Gräsbetat kött och vildfisk
Tycker utbudet av vad jag kan äta blir mindre och mindre ju mer jag läser på om våra födoämnen. Har varit ganska nöjd med att ha skurit bort nästan alla kolhydrater. Läser om spannmål och hur illa det är, blir först glad över att jag slutat äta det. Sen läser jag att de flesta djur inkl. odlad fisk föds upp på spannmål och har väldigt hög andel Omega-6.
Frågade i fiskdisken på Coop och fick veta att de inte fick sälja vildfångad fisk utan att allt var odlat. Köpte för första gången naturbetat nötkött i charkdisken för 309:-/kg. Det har inte jag råd med varje dag!
Hur fan gör man? Jag kan inte fiska all min fisk själv, och jag ids inte köpa en halv ko för att själv stycka den och stoppa i frysen i garaget som jag inte har.
Tar tacksamt emot tips på var man kan hitta fisk och kött med normal 6:3-ratio utan att det kostar skjortan eller för mycket tid.
Eller ska man bara vara nöjd med att ha skippat vegetabiliska oljor och spannmål och ta sig en nubbe fiskolja varje dag?

Den som skippar margariner och fleromättade växtoljor samt äter fet fisk såsom makrill regelbundet behöver inte fundera så mycket. Vårat ratio är inte optimalt (om man inte som sagt bara äter vildfångad och gräsbetande) men skadliga nivåer verkar det inte vara tal om.

Köp köttlådor från EKObeställarna!
I höstas köpte jag en låda älgkött för 120 kr kilot!
Gröna gårdar säljer oxå lådor!
Köpte deras ryggbiff i dag för 169 Kr/Kg på ICA!
Hängmörat kött har även 10-15% mindre vattenhalt.. så man kan räkna om priset minst 10%!
Bor ju på västkusten så det finns rätt mycket vildfångad fisk här!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#1 jag äter makrill med bortspolad tomatsås nästan varje frukost, men kan jag lita på att den ger mig mer O3 än O6?
Efter 2 månader på LCHF så har jag haft en vecka med magsjuka och halsont / förkylning. Magen känns bättre men snuvan håller i sig. Kan inte påstå att immunförsvaret har blivit bättre så därför undrar jag om fel omegaratio pga fel kött / fisk kan ligga bakom. Eller är det snarare så att kroppen behöver mer än 2 månader för att reparera det jag förstört med oljor och spannmål i 35 år?
#2 kollade Gröna gårdar men de levererar bara runt Gbg. Ska försöka hitta nån bonde kring Uppsala som kan leverera till hyfsade priser. Men det känns som att det kräver ganska mycket tid och jobb. Hur vet jag att köttet är hängmörat?

Mig veterligen odlas inte makrill utan även den som hamnar i tomatsåsburkarna är fångad i havet. Om jag har fel får någon gärna rätta mig. Makrill har dock suveränt n3:n6-ratio, 12:1 enligt Fineli. Det är ett högre värde än alla laxfiskar har på samma sida (står dock inte om det är odlade eller vildfångade laxar de testat)
Ang immunförsvar så är det nog olika för folk helt enkelt, de flesta (även de som inte börjar med vildfångad fisk och gräsbetande kor) rapporterar att deras immunförsvar stärkts sen de började med LCHF, men för andra verkar det inte göra någon skillnad, jag till exempel blir förkyld lika ofta som vanligt.

Går det att odla makrill? De har ju ingen rörlig gomplatta? Tror att de måste hålla sej i ständig rörelse för att vatten ska strömma genom gälsystemet för syresättning?. Eller de kanske är i rymliga kassar? Hoppas verkligen inte att de odlas, för då försvinner en födokälla till för mej!
Jag äter även viltfångade fiskar från övriga laxfamiljen, tex pinklax och chumberlax. Varken mycket smak eller fett, men vad gör man? Äter därför algtabletter istället och mycket kryddsmör
- Skaldjur går ju bra oxå och sill funkar ju. Ja det är inte lätt, gillar du inte lamm?
Man får göra vad man förmår, ekonomisk och moraliskt och hälsomässigt. Och sen förlåta sig själv att det inte blir perfekt. Som någon skrev - att man undviker margarinerna och de dåliga oljorna gör att mycket är vunnet bara där.
Att du undviker spannmål och bön-baljväxter, t ex, gör att ditt näringsupptag kan förbättras. Mycket på plussidan där också alltså.
Jag köper KRAV fisk och kött ibland. Har inte råd att köpa det hela tiden. Makrill i burk får också ingå i menyn ibland, om än de tenderar att smaka plåt..
(kanske psykologiskt..)
Ägg köper jag alltid KRAV/ekologiska Omega3 ägg.
Mejeri försöker jag välja ekologiskt producerat.

