OT Ergonomi + bärbar dator
Vilken arbetsställning är lämpligast när man använder en liten bärbar dator ca 25 * 17 cm, 10 "? Läser e-böcker på den samt skriver en del.
Har en dator uppkopplad med extern skärm, externt tangentbord och extern mus, och "korrekt" sittställning, så den lilla får vara extra dator. Använder en ergonomisk mus med kulan på översidan till den bärbara, när jag inte känner för att använda styrplattan på den.

"Ergonomisk mus med kulan på översidan" är en Trackball Parsley, ända sedan Logitech kom ut med sin första rödkulade variant har jag varit förtjust i dom, men numera använder jag en enbart vid spel annars använder jag min Mousetrapper advance.
Åter till huvudfrågan, tja det är väl så att det inte finns nån bra arbetsställning för en laptop. Större delen av gänget på jobbet har en sån och när den är framme sitter den ständigt i dockningstationen och dom skriver på samma sorts tangentbord som jag och har samma skärm som jag
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tyvärr är det som #1 skriver. Det finns ingen bra ställning för axlar och rygg med bärbar dator om du inte har den dockad. Det bästa är att ställa den på ett bordi lagom höjd. Du skall helst sitta i en 90 gradig vinkel med rygg och armar gärna spå att underarmarna blir li8te avlastade….. knepigt eller hur? lycka till
Och med en riktigt liten bärbar dator blir vinkeln från ögon, huvud och nacke inte bra alls.
Använd dem i temporära situationer. Ungefär.
Jag har fått en mini-laptop av min son, som han ratat för den är "för slö".. Tycker inte att den är för slö, för jag gör andra saker.
Skriver.
Frångick snabbt användandet av "rätt fingerställning" - för då har jag ju typ ihjäl axlar, nacke, armbågar, handleder och fingerleder. Och då är ändå tangentbordet nästan så stort som ett vanligt.
Kanske att man i början gör extra fel innan man hittar bästa sättet. Du får prova dig fram, efter de tips du fått ovan.
Jag skriver på den, men kör nån halv-pekfingervals och jobbar i stunder. Går inte att sitta länge. De långa passen får jag fortsätta göra på min stationära, om än inspirationen inte alltid vill just där.
Jag har också en netbook. Jag köpte den för den låga vikten, för att kunna ta med den ut utan att det känns som man kånkar på nåt, typ sitta i parken och surfa lite. Till det funkar den perfekt.
Hemma, när jag vill sitta på balkongen eller i trädgården och använda den lite mer seriöst tar jag oftast med ett riktigt tangentbord ut. Det är ju lätt när man inte ska så långt. Då funkar det också hur bra som helst.
Jag fick en 13,3-tumsdator av sambon i födelsedagspresent. Han hade även köpt ett sånt här laptopstöd:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40115103
Om man har datorn i knät så formar sig stödet efter benen. Musen kan man ha vid sidan av datorn (om datorn är någorlunda liten).
Var gör man av magen då? 

Jag har enbart bärbar dator nu och ingen stationär, och jag måste säga att jag sitter bättre med den än jag nånsing gjort vid en stationär, och får mindre ont i axlarna. Då sitter jag i en Poäng-fåtölj med fotpall, med datorn i knät på en laptopkudde från Designtorget bara för att den blir så varm (borde nog öppna och damma av). Tar mikropauser och lutar huvudet tillbaka emellanåt. Här kan jag sitta och surfa länge utan att få problem, i alla fall inte rent fysiska sådana! 
#8 Det där liknar min favvoställning. Med Poäng, men utan fotpall och kudde. Använder soffbordet som fotpall, vilket tyvärr är lite högt och hårt.. (Dags att åka till IKEA?)
Kanske korkad fråga.. Vet inte om jag inbillar mig, men när jag lägger datorn på nåt (mjukt) i knäet, så tycker jag den blir varmare än annars, när den står på ett bord t ex.. Tänker att värmen måste kunna sippra ut under och i sidorna vilket inte går om den liksom sjunker ner i nåt.. Är väl hälsosamt för datorn att man håller nere tempen så mycket det går.
ÄR era laptopkuddar av lite fastare material??

#9 Ja, den blir varmare om luften inte kan cirkulera runt. Min laptopkudde är i ett lite luftigt och ventilerande material (i alla fall i teorin) med 6 stora plastpluttar på ovansidan som ska lyfta upp datorn lite. I övrigt är den mjuk och anpassar sig efter benen. Men datorn håller sig definitivt svalare när den står på soffbordet.

Jag har visserligen en större laptop och det hörs ju på namnet var man ska ha den. Jag sitter i soffan, gärna med fötterna på soffbordet och anser det vara god ergonomi.
Problemen kommer i nacken och mellanskuldrorna så småning om pga att man sitter ochpressar ihop sig för att få plats på tangentbordet, och/eller dålig sittställning när man har den i knät eller bord, soffa i fel höjd.

Som sagt, jag fick alltid ont i axlarna och nacken (och därefter huvudvärk) när jag satt vid den stationära, men som jag sitter nu får jag i princip aldrig ont.
Synergonomiskt finns massor att ta hänsyn till… T.ex. Har du ett "skrivbord"(skärmbakgrund) som är ljus med svart text bör även tangentbordet vara ljust med svart tangent/knapp-text… 

#13: Att många sitter fel vid skrivbordet är ett bekant fel, men möjligheterna att sitta rätt är bättre där, ni som använder fotpall hur känns ändalykten efter att ni sutti så ett tag?

