Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8652 ggr
MimLan
0

SMÖR!

Hittade ingen tråd som bara avhandlade smör, det smyger ju sig så gärna in "överallt" ändå.

Jag har ju dock märkt att vi är rätt många här som gillar smör så jag kör på.

Har just testat Väddö gårdsmejeris Skärgårdssmör. Utan tvekan det dyraste jag köpt, 299 kr/kg på Hemköp City. KRAV-märkt, pastöriserad.

Gott! Men salt! :-( För mig som är saltavvand är det här alltför salt, men det fungerar fint till sådant som kräver salt, som kanske kokt ägg, eller färskpotatis om man är lagd åt det hållet.

Det skall dock finas ett smör till från dem, Gårdssmör. Den fanns inte att köpa på Hemköp, men jag tänker testa den när jag kommer åt, för smöret i sig var helt klart gott. Synd att det är så ämlans segt att få tag på det/närproducerat.

Tills vidare fortsätter min favorit vara ett franskt opastöriserat smör; Le gall. Jag tycker den är godare än Echire (fnuttar får ni knuffa dit själva) som rankas högre. Nästa gång jag drar till Cajsa Warg skall jag testa getmjölksmöret, hoppas det finns kvar då.

raphanus
0

Ingen smörtråd? Tja, men det är väl som de lärde säger: "Om fiskarna hade ett språk, skulle de inte ha något ord för vatten".

MimLan
0

Precis! :-) Det är ju så självklart närvarande. 

Jag hoppas att det går att köra lite finlir och få tips om inhemskt producerat, det stör mig en del ändå att "behöva" ta till importerat i onödan.

Inke
0

#0 Och var köper du ditt franska smör? Kostar?

MimLan
0

#3 Min favorit kostar 45 kr/250 gram, på Cajsa Warg. Där fanns oxå Echire. Har dock sett att mataffären på NK oxå säljer något franskt smör.

MimLan
0

Jag har nämnt det någon annanstans, men det tål att sägas igen; getmjölkssmöret skall enligt uppgift vara mildare i smaken än vanligt smör.

Bonusinfo: getmjölk är naturligt homogeniserad.

navarro
0

såg offert på Lidl med 2 pkt Arla Smör 500 gr för 40:-.

Ulf-S
0

Getmjölkssmör är mildare i smaken, med en svag men tydlig "getsmak". Jag gillar det i alla fall. Och sedan är det ju lite roligt att det är så ljust, nästan kritvitt…

MimLan
0

#7 Har du någon favoritgrej att äta getmjölkssmöret med?

Ulf-S
0

#8: Jag använder rumstempererat smör som tillbehör till biff och någon kokt grönsak. Det enkla är nog så gott ibland!

MimLan
0

#9 Oh ja. Väddösmöret som egentligen är för salt för min smak, var himmelriket tillsammans med nykokta ägg.

Ladiesoul
0

Åh, kanske vågar passa på att fråga här ;)

Jag som e ny, undrar vad skillnaden i kemin för kroppen är när det kommr till smör och margarin. Inte riktigt fattat det. Är det så att kroppen kan processera smöret lättare än margarin? Eller varför är smör bättre än margarin?

Och om jag nu ska äta smör, grädde (inte överdrivet mkt kanske), fet mjölk och ost, kommer min kropp hinna med och förbränna allt detta under dagen? Det är ju så mycket energi i alla dessa produkter?

Ulf-S
0

På Gunnar lindgrens hemsida finns en hel del att läsa om margariner.

Kort sagt: smör är naturligt och nyttigt, margarin är det inte. Smör bygger upp kroppen, margarin bryter ned den…

Skär man ned på kolhydraterna måste man ersätta dem med fett, så enkelt är det.

vikingmormor
0

Om någon har vägarna förbi i Danmark, så finns det många små gårdsmejerier där. Man kan köpa många flera olika sorters smör där, även med den syrliga smaken, som jag kommer ihåg sedan jag var barn.

Glöm inte bort Valios låglaktossmör, det är lite mindre salt och jag använder det rent till nystekt ekologisk nötlever eller kött. Det är så gott att jag kan ta en sked när som helst, precis som med kokosoljan med smak.

Att smöret i Sverige annars smakar likadant, oavsett var man köper det, så är det en medveten strategi från Arla, man har en standard som tillsättes till all smörtillverkning. Skriv och protestera eller försök få de få små mejerier vi har att producera eget smör.

Frualbertsson
0

Jag är faktiskt inte så glad i SMÖR. Tycker att det luktar gott när jag steker i det, men föredrar Bregott på biffarna om jag ska äta smöret kallt. Usch, nu blir jag väl utslängd härifrån Räcka ut tungan

andreas0
0

#14, Testa hemkärnat smör gjord på opastöriserad mjölk från gräsätande kor någon gång, och säg sen att du inte gillar smör. Jag lovar dig, det är det godaste som finns, smakar mycket godare än köpesmör. Synd bara att det är så svårt att få tag på.

