Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 6464 ggr
anki1
0

Anki1s år 2010

Nu startar jag en ny tråd för et här året. Nyårsaftonen var lugn och trevlig. Vi  hade gäster som vi firat tillsammans med för min del i 25 år nu. Det blev sent eller "tidigt" om man nu skulle säga så Pga svårigheter med att få taxi kom gästerna iväg först vid kl 3 inatt. De har en handikappad dotter, så de har ibland svårt att åka kommunalt. Då måste de ha rullstolen med. Den var inte med den här gången. Så jag är mycket trött idag. Ligger mest. Den här gången lägger jag tråden på medlemmar.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Andina
0

Kul att du skapar en ny tråd! Ska bli kul att läsa om 100-101 år (2110)

Det kallas framförhållning!

;)

Gott Nytt år förresten!

* * *

kunde inte låta bli…. sorry! Intet ont menat ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

anki1
0

Önskar det samma. Och till alla andra med.

Mervi
0

Lycka till med din nya tråd. Hoppas det nya året blir jättebra för dig.

Tilda-T
0

Lycka till med det nya året, hoppas någon kan få till så att det blir rätt år också!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Gitsan]
0

Önskar dig och lycka till! Även jag kommer att försöka dokumentera mitt första "riktiga" år med LCHF, men jag har valt att göra det i bloggen.

Vi kom inte i säng så sent (tidigt) men det har mest blivit vila här med.

emji
0

Anki 1: ett gott råd, ändra i rubriken till år 2010 !! Vi vill inte vänta i 100 år innan vi får reda på hur det går för dig Flört

Lycka till med ditt nya LCHF-år!

anki1
0

6, Skrattande 

Snälla värdarna, skulle ni vilja hjälpa mig att ändra i rubriken så att årtalet blir rätt? Jag skulle bli så tacksam då. Jag hade nog inte riktigt huvvet med mig då jag gjorde den här tråden.

Mervi
0

Nu är årtalet ändrat. Ha en bra dag.

anki1
0

Tack så mycket.

anki1
0

1,5 månad har gått sen min sjukersättning tog slut, och ännu har jag inte fått något besked. Jag har ringt många gånger varit upp till Fk och frågat. Varje gång har de sagt att min anökan ligger överst i högen. Verkar lite skumt tycker jag. Tar de andra pappret varje gång eller? Jag är mycket orolig för min eknomi. 18/ 11 var siast gången jag fick några pengar. vi har hittills levt på lånade pengar, men det går inte mer. Den utvägen är nu helt tömd, och jag vet dessvärre inte när jag ska kunna betala igen vad som lånats. Nu överväger jag om man kanske ska prova att få lite hjälp ifrån tex Röda korset, jag vet att de även har hjälpverksamhet för oss svenskar som fått det ekonomiskt svårt. Ja vi får se. Jag är mycket orolig för att få - på mitt konto. Jag har A-kasseavgiften som de har på autogiro (jag är tvingad att vara med där fast jag inte har råd).  betalningsanmärkningar är jag oxå mycket rädd för att få och lite otalt med kronofogden.

Vikten har ökat oxå.

[Gitsan]
0

Usch, vilken trist situation du befinner dig i anki1!  Vaddå "överst i högen"?!? Är det handläggaren som inte har tagit tag i din ansökan och lämnat en rekommendation som ska iväg för beslut eller?

Jag har också (eller vågar jag säga hade) fibromyalgi. För drygt ett år sedan testade jag Cymbalta, på inrådan av en docent, och vips försvann värken! Så är det visserligen inte för alla, men jag hörde tydligen till den grupp som svarar bra på just den medicinen.
Nu har ju inte värken varit det värsta, utan det är tröttheten, och den dras jag med fortfarande, om än i mindre skala.
Med tanke på hur jag mådde för drygt ett år sedan vågar jag nästan säga att jag hade fibro. Men fortfarande får jag ju tänka efter före, eftersom risken annars finns att jag går in i väggen igen som jag gjort tidigare när jag inte riktigt velat inse att jag faktiskt har/hade fibro.

