Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 11890 ggr
Ingeborg
0

Smörbollar, liten sats.

Jag gjorde en lien omgång för att testa, och dom blev så goda, lagom för en person att ha i kylskåpet. Det blev 10 snapsglas !!

Det här behöver du:
100 gram smör 80 % fett
100 gram torkade kokosflingor
1 msk kakaopulver 20-22 % fett
 2 msk bryggt kaffe
1 msk hermesetas lättströ

Detta blir 10 portioner

134 kcal per portion

3%

94%

3%

magma
0

Med kaffe, menas det alltså bryggt kaffe eller snabbkaffepulver?

Ingeborg
0

Jag bryggde en kopp snabbkaffe, och tog två msk av det

magma
0

OK, tack!

navarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man anvanda annat an sotningsmedel. Jag gillar inget som ar konstgjort. Ar 1/2  tsk vaniljsocker bra tro? Inbillar mig att det ar mindre konstgjort an Hermesetas, men det kanske inte ar sa. Nagon som vet kan ju tala om vilket som ar att foredra. Sen sa har jag inget Hermesetas heller. Satter in en nytagen bild, det har snoat i natt och vi hade Andalucias kallaste vader imorse med +1 grad.

SysterYster
0

Åh, så vackert!

…men om sötningsmedel vet jag inget, tyvärr

Margareta
0

Stevia är ju en växt som är sötare än sött… man får ta extremt lite.. finns den att få tag i hos Dig Navarro?

Numer pensionär i Nynäshamn

Chocolate
0

Det enda sötningsmedlet som finns som är utan kolhydrater och helt naturligt är det som Margareta skrev om, Stevia. Finns att betälla genom nätet på stevia.se

Det är en ört som jag själv hatr testat att odla men som inte kan övervintras här utan växtus. I går gjorde min man färdigt vårt nya växtus så nu kanske vi kan testa. Men jag har köpt genom stevia.se och det funkade jättebra, bara varnig för att det är rysligt sött ;-).

Lillianna
0

Jättegott!

Gjorde en sats smörbollar igår men tog endast en halv matsked Hermesetas. Blev gott!

Har väl redan tuggat i mig hälften av bollarna och de andra tar slut idag, garanterat. Det blev 13 st i den här satsen. 

Går de bra att frysa tror ni?

/Lillianna

~ Lillianna ~

Denna kommentar har tagits bort.
SvartKaffe
0

Har precis köp ett paket ögonkakao, så här står det på paketet:

Näringsvärde per 100 gr

Energi 1400kJ/330 kcal

Protein 23 g

Kolhydrat 11 g

Fett 21g

Kanske finns det andra bättre alternativ än just det här märket?

odezza
0

Till Ingeborgs recept använder man ju bara 1 msk, så det totala antalet kolhydrater blir ju ändå litet i den totala mängden. Men det är klart, kan någon tipsa om ett bättre kakaomärke, så är det ju bara bra…

"still lost in space and time"

Lillianna
0

Kakao väger knappt nåt och inte Hermezetas heller, så i förhållande till vikten smör och cocos blir procenten schysst! Jag får inte sug iallafall, kan inte svara på hur viktminskningen går förrän det är vägdag i morron…

/Lillianna

~ Lillianna ~

navarro
0

Tack for receptet! Jag har stor nytta av dem eftersom det ar lite svart att fa i sig tillrackligt med fett.

Mervi
0

jag gjorde dessa bollar efter Ingeborgs recept men tog lite stevia i. Det blev bra denna gång. Jag gjorde mindre bollar och fick 27 st. Mer lagom för mig. Hoppas nu bara att vikten inte rusar i höjden.

Idag har jag inte använd något grädde i kaffet, jag har tagit smör i stället, det är gott det med.

Grodan
0

fniss jag läste kattströ först… (hermesetas lättströ)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lillianna
0

Gittan, jag väger mig oxå varje dag och går och smådeppar lite *flin* men sen skriver jag bara upp vikten en gång i veckan.

Tycker ändå att jag ligger rätt stilla viktmässigt. Skulle gärna se att det hände lite men det kanske har sina orsaker…Orkar inte köra så superstrikt just nu och äter jag som jag gjorde i våras (och viktminskade effektivt) står jag numera stilla.

Hur går det för dig??

/Lillianna - 26kg

~ Lillianna ~

Mervi
0

Gittan: jag gick inte upp av smörbollarna, jag åt inte så många, min man var snabbare och såg till att tömma fatet.

Jag tog mycket lite Stevia, prova med ett kryddmått eller mindre och smaka av. Jag hade pulvret denna gång.