Makrill är pelagiska fiskar så det är nog omöjligt att odla sådana!
EKObeställarna har utlämning i Uppsala!
Lamm, gris och vilt, ost, grönsaker med mera. Störst utbud och flest utlämningsställen i Göteborg, men har också verksamhet i Uppsala och Stockholm. Inleder försök med hemkörning i Göteborg. www.ekobestallarna.se

Bor du i Uppsala har du tur. Där finns flera affärer som säljer gräsbetat kött bl a från Åloppe i Örsundsbro. Märsta finns det också en gårdsbutik med gräsbetat. Googla på gräsbetat kött så får du napp.

#7 Tonfisk är oxå pelagiska, dessa stim omringas med en jättekasse, som sen forslas närmare land. De matas och säljs när de ökat rejält i vikt. Eller förresten - lax är ju oxå pelagisk, vad menar du? Eller tänker du på simblåsan?

Ät sill!
Enghavs frysta sillfiléer finns på Netto och i andra butiker. Lufttätt förpackade och med angiven fångsplats i Nordatlanten. Kostar ca 15 kr/300 g för tre filéer, dvs 50 kr/kg.
Undvik Axfoods Garant kravmärkta sillfiléer eftersom de inte är lufttätt förpackade och därför ofta härskna!
Ungstekt sillfilée med curry eller tomat och smör är enkelt att göra.
Silllåda med grädde.
Nystekt sill med lök!
Sillflundror med persilja emellan.
Stekt sill i ättika.

Tack för alla tips! Låter ju utmärkt att makrill inte odlas och har så hög ratio. Kanske kommer tillräckligt långt på min dagliga makrill och ekologiska ägg.
Sökte på EKObeställarna efter mitt snabba svar och såg att de lämnar ut i Uppsala. Utmärkt! Det ska jag testa!
Vet att det finns gräsbetat kött i butik, men det brukar vara extra dyrt eftersom de blir mellanhand.
Mer sill ska det bli! Har köpt strömming och sardiner några gånger.
Även musslor är ok även om de är odlade då dom inte matas. Fast dom kanske inte är så feta.
Om du har hyfsat nära till butikerna i Uppsala så kan jag tipsa om att Ica Väst säljer naturbeteskött, och då och då har dom högrev för 69 kr kilot,
coop Boländerna har alltid kött från Upplandsbonden som är ekol osv,
och så den nyöppnade butiken i Saluhallen, Skebo Gård. Där köpte jag själv jättefint sidfläsk härom dan….
Lycka till!
Jag tror jag för göra mig ett ärende till Uppsala. Undrar varför vi Stockholmare har ett så troftigt utbud 

#13 tack, Ica Väst ligger på andra sidan stan, men Coop Boländerna är ett stenkast härifrån. Köpte entrecote där i helgen från Upplandsbonden. 309:- kg som jag skrev i första inlägget :-( Men man behöver kanske inte alltid köpa entrecote…
Saluhallen ska jag ta mig en titt i när jag är i stan nästa gång, det är alltid kul att titta på all dyr fin mat om inte annat ;-)
Nu har jag ekologisk högrev från Änglamark i ugnen. Säger inget om vad de har ätit men man kan ju hoppas det är ekologiskt gräs…
Ja, hur gör man när pengarna inte räcker till det bästa i matväg hela tiden…
Jag cyklar runt hela stan och handlar, och då får jag lite muskelträning samtidigt
Jag köpte iallafall flera kilo högrev för 69 kr kilot härom veckan, som nu ligger i frysen och nu lagar jag till av det en gång i veckan och drygar ut med ägg och ovanjordgrönsaker, och då blir det fina måltider.
Saluhallens Skebofläsk var jättegott, kostade 29:90 hektot, men det verkar som fläsket får mig att binda mera vätska i kroppen, så det ska jag vara försiktig med i fortsättningen…
Upplandsbondens kött är för dyrt för mig också, men jag brukar köpa deras köttfärs iallafall.
När det gäller fisk har jag hittar Chumlax. Den är vildfångad i Stilla Havet. Märket är Polar Seafood och är MSC-märkt (Marine Stewardship Councils). "Denna produkt kommer från ett fiske som certifierats enligt MSC för ett välskött och uthålligt fiske. www.msc.org".
Vet inte om du tycker det här är nått som passar in för dig, men jag ville iallafall berätta hur jag tycker jag hittat en hållbar lösning för min plånbok och mitt samvete 
Lycka till! och berätta gärna om du hittar några bra produkter i närområdet!