Ändalykten? Jag sitter som sagt i en Poäng-fåtölj lite lätt tillbakalutad, med stöd för korsryggen, och med armbågarna bekvämt vilande på höfterna (där har jag fortfarande en rejäl hylla att lägga den på).Vid skrivbord har jag prövat alla upptänkliga sittställningar med olika stolar, bord, placeringar av tangentbord osv, men hittills inte lyckats hitta en position där jag inte får ont i axlarna efter en ganska kort stund. Möjligen beror det på magen att jag inte får tangentbordet tillräckligt nära kroppen?
Benen ligger nästan helt raka på en fotpall i lagom höjd, det blir alltså inget särskilt tryck på rumpan alls. Får du ont i rumpan i tandläkarstolen? Möjligen lutar jag mig mer mot svankstödet än jag brukar, men det är bara skönt eftersom jag har djup svank som aldrig får tillräckligt stöd i en stol. Sist men inte minst så slipper jag det tryck på undersidan av låren som så gott som alla stolar, soffor och bänkar ger mig eftersom jag har korta ben och inte riktigt når ner.
Jag hör till dem som aldrig riktigt lärt mig att sitta ordentligt. Oj som det har tjatats på mig genom åren om att jag sitter fel. Trivs t ex förträffligt med att sitta "nedhasad" med utsträckta ben, utan stöd i svanken, trots att det påstås "komma att förstöra min rygg".
(Tror jag kommit att sitta mycket på det viset för att inga stolar ändå funkar för min svank.)
Ryggen är i dagsläget nog den del av mig som är mest OK. Inte ont alls där, faktiskt.
Av de stol-/sittvarianter jag prövat är nog Poängfåtöljen den som tär minst, faktiskt. Mycket skönt. Slipper hasa ner..

När jag sitter "bekvämt tillbakalutad" med fotpall en längre tid så känns det i ändalykten ungefär vid svanskotan efteråt. I Tandläkarstolen ligger man ju platt inte "bekvämt tillbakalutad" så där är inget besvär.
Vid skrivbordet har jag aldrig haft nåt besvär med axlarna däremot av musarm men sedan jag skaffat Mousetrapper advance och dess föregångare så har det försvunnit
Jag gissar att jag utvecklat gamnacke av att sitta framför den stationära datorn. Jag har i alla fall ingen bra sittställning framför den. Men mest stryk har ryggen tagit, den har inte varit bra ens från början (skolios, överrörliga leder m.m.). Därför tycker jag det är bra med en bärbar dator med laptopstöd, då är det lättare att sitta bekvämt.

#18 Vi är ju alla olika, och det faktum att du aldrig haft problem med axlarna kan ju ha något att göra med att du föredrar att sitta vid en stationär dator.
Däremot fick jag större problem i början, när jag satt med min laptop i soffan, vid soffbordet eller på sniskan i soffan med datorn i knät. Inget stöd alls för ryggen!
Jag har fibromyalgi och får väldigt lätt ont både här och där. Så jag är glad att ha hittat en postition där jag kan slösurfa i tiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmar utan att få ont!

#20: Det är ju bra att du hittat ett läge som passar dig, själv hatar jag laptopar av många själ inte minst den pluttiga lilla skärmen och den billiga ursäkten till tangentbord. En gång i tiden hade jag hand om PC-supporten och noterade att det var mest laptoparna som krånglade vilket väl grundlade det hatet

Att sitta i fåtöljen med fötterna på en pall och datorn i knät ger onekligen begreppet slösurfa en ny innebörd.
Det blir nog den ställningen framöver samt ett besök på IKEA för köp av laptopkudde.
Jag har haft vissa tankar på att göra en stå-arbetsplats till den. Det är nyttigt att stå har jag läst i ICA-kuriren. Den som står och arbetar förbrukar mer kalorier än den som sitter, och blir således smalare.
Andra saker jag kan göra med eller på min bärbara; titta på SVT play i lugn och ro, lyssna på hörböcker från biblioteket eller musik på Spotify, detta samtidigt som jag handarbetar.

#22: Aha som min morsa då, hon satt och stickade/virkade samtidigt som hon tittade på TV

#21 Fast nu handlade ju hela tråden om hur man bäst sitter med en laptop, så att du personligen inte gillar sådana kanske inte ger trådstartaren så mycket bra tips?
#22 Tänk bara på att det måste vara en bekväm fåtölj, har den t.ex. för rak vinkel i ryggen blir svanken lätt hängande i tomma intet! Går kanske att lösa med många kuddar iofs.

#21-24 Jag tog inte illa upp. :) Nu är frågan vilken fåtölj jag ska välja. "Designfåtöljen" eller min vanliga "handarbetsfåtölj. :)

#25 Kaisakavat och jag har tydligen samma favorit, men nu får det räcka med reklam. Fast om du ändå ska till Ikea finns den säkert där… 
Här är min laptopkudde, jag tycker den är bra i alla fall!
#2 90 grader är inte optimal sittvinkel, 120 grader är bättre.
#27 Okej, Jag ä ingen expert men vet inte om jag gillar att skriva i den vinkeln? då ligger man ju nästan.
#28 Det krävs en högre stol så att "halv-står" nästan.