Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5329 ggr
nicesandra
0

Härsknar kokkosfettet?

Hej alla!

Hur känsligt är kokkosfettet egentligen? Köpte för ett tag sedan 2st 5-kilos spannar från crearome och ställde i matkällaren. nu har jag blivit tvungen att flytta och har inte längre tillgång till någon matkällare så det tvingas stå i rumstemperatur. nu under sommaren kan det bli väldigt varmt och det smälter. hur känsligt är det?kommer det att förstöras?

[akaron]
0

Jag har min 5kg spann i rumstemperaur i lägeheten, stoppade in den i klädkammaren där jag inte har några fönster med värmande solljus och det har inte härsknat än på 6 månader och jag har knappt halva spannen kvar. Kanske jag öser över det kvarvarande fettet i burkar och stället i kylen nu över sommaren, det som får plats i alla fall.

Min lägenhet håller 22-25 grader även vintertid så det är lite halvsmält jämt. Vet inte om det är svar på din fråga, men det håller väldigt länge utan att härskna även i rumstemperatur.

Zepp
0

Får kokosfett stå länge i sol och värme så bryts det ner.. men långsammare än det mesta andra fetter!

Det smakar då tvålaktigt!

Bara för att det är extra hållbart så skall man inte slarva.. det skall förvaras som mat.. om man tänker äta det!

Gärna svalt o mörkt om man tänker förvara det en längre tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Crrearome säger att det ska hålla sig MINST 3 år i rumstemperatur.  Så länge har jag aldrig haft, men runt 2 år.

Zepp
0

Jag hade én glasburk i soljus och värme.. det blev inte gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skaldeman
0

Kokosfett är nära nog den hållbaraste mat som finns. Men det finns ju ingen anledning att ha den stående i solen. I en garderob eller, ännu hellre, i ett skafferi, håller den sig i åratal.

/SSS

nicesandra
0

Tack för svar :)
Då kan jag känna mig ganska lugn i alla fall, spannen står just nu i ett skafferi under arbetsbänken i köket, så då skall det nog klara sig :) Och särskilt gammal hinner den inte bli, men varmt blir det i lägenheten :/