Fettsnål mat bakom diagnoser?
Har precis lyssnat på en websänd föreläsning i Stressfysiologi som handlade om nervsystemets organisation. Läraren (som är medicine doktor i fysiologi) kom in på fetttets betydelse (vid skapande av myelin osv) och sa att hon själv tror att det fettsnåla idealet vad gäller mat som har funnits länge nu är skadligt och att den explossion av olika diagnoser, som ex. ADHD kan ha sin grund i den fettsnåla kost som många äter.
Hon sa sedan att det var HENNES funderingar, men jag tror hon har helt rätt. Kul att höra sådana funderingar från människor med kunskap i ämnet!
Synd bara att kunskapen har en tendens att stanna hos de kunniga…
tror inte att det har så jättemycket med fettsnålhet att göra däremot med för högt kolhydratintag och skadliga fettsyror som margarin

…i kombination med högt sockerintag och / eller olika former av "skräpmat" med högt fett. och högt kolhydratinnehåll.
Fett är livsviktigt att få i sig så visst leder fettsnålhet till komplikationer.
Om man inte äter (mättat/enkelomättat) fett kommer kroppen själv att producera palmitinsyra, stearinsyra m.m.
Det skulle vara om man inte får i sig tillräckligt med essentiella fettsyror, o-6 och o-3.
#5 Precis det jag syftar på, dessutom blir kroppen även sämre på att bilda icke-essentiella fettsyror (bl a omega-7) när man blir äldre så ett ökat intag är önskvärt.

Jag har ätit en fettsnål lågkaloridiet de senaste femton åren, dvs inte mycket kolhydrater heller och absolut inget margarin. Och jag mår sååå mycket bättre trots att jag blivit större och lite fetare. Mycket lugnare och inte så deppig. Jag tror absolut att det är fettbristen som gör oss både deprimerade och hyperaktiva.
Jag tror också det är den fettfria kosten som är boven med alla tillsatser, med alla dessa supersmala tonårs tjejer som mår dåligt och alla överaktiva. Jag tror många av dessa skulle må mycket bättre med fett istället för snabba kolhydrater.

Vad hette föreläsaren?
#9 Hon heter Anitha Risberg och är kursansvarig för stressfysiologin.
Kolla in denna föreläsningen:
Nutrition & Behavior by Dr Russell Blaylock
(50 min.)
Värd att titta på!
Med tanke på att förändringen var total för mig, när jag började med LCHF, trots att jag redan innan inte åt spannmål/socker i någon utsträckning att tala om (protein och grönsaker/rotfrukter), så tror jag absolut på att fettbrist är vanligare och mer skadligt än vad vi inser.
för lite fett är skadligt - cellerna behöver ju fett särskilt kolestrol för att kunna omvandla det till D-vitamin