Min nya tråd - birma
Trodde på något sätt jag hade slutat med LCHF. Men märker att många eller de flesta av LCHF-vanorna kommit att bita sig fast. Började med kosten januari 2008. Slutade något drygt år senare. För mig som för många andra tycks den inte hjälpa som metod för viktminskning. Just viktminskning var den egentliga orsaken att jag kom att prova, men med övervikten hände ingenting. Höll mig till standardvarianten LCHF. Följde kostråden enl en folder dr Annika D skrivit och en ungefär likadan som Karin skrivit (Karin20 tror jag). Bra, fina och okomplicerade foldrar. Jag tyckte om dem, tyckte om att de var enkla att följa. Men eftersom det sättet att äta på inte hade effekt på vikten så provade jag senare att strama åt kosten under några månader, minskade mejeriprodukter m.fl åstramningspunkter. Ökade fettintaget och höll på, minns inte allt nu, men fick flera goda råd här på forumet som jag efterföljde. Men åtstramningarna och justeringarna hjälpte inte de heller. Valde (väljer) dock bort extremvarianter liknande fakir, så om detta hade hjälpt vet jag ingenting om.
Den för mig radikala kostomläggningen januari 2008, har ändå till stora delar kommit att stanna kvar efter att jag "slutade". Äter en sorts nästan-LCHF-variant numera. Är inte lika hård med kolhydraterna som under riktiga LCHF-tiden, men håller dem avsevärt lägre än före. Stor skillnad är det mot innan. Konstigt nog egentligen, för när jag slutade med LCHF trodde jag att jag skulle återgå till det tidigare vardagliga med kakor, godis, potatis, ris, cornflakes, chips, läsk, mellanmjölk, lättmargariner, välsockrad frukostfil osv men det har jag inte gjort. Tänkte att jag kunde ha en egen liten nystartad tråd utifrån min nuvarande sits - en nästan LCHF:are. En tråd att ställa frågor i, eller rent av komma med påståenden eller tycka saker i.

Dagens fråga som dök upp. Under de här nästan två åren har jag knappt inte rört inlagd sill. Tidigare köpte jag ofta. Sedan jag läste in mig på LCHF så förstod jag att det var mycket socker i. Har därför inte köpt det mer. När det gäller ägg så har det blivit ganska många sådana under LCHF-tiden. Men ibland tar det emot, kanske för det blivit många fler än tidigare. Men tillsammans med inlagd sill älskar jag äggsmaken, eller kombinationen rättare sagt (kokta ägg i detta fall). Sill är väl ändå inte enbart onyttigt i sin inlagda form, tänker jag. Sill har väl många näringsmässiga fördelar. Men så är det sockret. Nu gjorde jag ett undantag och köpte tre små burkar (rabatterat pris för tre), det smakar ljuvligt tillsammans med kokt ägg.
Om ni äter inlagd sill, vilket märke väljer ni då? Finns det några med mindre socker i än standardburkarna?
Hej igen, Birma!
Jag äter inlagd sill ibland till ägg. Inga större problem med det. Sedan kan du lägga in själv också. I Airams och Dr Dahlqvists nya bok finns inläggningstips.
Håller med om att det passar väldigt bra till ägg.
Har du testat böckling förresten? Gott med ägg och majonäs.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Hej Maia och tack så mycket att du svarar, och skriver i min tråd. Det uppskattar jag mycket. Så du äter inlagd sill ibland. Ja, det är jättegott ihop med ägg. Tack för tipset att lägga in själv. Då kan man justera sockermängden, ja, om det behövs socker, eller hur gör man annars. Jag vet inte, aldrig lagt in själv men skulle inte ha något emot att prova. Säkert finns det bra recept i boken du föreslår. Kanske skulle beställa den, verkar ju inte som jag kommer att släppa LCHF i första taget. Tack för tipset.
De tre burkarna jag köpte är av märket Abba. På två av burkarna står socker som 2:a ingrediens, så det är nog ganska mycket. På den tredje burken står det som 3:e ingrediens. När jag smakar märker jag att det gärna fått vara mindre sött.
Ja, böckling är ju jättegott. Det är något jag glömmer att det finns så att säga. Ska försöka att tänka på det, för det smakar mig, absolut. Inte tänkt på i kombination med ägg och majonnäs. Fast det låter ju himla gott. Där får man sillen också. Fet fisk är bra.
Hej Birma!
Jag kollade lite på Abbas hemsida och det var ganska stor skillnad mellan burkarna. En som ibland finns i vårt kylskåp heter "Skärgårdssill" och den har 8 g kh/100 g vara. Det kan ju rymmas om man inte är så strikt. Man äter kanske inte 100 gram rakt av heller.
Men det är många som har mycket mer. En har 18 gram kh/100 gram vara. Lite mycket tycker jag. Kanske var det den du tyckte var söt? Kravmärkt löksill har 21 g kh/100 g. Och det finns sådana med mer i.
Märkligt. Jag brukar göra så att jag till jul köper inläggningssill. Där är det 0 kh. Sedan gör jag goda röror med t.ex. crème fraiche och vitlök och ishavsrom och gräslök och annat och lägger sillen i detta. Det håller sig ett par dagar och blir alltid uppätet innan det blir gammalt.
Jag tror att man kan göra "inläggningar" själv med sötningsmedel, men då ska man veta att sillen inte håller lika länge som med socker.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#4 Hej!
Nej det gör man ju inte. Äter inte 100 g rakt av. Skärgårdsillen är god. Trevligt att just den har en lägre kh än de andra, de utan "sås". Att göra egna röror verkar bra. Tänk om man skulle göra det idag på sin lediga dag. Vi får se. Blev inspirerad av det du skriver. Så det är 0 kh i vanlig inläggningssill, det hade jag inte förställt mig. Vad bra.