Jag hoppas verkligen att du snart får ett besked från Fk och då självklart det besked som du vill ha!

kittun
0

Prova frälsningsarmen och kyrkan också. Det finns fonder att söka slantar ur där! Ring till den församling du tillhör och prata med diakonen!

anki1
0

11, Jag har haft min fibro sedan början av -80 talet. Men fått diagnosen först mitten av -90 talet. Jag har haft mediciner av typ antidepp, som jag svarade bra på i ett antal år. men jag ökade ganska kraftigt i vikt av dom. så jag har slutat med dom (när jag kom upp i 75 mg) och har istället Sifrol, som är mot parkinsson sjuka egentligen. Jag har dom i låg dos. Har dom nu i ett par år och tycker att värken är lite bättre och att mina RSL ben är numera kolugna. Men mina största problem är tröttheten och magen (mot magbesvären tar jag 1 dimor om dagen). Jag blir fort utmattad, måste ta vilostunder flera gånger om dagen. den här kosten samt dimoren gör att jag vågar gå utom dörren,och att jag kan hålla mig tills jag kan komma på en toalett.

anki1
0

Jag har rngt till FK kundtjänst och frågat. De säger att beslut planeras 19/1 alltså imorgon.

Mervi
0

Hoppas verkligen att beslut kommer och att det blir ett bra beslut. Det måste vara ett rent h-e att behöva vänta och inte veta hur man försörjer sig.

Kram på dig. Jag håller tummarna för dig.

[Gitsan]
0

Håller tummarna för dig anki1!

anki1
0

Mervi, Jo så är det Jag mår urdåligt Har sådan värk att jag snart inte vet vad jag ska ta mig till. Jag har även en stor klump av värk i magen. Snart går jag i bitar.

Andina
0

Vi håller alla tummar och tår och ben och armar för dig nu!
Vi vill ju också att du ska hålla ihop själv - det får vi hjälpas åt med om inte annat!
Jättejättelycka till med "beslutet"!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

emji
0

Anki…jag tänker på dig och håller också tummarna…hårt!!

emji
0

Hur går det Anki? Har du fått något besked nu?

Håller fortfarande tummarna….Kram

anki1
0

Ännu inget besked. Jag ligger på som en "iller" för att få besked. När jag frågade nu idag så passade jag på att fråga vilket datum ansökan kom in. fick till svar att det var 1/9 så det har tagit mer än 4 månader. Jag säger då det. Så har jag inget sagt. Men det här är ju under all kritik.

bluegoose
0

Helt förfärligt att du ska behöva vänta så länge. Usch och fy.

Håller tummarna och skickar styrkekramar!

Andina
0

Det tycks vara en standard med 4 månader på FK numera. Jag skickade i somras (augusti) in ett ärende till dem i samband med min mans bortgång och förväntade mig ett svar inom några veckor. När jag efter 3 veckor ca ringde upp dem fick jag besked att jag var tvungen att vänta ca 4 månader… Det tog 4 månader - trots att de mot slutet 'skyndade på' mitt ärende lite p g a att det inte var någon 'större sak' utan ett väldigt "enkelt" ärende"…

Jag hoppas också att du slipper vänta så mycket mer nu. Ligg på - om du orkar!

Lycka till!

anki1
0

Ja jag ska ligga på dom. Det kan ni räkna med.

anki1
0

Jag ringde min handläggare på Fk nu på förmiddan. Ännu inte klart. GRRR. Mitt ärende ligger… överst i högen fortfarande!!. Hur länge då då!  jag sa att nu måste det bli klart, jag har väntat för länge (4,5 mån) min ekonomi, och jag går snart i kras. Jo hon höll med om att det tagit för lång tid. tydligen har de omorganiserat ( dragit ner på personal) för mycket så att de nu inte klarar av sitt jobb, dessutom har ju regeringen sagt åt dom att leka doktor oxå. Hu vilken arbetsbörda dom har. tur att man inte jobbar där. Jag har en kompis som jobbat där i många år. Hon sa upp sig och jobbar nu med något annat.

emji
0

Men åååh så frustrerande. Men som sagt stackars dom arma krakar som jobbar på FK nu för tiden. Då fortsätter jag att hålla tummarna då och hoppas hoppas att du snart får ditt besked.

Kram

Mervi
0

Vilka behandlar de nu om du ligger överst i högen. Då borde de väl ta dig nu. Hoppas det. Kram

anki1
0

Idag har jag sån värk i kroppen. Det var 13- grder imorse. Speciellt benen värker. jag ska krypa in under en pläd  nu värme är det som hjälper bäst när det är så här.

Vikten har ökat nåt väldigt, jag tror att det beror på min stora oro för framtiden, och att kroppen känner av att det är svåra tider nu för  mig. Och håller kvar. jag har inte ändrat nåt i min kost utan jag äter som vanligt. Jag ska dock prova att inte dricka mjölk på ett tag. Jag vet inte om jag klarar att strikta till mig just nu, men jag ska försöka dra in lite på de kolisar jag faktiskt äter.

bluegoose
0

Usch, vad jobbigt det låter. Klart att kroppen också påverkas av din oro. Stressa dig inte ännu mer genom att börja härja med kosten också - tycker jag i alla fall. Bättre att satsa på att pyssla om dig själv så mycket du kan.

