angående transfetter
Det pågår ett program nu på tv1 angående transfetter. Klockan är nu 22:18. Bruce från livsmedelsverket är med.

Hej igen!
Programmet var tyvärr slut vid ungefär det klockslaget.
Men man kan redan nu ställa frågor till Bruce på livsmedelsverket angånde transfetter.
Här är länken: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52953&lid=puff_744811&lpos=lasMer
Klicka sedan på länken chatta om transfetter.
Sen kan alla program som sänds i SVT ses och laddas ner på svts hemsida i runt en månad efter de sändes… Kan vara bra att veta.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ingen expert jag frågat har hittills kunnat ge exempel på en studie som visar ett samband mellan mättat fett och sjuklighet eller död. Kan du göra det?
Åke Bryce:
Gå in på vår hemsida och där du får hänvisning till en principiellt viktig WHO rapport. Läs den och återkom sedan.
En aning patetiskt tycker jag.

"Nyfiken:"
Äke, du undvek frågan som efterlyste bevis på de mättade fetternas skadlighet. Det finns inga referenser till godtagbara studier på er sajt. För du tror väl inte fortfarande på Ancel Keys tvättade data?
Åke Bryce:
Ancel Keys skall äras för att han fäste uppmärksamheten på ett antal nutritionsproblem och '7 countries study' gav en mängd information. Men utvecklingen har faktiskt gått framåt avsevärt sedan dess och dessa gamla studier får idag ses som en del av vetenskapshistoria.
Tips till alla: Fråga så ofta ni kan experter (i chatt eller på andra håll) om exempel på en enda studie som visar samband mellan mättat fett och sjukdom (eller död). De kommer fortsätta att hitta på underhållande och krystade bortförklaringar. Händer det tillräckligt ofta vågar de kanske inte visa sig ens??
Läste nyss att Åke Bruce anser (och jag citerar) att "flytande margarin och rapsolja är bra fettkällor." Samt att det inte är någon skillnad för hälsan om man äter kemiskt framställda transfetter eller naturliga transfetter. Plötsligt känns det som om vi har så långt, så långt kvar…
Nyfiken! Var det du Doc_ som var "Andreas" i chatten? Bra ställd fråga var det, hur som helst! 

That´s me! 
*haha* Tänk det trodde jag väl
Känns kul att "känna igen" någon man talar med här på ett helt annat ställe. Vi börjar breda ut oss mer och mer… På så vis att det vi minskar i kroppstorlek, ökar vi på andra sätt. 
Kan det vara denna studie som Åke hänvisade till? Orkar inte läsa igenom en WHO-studie på engelska, men kanske någon som läser på "utrikiska" mer lättvindigt än vad jag gör vill prova…

Bra fråga Doc_! Åke svarar aldrig på mina frågor (Om det finns studier på att margarin och spannmål ger bra hälsa)…utan säger bara att de är svåra att svara på.
Ibland tycker jag synd om Bruce för han verkar så dåligt insatt i kost inverkan på hälsa och hormonsystem.
"nyfiken" var lilla jag. Jag blev förvånad att han svarade alls eftersom han redan avfärdat frågan en gång. Man kan ju undra över ÅBs egen moral när han tycker AK bör "äras".