Margareta
0

Ett helt kryddmått Stevia låter jättemycket i mina öron Mervi, då förstår jag om du inte gillat smaken. Jag doppar en fuktig kniv och sköljer av i det jag lagar. "Knivsudd" kallas visst det måttet och det är betydligt mindre en ett kryddmått.

Mervi
0

Margareta: jag får prova med ännu mindre, det blir på något sätt en stickande smak. Jag har hela påsen kvar, tagit ett par gånger av det.

Margareta
0

Mervi: En påse räcker nog hela livet gissar jag…Glad

monkan
0

Gjorde smörbollar för första gången igår. Använde ekologiskt smör, Valhrona cakao (70%), kokos och Splenda. Smakade pyton. Fick kasta allt. Blev en märklig bismak av splendan…  Tyvärr, för jag hade sett fram emot något gott till kaffet. Min man och jag är överrens om att fortsätta med en bit choklad till kaffet och få fettet på något annat sätt…

Bookia
0

Lös upp sötningsmedel i par msk vatten i en liten flaska. Då räcker det med några droppar att söta och det blir mer lättdoserat.

Margareta
0

Splenda är ett sötningsmedel (sukralos)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sukralos

Margareta
0

Man ersätter alltså socker med klor, som att det skulle vara bättre…

Just detta togs upp på Hälsodagen som ett av de sätt som industin manipulerar oss av ekonomiska skäl.

"Folk är rädda för socker men vill ha sött och är beredda att betala… kosta vad det kosta vill… i det här fallet hälsan…

korseett
0

hellre riktigt socker än det konstgjorda isåfall. Stevia har jag inte provat än

Gugge
0

jag har oxå gjort smörbollar, men jag hittade ett annat recept här i någon tråd, där jag hade 250 gr smör till 100 gr kokos, 1,5 msk kakao och 1 msk kaffe. De kör jag utan sötningsmedel, jag doppar dem i 85% choklad. Det blir olika många, beroende av hur noga jag är.

perfekt till kvällsfikat

Bullan
0

Har nu provat att göra dessa smörbollar…riktgt O:K faktiskt.Glad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

hjortronet
0

gjorde smörbollar idag, slopade sötningsmedel men satte i solrosfrön och frusna hallon o lite kanel…tryckte ut smeten på bakplåtspapper o in i frysen..så bryter jag en bit i taget när suget infaller sig.

Oluf-56a
0

jag har slopat sötningsmedlet, tar en 1/2 dl starkt kaffe, hackar nötter som jag blandar i, så blir det lita att tugga på också.

Tycker det söta som är i den mörka chokladen ( 86% ) som jag rullar bollarna i räcker.

Skogstrollet
0

Jättegoda!!

parsley
0

Jag avskyr smaken av kaffe. Finns det något annat att ha i istället för kaffe?

Är det upplösta sötningsmedlet Stevia eller "vanligt"? Kan man lösa upp Steviapulver eller hemodlat (jag har beställt och väntar på fröer från Runåbergs) i vatten?

parsley
0

Jag har två sorters kakao hemma.

Hemköps kakao har per 100 g protein 19 g, kolhydrat 13 g och fett 21 g och 27 g kostfiber

Änglamarks ekologiska har protein 22 g, kolhydrat 12 g, fett 21 g, fiber ingen uppgift, per 100 g

Det verkar inte vara någon större skillnad mellan olika kakaosorter.

När jag ändå var i skåpen och rotade så passade jag på att kolla innehållsförteckningen på vaniljsocker. Den sorten jag hade hemma bestod av socker, stärkelse och aromämnen. Det finns ju en starkare sort av vaniljsocker "Vanila", vad den innehåller ska jag försöka komma ihåg att kolla när jag handlar. Om inte någon annan har den i sina köksskåp, förstås. Jag har för mig att man kan göra eget vaniljsocker genom att låta en vaniljstång dra ligga i burk med socker.

StinaLisa7
0

Ohhh så goda de blev….jag gillar inte sötningsmedel och de smakade inte gott hel osötade, så i skåpet fann jag fruktsocker (från min Paulun-tid), jag tänkte att om jag bara tar lite så (2tsk=ca10g), det blir ju då inte så mycket i varje boll.

Men nu så vet jag bättre: Jag kan hädanefter inte tillreda sånt här över huvud taget!!! Slut, finito, alles….
Usch så skadad man ärGråter….jag slukade ju rubbet Generad.

Tur att det är mycket fett i dom för jag mår inte direkt dåligt…iaf inte ännu….