Dagsfundering. Man ska inte bry sig, inte tänka på sin övervikt har jag fått lära mig på KiF. Vad var nu orsaken till det? Det framkallar stress. Vad spelar stress för roll för vikten? Minns inte riktigt, tror det var något med kortisol, det ökar och då blir man tjock. Men tänker gör man och bryr sig såklart. Varje dag tänker man. Svårt att blunda för den numera fylliga midjan. Som yngre var man nog mer stressad, men då var man smal. Två graviditer ändrade inte på det, man förblev smal. Som yngre, då hade man mycket mer omkring sig, så det måste inneburit mer stress. Det blir svårt att förstå sambandet stress och kortisol. Jovisst, stress kan finnas i olika skepnader, men vad jag vet är jag inte särskilt stressad nu.
Strävar inte tillbaka till de dåvarande 52-53 kilona, det var nästan för smalt. Med 60 kg vore rimligt. Med lchf har det emellertid inte fungerat. Fast man fortsätter äta så ändå, antagligen tror man på det någonstans. Eller har det satt sig som en ny vana. Jag vet inte. Har en viktkurva. Som bäst har den hamnat strax under 70-strecket, men så går den ovanför igen. Satt och tittade på På spåret. Webb-tv. En av deltagarna hade gått ner 20 kg eller om det var 18 på ett halvt års tid. Hans metod var att motionera och träna, minska matvolymer, dricka mycket vatten samt undvika fett. Kanske är det rätta metoden för några av oss, för mig? Jag vet inte. Är inte längre så träningsinriktat lagd. Tar gärna promenader, men inte mer än så. Nåja, man får se hur allt blir. Det var dagens fundering. Den dök upp i samband med killen på På spåret.
Kul att se dig här igen.
Visst kan man gå ner med lågkalori och träning men hur länge kan man hålla det.
Jag har provat och går hungrig hela tiden, det funkar inte i längden. Man får försöka att hitta ett sätt som man kan fortsätta att äta och vara nöjd. Just nu är jag nöjd om jag kan hålla vikten, har ca. 5-6 kilo för mycket och dessa kilon vill inte lämna kroppen.
Lycka till!

Tack Mervi för ditt inlägg. Det är sant, hunger fungerar inte i längden. Ja, man får försöka hitta ett personligt sätt att få bort överflödskilona och som förhoppningsvis blir hållbart i längden. Man får leta vidare, prova och hoppas. Lycka till du också!