Styrkekramar!

Mervi
0

Stressen och oron är säkert orsakerna till viktökningen. Håller med Bluegoose att det är bättre att pyssla om dig och strunta i vikten så länge. Hoppas du snart vet hur det blir.

Kram!

[Gitsan]
0

Ta väl hand om dig och unna dig mysiga stunder. Förstår att det är jobbigt att vänta på besked.

anki1
0

Det blev en oplanerad "halvfakir" igår dvs till frukost en kopp te med 2 ostsmörgåsar, lunch äggröra med 7 prinskorvar, samt till middag 2 biffteki (grekiska pannbiffar) med lite potatis och mjölksky. det vart så mäktigt att jag blev fort mätt, och orkade inte så mycket potatis. Resultat: ned nästan 1 kg. Lite glad är jag för det. Snöovädret har medfört att vår vanliga promenadslinga inte gick att gå, vi fick gå runt bostadsområdet. där det var plogat.

anki1
0

Jaha, då har jag jagat FK igen, de håller på med mina papper. Undras om de blir färdiga nu då. Inne på 6 månaden nu. På min fråga om vad det är för problem fick jag till svar att det var tidsbrist. Men då får de väl se till att det anställs mer personal, företrädesvis ta in några av dom som fått gå i omorganiseringarna. De kan ju jobbet och får troligen tummen ur så att säga.

anki1
0

I förmidags ringde min handläggare på AF och undrade hur det gått med min ansökan om förlängd sjukersättning. Jag sa att jag inte fått något besked ännu. Då blev hon väldigt förvånad, Alla andra sa hon hade fått besked. Hon sa att hon skulle ringa upp min handläggare på Fk och se om hon kunde få det att snabba på lite. Bara att få något slags besked skulle vara bra.

Och vikten ska vi bara inte tala om 88 kg! All time high sas. Strängare vinter eller om det beror på att kroppen kännrav min oro.

[Gitsan]
0

Anki, det blir nog lättare att ta itu med vikten när du är i balans (så bra balans du kan få i alla fall). Den oro du går igenom tär ju ordentligt både på kroppen och knoppen.

Nu hoppas jag verkligen att du får besked vilken dag som helst och att det blir det besked du väntar på!

Andina
0

Ja, jag håller med Gitsan, försök att lägga "vikten" på hyllan ett tag nu. Låt det bli "nästa projekt". Första projektet är ju egentligen att göra det som möjligt är, för att dra ner på oron. Förhoppningsvis får det nu också fart eftersom din handläggare ska ringa FK för att försöka skynda på! Jag håller alla tummar och tår - stenhårt - för att de ska komma till ett beslut snart! Eller kanske ska jag hålla "tummen upp" istället - för att inte hålla inne på Lyckan!

Ingen idé att odla på negativt tänkande/negativa känslor - de drar bara ner. Så "ansträng" dig så gott du kan på att odla de positiva istället - de lyfter. Jag vet, lätt att säga… Men ett inre beslut om "vad man ska odla" kan också förflytta berg!

Så, under tiden, gör det som du 'vet' är bra för dig och som kan vara lugnande för själen. Tills det besked du väntar på kommer.
Se'n är det dags att fundera på vikten - men gissningsvis så sköter kroppen om det ganska bra själv, när du hittat mer av varan "inre balans".

anki1
0

Ja, det verkar som omdet är det enda att göra. Jag försöker oxå få lite fart på Fk. Det måste bli klart snart.

anki1
0

Nu har jag rivit runt igen med FK och kommit till tals med handläggarens chef. Och blivit uppringd av henne. Jag har "prio 1" nu . får se om de kommer till skott nu. Jag fick veta att underlagen inte var riktiga och det var läkarutlåtandet som var fel på. Ja då hoppas jag att det blir nåt besked i nästa vecka, som de utlovat.

[Gitsan]
0

Nu har jag snart kramp i tummarna, men jag fortsätter att hålla dem Skrattande

emji
0

#39  Samma här!

bluegoose
0

Hm, detta kan inte vara bra för samhällsekonomin! Tänk vad produktiviteten sjunker nu när vi alla sitter och håller tummarna för dig Anki! Flört

Prio nr 1. De borde skämmas! Om det är nåt fel får de väl höra av sig och säga till, inte sitta på ärendet i flera månader. Grr, jag blir så arg! Hoppas du får besked på måndag morgon och att du orkar härda ut.