Margareta
0

#40 Fast då blev det 10g rent fruktsocker… det skulle vara nog för att jag skulle få sug och äta upp alltihop, kanske var det vad som hände?

StinaLisa7
0

Usch ja, och nåt liknande blir det aldrig mer, jag kan ju inte låta blir ju.

ikna
0

#7: jag odlar stevia och den övervintrar jag inomhus. Den är lätt att odla, men man måste komma ihåg att den inte tåler temperaturer under 10 grader.

birma
0

Men åh! Var det alltså SÅ gott med smörbollar. Nog hört om dem ända från den dagen jag hittade forumet. Tänkt på det ibland, men aldrig blivit av att prova. Blev alldeles överraskad när jag ställde mig att röra ihop smeten här nu, att det var så gott!

Själv gillar jag kokos "som det är". Men har aldrig gillat det i bakad form dvs inte i kakor, bröd eller så. Här passade det däremot utmärkt. Kanongott med smörbollarna! Gjorde bara en minisats, för att smaka. Äger inget sådant där konstgjort sötningsmedel, tog en liten, liten dutt strösocker. Tog vaniljpulver (rent sådant, utan socker) istället för kaffe.

Då har man äntligen givit sig på de omtalade smörbollarna.
Igår var det premier för äggmjölksgrädden eller vad den heter. Samma där, dröjde länge innan jag provade.

ashe
0

Jag sötar inte heller smörbollarna. Men det måste vara osaltat smör tycker jag, annars smakar det blurk. Hälften av kokosen mixar jag en stund  och blandar så med kaffet, i med smörpaketet i mixern och vroom så är smeten klar. Smöret skall vara rumstempererat först.

Strör ut kokos på en bit plastfolie, klickar/häller ut smeten på plasten, plattar till lite och strör över resten av kokosen. In i kylen. Skär till rutor när den stelnat.

Är inte så mycket för finliret med rulla, som ni märker.

Mixning av kokos är för att jag tycker det blir för "vasst" i munnen annars. Sen tar jag mer kakao än grundreceptet, men det är ju en smaksak.

På söndagen blir det en bit mörk choklad med en smörbolls-ruta på. Smask.

Konstigabaralillajag
0

Jag brukar strö kokos på ett bakplåtspapper och sedan brer jag ut smeten och strör lite mer kokos på ovansidan. In i kylen och när den stelnat till lite skär jag den i rutor. Då slipper jag momentet med att rulla bollarna.

Cisss
0

Hej, det låter gott! Ni som säger att ni rullar bollarna i choklad, hur gör ni då? Är det riven blockchoklad, eller smält? Eller är det i kakaopulver??

Neeelia
0

Det receptet var bara underbart. Tänkte faktiskt ha det som en efterrätt en dag. Bara att göra satsen, lägga det i ett fint glas och på med grädde. Sååå lyxige, eller vad tror ni?

Cisss: tror dom har smält chokladen …

Caena
0

prövade ..

inte direkt överförtjust, tog vatten istället för kaffe. avskyr den smaken nämligen..
ingen sötningsmedel och det kanske är därför det inte blev nån hit, men tycker inte att jag ska lura systemet heller..
behövde mer kokos.. .. prövat att strö lite kokos på plastfolie, klicka och mosa fast smet och in i frysen (inte smakat ännu)
har även rullat i kakao- blev väldigt.. kakaostarkt.. in i frysen .. inte prövat ännu..
även kakao+ kokos och in i frysen - ej smakade..

funderade hur de skulle smaka med apelsin i, alltså från riktig apelsin..  

fler tips?

e11e
0

hej jag är helt ny med lchf. Jag undrar -kan man inte rosta kokosen lite grann (tycker det är godare med lite fras) eller är det inte tillåtet enligt lchf-reglerna?

Fjallraven
0

Dum fråga kanske, men ska man smälta smöret och sen bland i kokosen och resterande ingredienser?

Eller ska det vara rumstempererat?

Sen som många andra redan frågat, det här med sötningsmedlet. Har inget sånt hemma, så får testa med fruktsocker jag med men kanske bara ta 1tsk istället för 2?

Caena
0

#50 varför skulle man inte få rosta? det är väl bara att rosta den lite i stekpannan, pröva! berätta gärna om det var uppskattat.. 

#51 eeeh, jag gjorde på rumstempererat.. tror inte de håller ihop riktigt om de ska vara smält.. men pröva? blev lite nyfiken om ja ska vara ärlig.. 
berätta så klart hur det blev!

sötningsmedel har jag dock ingen aning om..