Hej igen. Över fyra månader sedan sist här blev något skrivet. Det verkar som det går mer och mer åt kolhydrathållet för min del. Tänker nog inte så mycket LCHF längre. Fast visst reflekterar man emellanåt. Äter fortfarande kött, det var KiF med alla goda råden och LCHF-tänket som sakta fasade en över i de banorna. Använder fortfarande mer av naturliga produkter än tidigare, inget margarin har funnits i detta kylskåp efter januari 2008 då jag träffade på LCHF-tänket första gången, som ett exempel. Det är bregott, cocsfett och smör som gäller. Vid eftertanke är det nog mycket mer som hänger kvar egentligen. Men förbjuder mig inte helt godis, glass och sådant längre, fast det är fortfarande långt, långt ifrån hur mycket man åt tidigare. Vikten är som den är, ligger envist kvar ett par kilo över 70, samma som vid LCHF-kosten. Svårt att acceptera men det får väl vara som det är, tycks ganska opåverkbart.
Ska försöka uppdatera här lite oftare om jag blir till reds och inte minst försöka börja läsa mer på KiF igen, tror jag.
mvh birma
Kul att se dig här igen. Och lycka till!
PS Jag ligger där jag med precis som du kring 72. Händer inte så värst mycket.
skönt att du inte gått upp även om du ätit kolhydrater.
hej
kan man inte lägga in sill med sukrin?
jag har aldrig testat sukrin men det har diskuterats här
Hejhej birma, kul att se dig igen! Missade den här tråden totalt i vintras.
Såg att du frågade om inlagd sill tidigare tillsammans med ägg. Då vill jag verkligen rekommendera min ägg- och ansjovislåda som jag la in receptet på för ett tag sen.
Jag puttar upp receptet!
Jag lägger in sill med stevia, enligt ett recept jag hittat här på Kif. Det är bara ett problem med det, min stevia är nästan slut, och jag har inte hittat motsvarande (stevia clear, med pipett) att få tag på. Cayote, som dålde förut, säljer den inte längre.
Får väl prova annan stevia och se hur det funkar.

10 Mervi - Tack. Ja, tur det att vikten inte ökat. Det är nog nåt speciellt med 72 kanske - kommit för att stanna kanske, envis siffra iaf :o)
11 gromit - Själv har aldrig haft sukrin hemma, vet inte (glömt) var man hittar det. Hm vad var det nu för speciellt med sukrin. Ingen insulinhöjning kanske?
12 LatMask - Halloj. Letade upp ditt recept på ägg- och anjovislåda och det låter verkligen gott! Blev jättesugen på den lådan. Måste försöka laga till den en dag.
13 Lisabeth - Precis som sukrin har jag för egen del inte heller provat stevia fastän man läst om den otaliga gånger på forumet. Somligt blir inte av. Så det finns olika sorters stevia också, det hade jag inte pejl på.
hej på er
Jag har nu testat Sukrin som jag tycker bättre om en stevia. Ja det finns olika stevia att köpa, jag köpte min från Canada. Den har inte lika mycket eftersmak som den svenska, Ni kan kolla in länken där står det lite info.
http://www.herb-care.com/stevia-no-aftertaste.html
Jag tycker stevia har lite för konstlat smak.
Sukrin kan inköpas på Daglivs Fridhemsplan, Stockholm. Den smakar lite som druvsocker tycker jag. Det som är skönt är att mitt sockerberonde inte kommer gång. Jag var lite orolig men det funkade.
Jag försöker gå ner i vikt och kan inte äta strikt LCHF kost för jag blir inte mätt alls och äter för mycket, men jag har mat och socker beroende så det är nog därför. Jag lägger till kolisar på frukosten, jag har 20g musli och 2st knäckebröd, det är allt. Sen äter jag sallader och soppor. Det innehåller inte mycket kolisar. JAg köper bara det fetaste av allt etc. som efter LCHF.
Tyvärr måste jag väga allt för annars äter jag för mycket och det är skit jobbigt.
ha det så bra gromit
http://www.funksjonellmat.no/sukrin-om.php
glömde ju länk till sukrin