Styrkekramar!

anki1
0

Har pratat med min läkare på vc, och hon skulle ringa till Fk under dagen, få se vad som händer då. Ooohh om jag bara kunde fåp svar nån gång. Jag blir så frustrerad.

bluegoose
0

Hoppas läkaren kan få fart på FK. Helt otroligt att du ska behöva vänta så länge. Kanske läge för ett litet tips till Aftonbladet?

Stor kram!

Andina
0

Ja, man kan ju undra hur det står till med effektiviteten på FK och andra myndigheter…

Fåååår de verkligen låta människor hänga i luften så länge???

Inte konstigt att människor, som ändå mår dåligt, mår ännu sämre när de bollats i maskineriet (eller fått ligga till sig i pappershögarna)!
"Bra system"… sjukskriv dig för att du mår dåligt… vi pressar dig till det yttersta så att du blir ännu sjukare och behöver ännu mer mediciner…

Jag fortsätter att hålla alla tummar o tår för att de ska få 'ändan ur' nu!

Mervi
0

Skickar styrkekramar till dig och hoppas det snart löser sig. Det har tagit alldeles för lång tid.

anki1
0

Inte klart nu heller. Läkaren fyllde i de saknade uppgifterna. och jag hade ett låångt samta med handläggaren på Fk igår. Nu skulle det dras en gång till med en "kvalitetsgranskning" och sedan hoppas ho bli klar och  ge ett svar i nästa vecka. Ja det har då verkligen blivit långbänk av det hela. Nu vet jag ine hur  vi ska klara oss. Det finn inga flera möjligheter att låna pengar. Jag har dragit ner på alla utgifter jag kan bla stoppat min pensionsförsäkring. sagt upp försäkringen på min katt som bor hos dotern. Allt utom facket och A-kassan.

bluegoose
0

Helt otroligt att det ska få gå så lång tid! Har du haft kontakt med facket? Kan inte de göra något?

emji
0

Nämen…stackars dig! Det här är ju inte klokt Skrikandes…så här borde det sannerligen inte få gå till. Hoppas verkligen att det löser sig för dig med pengar fram tills beskedet kommer.

anki1
0

Jag frågade facket om det fick gå tilll så här, men de hänvisade till A-kassan. Som sa att jag skulle sända in nån blankett från fk som bevisade attjag haft sjukersättning samt arbetsgivarintyg. Snacka om goddag yxskaft.

anki1
0

Ja efter att ha pratat med Fk idag så tar dom äntligen beslut nu, om någon dag får jag veta svaret. Det är äntligen över. Verkligen inte en dag för tidigt. Undrar nu vad som blir beslutat, häromdagen fick jag veta att de övervägde 75% sjukersättning och att de skulle ta beslut den 18 mars. Men hallå sa jag kan de tinte gå fortare,jag har ju väntat besked så länge, jo de kunde forkorta det hela lite om jag sa till omdet. men då varjag först tvunen att läsa brevet som dom skickat ttill mig (snacka om stelbent byråkrati ja numer är ju FK myndighet håhåjaja). Det kom igår jag ringde de upp idag och sa att jag inte kunde vänta längre. Fick till svar att de kunde ta beslut nu om jag inte hade nåt att tillägga, och det hade jag inte.

emji
0

Åh, vad skönt! Då vet du snart i alla fall. Hoppas, hoppas nu på att beskedet blir positivt. Jag håller tummarna igen.

Mervi
0

Hoppas nu att du får besked medetsamma och att det sedan börjar gälla direkt så du får dina pengar. Det har tagit alldeles för lång tid.

Kramar till dig.

[Russinflarn]
0

Hej! Jag har fastnat heeelt i din tråd - och sitter nu och håller tummarna även jag!

Hm, om du får beviljat, får du då retroaktivt ersättning för den här perioden som varit? Det tycker då jag att du borde få!

Lycka lycka till! *håller tummar och tår*

anki1
0

NU är det bara att vänta på beskedet, Ja jag har sagt till om att jag vill ha ersättningretroaktivt från december men de sa att de kunde de bara göra ifall att det tydligt och klart framgick att det inte fanns någon arbetsförmåga alls. och då skull väl de ärendena i princip vara klara å tidigt stadium tycker jag.