Fjallraven
0

#52 Om man smälter smöret borde det bli lite mer som kokostoppar om man gräddar dom i ugnen :-)

Ska nog testa det nästa gång! Nu gjorde jag på rumsvarmt smör och 1tsk vaniljsocker! Smakade skiiiiiiiit! Huvva! Så jag var å köpte Hermesetas så ska testa att göra det en gång till, då det egentligen inte är så tokig ide.

Kan vara bra att ha med sig till jobbet då man blir hungrig och inte har lunch, slänga i sig boll tillsvidare :-)

e11e
0

Sådär då var dom gjorda. Jag rostade kokosen litegrann och hade vaniljsocker istället för hermesetas (vet inte om det är okej men). Efter att alla "torra" ingredienser blandats med kokosen bakade jag ned smöret som smälte. Serverade i ett fint glas till vispad grädde och det var helt ok…med två-tre tuggor. Sen stod det mig högt upp i halsen. Förmodligen berodde det på att jag inte är så förtjust i kokos. Funkade iallafall bättre än om den inte varit rostad =)

Caena
0

men jättebra! låter nästan som om det vore gott ju..
ha lite hallon till mellan kokossmeten och grädden så e de ju en lite överaskning..

sen är det väl inte tänkt att man ska äta speciellt mycket eller hur ??

Tungan ute

e11e
0

när sötsuget sätter in är det toppen.

Bra tips där med hallon, eller jordgubbar hellre för min del Glad

Eftersom lchf fortfarande är så nytt för mig lär jag mig fortfarande vad som är okej och inte.

Caena
0

det var nån högre upp som hade gjort med hallon och lagt in i frysen tror jag.. 

detta är så nytt för mig också.. på måndag börjar jag min 4de vecka.. =)

Listeria
0

Fantastiskt!

Gjorde mina på ca 100g smör, krossade hasselnötter, solrosfrön, 2 tsk kakao, 1 tsk vaniljsocker (tillför typ 0,5 kh per boll ;)) samt en skvätt rom.. Efter en stund i kylen hade jag underbara tryfflar!

Frågan är bara hur man ska hålla sig ifrån att äta en eller två varje dag nu.. Eftersom det mest är smör lär det ju iofs funka att byta ut den där extra smörklicken på maten mot en liten boll till efterrätt Tungan ute

Listeria
0

Fantastiskt!

Gjorde mina på ca 100g smör, krossade hasselnötter, solrosfrön, 2 tsk kakao, 1 tsk vaniljsocker (tillför typ 0,5 kh per boll ;)) samt en skvätt rom.. Efter en stund i kylen hade jag underbara tryfflar!

Frågan är bara hur man ska hålla sig ifrån att äta en eller två varje dag nu.. Eftersom det mest är smör lär det ju iofs funka att byta ut den där extra smörklicken på maten mot en liten boll till efterrätt Tungan ute

Sindri
0

Är man lite lat och har brådis kan man också doppa bitar av smör i riven choklad. Mumsmums!

nimh
0

Hmm… testade de här idag, på ett ungefär - upptäckte att jag inte hade tillräckligt med kokos så det blev 60 g kokos + 40 g mandelspån, och inget hermesetas utan en liten klick honung (högst en tsk, antagligen mindre).

Men jag tyckte inte att de blev så goda, tyvärr. De är ok, men jag kommer förmodligen inte göra dem igen.

ttss
0

En fråga bara. Använder ni osaltat eller normalsaltat smör?

Har bara det saltade hemma, men det blir handling idag, så frågan är om jag ska köpa hem osaltat.

ttss
0

Glömde smöret. Men tror ni att det går att köra med normalsaltat? Det borde ju gå, man gör ju choklad/negerbollar av det.

[Pennylane1]
0

salt och choklad brukar vara en lyckad kombination

Sindri
0

I recept med efterrätter står det ofta osaltat smör - jag köpte det en gång, men tyckte inte det blev lika gott.

ttss
0

Tack Pennylane1 och sindri. Får ta och se om jag orkar göra dessa kakor i kväll (har precis gjort jordnötskakor). Men testar med en halv sats och ser om jag gillar det. Man (jag iallafall) använder ju nästan aldrig osaltat smör.

Ancora
0

Första gången jag gjorde dessa använde jag kokosen precis som den var, men jag tyckte att det blev för sticksigt. Nu lät jag kokosen svälla en stund i en skvätt vispgrädde innan jag blandade i övriga ingredienser (som bl.a. inkluderade 3/4 dl melis-sukrin). Det blev jättegott!