LC-kost för mjölkallergiker
Skulle det vara någon idé för oss som inte kan äta mjölkprodukter att få en egen meny, t.ex. som en kategori under LC-kost eller Mat Recept?!
Om det inte finns tillräckligt underlag, så tar jag i alla fall tacksamt emot tips på goda LC-recept, utan mjölk och dylikt. Särskilt såser, dressingar, men kan också tänka mig efterrätter m.m. Ja, egentligen allt. Få utbyta lite tankar om hur man kan variera sig helt enkelt.
Men, vi kan ta det här också i denna tråd, ge mig allmänna tips för att jag har idétorka just nu! Som sagt är jag ödmjuk inför att det kanske inte finns tillräckligt underlag för att lägga upp en sådan forummeny. Man kan ju också tänka själv, men tänkte att det kunde vara bra att få lite tips samlade!
I don´t know. Vad tycker ni?!
Helt mjölkfritt är inte så lätt men det går. Jag använder Oatly iMat istället för grädde. Inte de allra bästa ingredienserna, ganska mycket kolhydrater och inte riktigt så mycket fett som jag skulle vilja men det funkar. Till att steka kan man använda kokosfett eller ister. Är man inte jätteallergisk mot mjölkprotein kan man göra ghee och då blir det genast lättare. Annars är det bara att göra vanlig mat som vanligt, bara utan kolhydraterna.
Jag är inte så jätteallergisk mot mjölkprotein men nu efter ett tag på LCHF så tycker jag att jag tål proteinet bättre. Jag kan äta lite mjölkprodukter utan att må dåligt men jag vet inte om det blir så för alla.
Arla Smör Koncentrerat (Motsvarande Indiska "Ghee") Kostar ca 250kr för 1,8Kg och kan beställas genom din vanliga mataffär. Grosister säljer det för 174kr (ex. Moms) om man kan hand där (tex Martin Olsson).
Denna produkt innehåller 0,001% Mjölkprotein så är du väldigt känslig kanske du skall vara försiktig eller festa att göra eget först och se att du verkligen får bort allt det vita så du bara har den gyllene Smöroljan kvar.
Fettdieten - Här står lite mer.
Beställ - Härär en .Pdf Beställningsblankett som du kan tag med för att underlätta för butiken.
Lycka till alla glada.
Kokosmjölk till grytor
Kokosgrädde (ställ kokosmjölkburken i kyl en timme så separeras vatten/kokos så det blir kokosgrädde). Servera t.ex med bär, valnötter.
Avokado kan man göra guacamole på, mandelsmör, mandelmjölk och mandelgrädde finns recept om du googlar.
Bra idé! Det borde finnas.
Jag la in recept på Grönsaksomelett gjord på kokosmjölk under kategorin "Mat -Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg".
Letade faktiskt efter en kategori, typ "Mat - Recept för allergiker" eller något liknande. Men nu får vi kanske en.
Hoppas du gillar omeletten, jag älskar den! Numera har jag bara i 100 g grönsaker för övrigt.. Äter varje morgon nästan!

#0 Du menar alltså inte för lactos intoleranta? (dum fråga kanske) 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Jag ammar en liten tjej som troligen är överkänslig mot mjölkprotein så jag har ätit mjölkfri LCHF i drygt en månad nu.
Det är inte kul men det går. Jag byter ofta ut smöret mot cocosfett, både det med och det utan smak. Istället för smör på mina pones tar jag majonäs. Överhuvudtaget blir det mycket majonäs med olika kryddning, som kall sås. De köpta bearnaisesåserna brukar inte innehålla mjölk heller.
Jag gjorde en kladdkaka ur kokboken Baka med Lchf igår som blev helt ok. Då bytte jag ut smöret mot cocosfett.
Jag skulle gärna se en sådan forumkategori. Till att börja med kan vi ju använda den här tråden för att utbyta tips.
Köpte en burk Ghee smör på Indian Food house idag…
å S*tan va de luktade! :S
Surt/unket/kemiskt typ… har inte vågat smaka.