Men nu till en bra sak: vikten har börjat gå neråt lite grann. I morse visade vågen 87,5 kg

odezza
0

Håller tummarna för dig, jag med…

"still lost in space and time"

Mervi
0

Skönt med minus på vågen.Skrattande

anki1
0

JAAA, nu har jag äntligen fått besked!!! Jag fick beviljat 75% sjukersättning. Det är en minskning med 25% från tidigare. men ändå. Så jag ska söka jobb nu på 25 %. Jag har fått ifrån dec -09 tom dec 10. Och så får jag ersättning retraktivt ifrån dec. Så jag är glad, men har lite huvudvärk. Det var med stor nervositet och bävan jag öppnade brevet ifrån FK.

Mervi
0

Så skönt anki1 att det ordnade sig till slut.

Kyss

Andina
0

Jättegrattis!!!

Till de 75 procenten!!!
Och framför allt till att du faktiskt
Ä-N-T-L-I-G-E-N (!!!) fått B-E-S-K-E-D!!!
(Det är värt ett antal nyårsraketer!)

anki1
0

Tackar så mycket.

[Gitsan]
0

Så skönt, nu kan du andas ut ett tag!

emji
0

Åh, vad jag blir glad för din skull Skrattande  Äntligen ett besked!!

anki1
0

Nu börjar livet igen!!!

[Russinflarn]
0

Åh! Grattis!^^ Och vikten verkar röra på sig också, finfint!

Men gu'så skönt (jag tappar orden lite och då blir det lite floskler).

En sådan lättnad det måste vara. Och retroaktivt också - braaa!

Stor grattiskram!

anki1
0

Ja, det känns verkligen skönt. Jag har varit och återanmält mig på AF för dom där övriga 25% som jag inte fick. Jag satt över 2 tim och väntade å min tur. 40 nr. Pust och suck. Sedan tog det ung 10 min när jag äntligen fick prata med nån.

odezza
0

Vad skönt för dig att du äntligen har fått besked. Grattis!

"still lost in space and time"

anki1
0

Ja, nu kan man börja se framåt igen. Har varit lite dålig under förra veckan. Lite feber och mycket hosta. Det var bara någon vecka sedan jag var förkyld förra gången. men nu verkar det som om det börjar vända. jag får ordentliga hostanfall som hostar upp en massa slem. Efter känns det lite bättre. Det har varit som en hel orkerster i bröskorgen.rasslat och pipit osv, ett tag var jag nästan rädd att jag skulle få lunginflammation,men nu verkar det som om det släpper.

Mervi
0

Krya på dig!

[Gitsan]
0

Skönt att det börjar vända för dig, Anki!

anki1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är som förgjort. Vikten pendlar upp och ner. Jag försöker trots allt ta det med ro. Vintern har ju varit en riktig "pärs" på flera sätt och jag har inte orkat promenera så mycket. Jag äter som jag brukar. Försöker hålla ner på kolhydraterna.

vi har börjat åka ut till Roslagen nu om helgerna till "vår" tomt som vi har där. Trädgårdsarbte som kratta löv och göra iordning rabatterna infö sommarens blommor. Tyvärr lyckades rådjur och harar ta en del av tulpanerna som vi satte i höstas. men jag lyckades rädda en del. Få se nu vad som kommer. Annat besök vi haft i trädgården i helgen var en älgko med sin fjolårskalv Den stod där så lugnt i gräsmattan fast den visste att vi var där. Helt fascinerande. kamerna låg hemma, men vi hade ju kamera i mobilen. Bilden blev liggande.

anki1
0

Här kommer en till. Kalven står utanför staketet, det är en fjlårskalv.

anki1
0

Ännu en bild Mamma älg har fått syn på nåt som vrka gott och ska ta sig en titt.

anki1
0

ytterligare en bild,

anki1
0

Det var mitt "vårdträd" hon kollat in och tar en smakbit, men det var inte så gott, för det är en hägg. Sedan klev hon över det trasiga staketet  tillbaka till kalven. Någon av grannarna tjoade till och skrämde iväg älgaran så de sprang till skogs.

anki1
0

Jippii idag är jag ganska glad för vågen visar nästan 2 kg neråt. 87,3 visade vågen på imorse. Undrar ifall jag vågar tro på att äntligen gå ner i vikt efter vinterns viktuppgång. Ja de som lever får väl se. Jag har inte ändrat något i min kost varken under vintern elle senare när jag fick klart med FK. Jag kör på som vanligt.

Mervi
0

Grattis! Det kanske är mindre stress nu när du fått besked. Jättehärligt i alla fall.

Lycka till i fortsättningen

anki1
0

Nu avslutar jag den här tråden, och ber någon av värdarna/medhjälparna att stänga den åt mig. Jag startar en ny tråd

Inlägget är låst för nya kommentarer