#16 tack för tipsen, var hittade du Chumlaxen?
Chumlaxen har jag hittat på ICA.
Först på Maxi, men nu senast bara på ICA Väst i Flogsta… 
Har du cykel…
…?

Även om Chumlax är vildfångad är den vanligtvis så mager att det inte blir nämnvärt med omega-3. Bättre med sill, makrill, äkta lax, tonfisk, sardiner och krill (olja).
Östersjö-strömming och insjöfisk bör man inte äta för ofta på grund av den höga halten av dioxin och kvicksilver.
#19 Finns det ens sill/strömming som inte är fiskad i Östersjön att köpa? Jag bor i Sthlm och har ännu inte sett annat än "Östersjön" på skyltarna/paketen.

Re: #20.
Se #10

Här på västkusten säljs mest sill från västerhavet numera vad jag ser i fiskhandeln!
Jag är mycket förtjust i inlagd sill och äter några bitar med majonnäs i stort sett varje dag till kvällsmat. Jag lägger in själv ned stevia enligt recept härifrån Kif. Jag brukar köpa en stor hink inläggningssill, och då blir det inte så dyrt.
Gräsbeteskött köper jag från Karlsson & Elner (som säljer i Skåne och Stockholm).
Vad är det för fel på strömming?

Strömmingen är ju från Ö-sjön och en del vill inte äta den (för ofta), sen är det väl en smakskillnad har jag förstått, mellan sill å strömming

Ströming är otjänlig som föda och har av EU förbjudits att säljas.. men vår regering förhandlade fram ett undantag vilket roligt nog innebär att firren får säljas som mäniskomat men inte som djurfoder!
Så om du ger katten ströming så begår du ett lagbrott!
Det är altså den höga dioxinhalten som är det stora problemet med strömingen!
Ströming är altså per definition en mindre variant av sill som finns i Östersjön från Kalmar sund o norröver!
Jag äter i alla fall strömming en gång i månaden och tänker fortsätta med det. Jag tycker strömming är godare än sill men det beror väl på vad man är van vid.
Mer info betr. gifterna & befarade verkningar fr dessa:
Nervgift hittat i Östersjöfisk
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3674035
BMAA upptäcktes för fem år sedan i blågröna alger i Östersjön.
Enligt forskaren Sara Johansson vid Stockholms universitet kan giftet ha funnits i Östersjön sedan mycket länge, men först nu har man kunnat mäta upp det.
Det har kopplats till sjukdomar som ALS, Parkinson och Alzheimer, men om det har betydelse för sjukdomarnas uppkomst är oklart.
----------
/L

Re: #27 "en gång i månaden"
SLV skriver 2-3 gånger per år:
"…rekommenderas barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2-3 gånger per år. Det gäller strömming, vildfångad (inte odlad) lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern. Dioxin och PCB lagras i fettväven under flera år. Därför är det bra att utsättas för så lite dioxin och PCB som möjligt under uppväxten. När man är gravid eller ammar förs ämnena över till barnet via moderkakan och bröstmjölken, vilket kan påverka barnets utveckling.
Kvinnor som är eller försöker bli gravida eller som ammar bör även vara försiktiga med fisk som kan innehålla kvicksilver. Kvicksilver lagras i kroppen under några månaders tid och förs över till barnet via moderkakan och bröstmjölken. Därför bör man inte äta fisk som kan innehålla kvicksilver oftare 2-3 gånger per år under tiden man försöker bli gravid, liksom under graviditet och amning."
Hua, tur att jag passerat barnafödandet då.
Håller med efter att ha läst att det är märkligt att de ens får sälja fisk som bara ska ätas av äldre människor. Det borde ju stå någon slags varningstext när man säljer fisken.
Till er alla som inte har LCHF-Magasinet här kommer länken till Skebo kött http://www.skebokott.se/ butiker finns i Skebobruk, Uppsala, Bromma och i Norrtälje som öppnar nu på fredag samt att de har hemleverans till en del orter.
Jag ger samma poäng som i tidningen, 10 på en skala 1-5 !!!!!
Har man provat deras kött vill man inte ha något annat.
Äntligen får vi Stockholmare tillgång till vettigt kött.
#32 Det verkar inte vara gräsbeteskött för lamm och nöt?