga till och variera ingredienser, kryddor och fettkällor för att råda bot på det, men till slut kom jag på att det var lättare att bara göra tvärtom.

Nu äter jag bara nötkött och lite lamm tillsammans med njurtalg. Inget salt, knappt inga kryddor (ett halvt stänk dragon eller timjan ibland), inga grönsaker, inga mejerier (smör är backup om jag inte har talg), inget kaffe, inget mineralvatten (bara kranvatten), ingen multivitamin. Det visade sig att även om det blir tråkigt blir jag aldrig spyless.

Modellen ska vara indianerna i the Great Plains, de åt tydligen enbart bison och drack bara vatten. Jag är inte orolig för bristsjukdomar så länge jag inte översteker köttet eller äter växters antinutrienter.

Min inspiration kommer från:

http://michelblomgren.blogspot.com

http://forum.zeroinginonhealth.com/

http://www.proteinsyntes.se/

Wtn3
0

Åt de verkligen bara muskelköttet på bisonoxarna? Verkar lite märkligt, i så fall skulle de vara de första naturfolket jag hört talas om som inte tog tillvara på allt ätbart på djuret…

yngwie
0

Nej, det ter sig osannolikt. Jag försöker äta i ungefär samma proportioner som det finns på djuret. 200 kilo kött kött till under kilot hjärna. Med ett halvkilo kött om dagen blir det ungefär en hjärna om året. Men jag vet inte om det har så stor betydelse.

Voltaire
0

Jag brukar äta mina ägg så här:

6-7 råa äggulor i en djup talrik, fräs vitorna till grynig keso och blanda med gulor, strö över lite sukrin (eller salt) . Ägg-gröt. Jättegott. Blir aldrig trött på det.

torhildur
0

Tack snälla alla…..som tipsat/svarat!

Med min vikt händer inget…Gråter

Ska nu börja ta riktigt långa promenader,oxå!! ( ca 1,5 timma )

Jag klarar att gå sååå långt,har MBT-skor….känner inget "under tiden",…men sedan skriiiker kroppen av värk pga fibromyalgi-problematik!

Jag blir bara så ledsen och jätte-förtvivlad!

# ZEPP#

Doktorn sa eller gjorde ingenting åt mitt höga FASTE-INSULIN på 17,5…..då mitt faste-BLODSOCKER hade sjunkit från "farozonen" till normalt….

Äter f.ö. mediciner för högt Blodtryck,men gått ner i styrka efter några månader med LCHF,…. vilket är positivt!

Zepp
0

Hoppas du inser att du är en sådan person som behöver ha en ordentlig portion tålamod, då du har flera faktorer jobbar mot dig!

Bra iallafall att fastesockret har sjunkit till normala värden och motion är en faktor som på sikt kan minska insulinresistensen.

Värk är en stressfaktor som i sig verkar negativt på kroppen men förhoppningsvis kanske det ger med sig på lite längre sikt?

Insulinnivåer är luriga då insulin har en kort halveringstid och det kan svänga rejält från ena stunden till den andra.