MegN
0

Är getmjölkssmör MILDARE än vanligt smör?? Det måste jag verkligen prova, för själva getmjölken är sannerligen INTE mildare än komjölk. I tonåren var jag barnvakt hos en familj som hade egna getter och drack getmjölk, och det tog mig en helt termin innan jag (som komjölksälskare) klarade av att dricka den vedervärdiga getmjölken till kvällsmackorna (utan att få kräksreflexer) …!

Det är ju busenkelt att göra eget smör, bara vispa grädden tills den tjocknar!! Hittar man grädde från gräsätande kor, så kan jag tänka mig att den är ett STRÅ vassare! ;-)

MimLan
0

#13 Hade ingen aning om att Danmark var roligare när det gällde gårdsmejerier. Nu har du gett mig ännu ett argument för att pallra mig ditom snart, har suttit och försökt komma på nåt mer än Louisiana för att motivera ett besök i Köpenhamn.

MimLan
0

#15 Har bara fått tag på opastöriserat och hemkärnat på mat-helgen på Street (http://www.streetinstockholm.se) i sensomras. Blev topp tunnor, men när jag kom hem var smöret knappt ätbart, det var helt dränkt i salt, det måste ha varit orimligt salt även för saltälskare. jag skall ta mig en pratstund med de som säljer smör nästa gång.

Frualbertsson
0

#15 jo det borde jag nog göra.

MimLan
0

Bonustips: Skånemejeriers Gourmet-smör som nämnts i forat kommer in på Cajsa Warg i slutet av nästa vecka.

MaMaMade
0

Undrar just om jag ska måsta börja köpa mjölk av kusin grannen… Då kan jag göra eget smör att grädde som flyter upp. Bara att skumma av o vispa…fast man behöver väl mkt mjölk är jag rädd!

andreas0
0

#21, Går väl åt lika mycket mjölk när dom gör kommersiell grädde, så det bör väl inte bli så dyrt ändå?

MaMaMade
0

Tänkte mer på all mjölk som blir över. Jag är ingen mjölkdrickare, töserna är laktosintoleranta o Guben + Sonen ska ha mellanmjölk o därmed basta! Fundersam

tinaoskarsson
0

#24 som gammal bondtös blev min reflexartade respons: baka bröd på den mjölk du får över. Generad Hmmm. Antar att det är det värsta tänkbara förslaget……

andreas0
0

#23, Menar du det som blir över efter du tagit bort grädden, eller att du skulle köpa för mycket mjölk och ha mer än du behöver?

Det som är kvar efter man tagit bort grädden är väl inget att ha, inget av värde i det.

Om du menar att du tror att du köper för mycket så kan du väl alltid göra lite ost eller något av resten.

Snuffe
0

När man skummat av grädden har man den magra mjölken kvar, den blir ungefär som lättmjölk. Den går alldeles utmärkt att dricka, inget för LCHF:are kanske men de som vill ha den magra varianten av mjölk. Har vuxit upp på bondgård bland "kosvansarna" så jag vet. Skrattande OBS: mjölken måste stå några timmar så grädden flyter upp så det går att skumma av den.

# 23 Spara lite grädde på ytan och rör om så har du mjölk till karlarna i huset.

#25 Det är det feta i mjölken dvs. grädden som det blir ost av. 10 l. mjölk ger ca. 1 kg ost.

marabe
0

Undrar om hyresvärden går med på att jag har en ko på gården?! Cool

LottaO
0

Var köper man getsmör???

Dansa kan man alltid göra!

Prometevs
0

Är det nån som vet vad som är skillnaden mellan vanligt och ekologiskt smör. Det skulle ju vara roligt om ekologiskt smör är nyttigare än vanligt.

Wildrat
0

#29 Ekologiskt smör är godare det är det enda jag vet…

MimLan
0

#28 I #0 nämner jag att det kan köpas på Cajsa Warg.

#29 All ekologisk mat ät bättre än "vanlig" mat, både ur hälsosynvinkel samt ur miljöperspektiv. Allra bäst är vild fisk och vilt, samt när det gäller nötkött; gräsbetesuppfödda djur. KRAV-märkningen är ett bra steg på vägen mot bra kvalitet på djur, djurhållning och miljöhänsyn.

MimLan
0

Nu när jag fått tipset om hur man kan söka efter trådar av andreas0, så gick det att hitta den här smör-tråden igen trots att det finns hyfsat unika ord att söka på, men som inte hittas med vanliga sökfunktionen. (Skriv "site:kolhydrater.ifokus.se + sökord" i Google.)

Sedan senast har jag även testat Skånemejeriers gourmetsmör, som inte var helt enkelt att få tag på, det var alltid slut när jag var i affärerna som saluförde det.

Tyckte inte att det var så fantastiskt dock. Priset som var i närheten av det franska opastöriserade, dvs 45 för 250 gram, var alltför högt för ett lite godare smör än Arlas vanliga ekosmör.

Gnici
0

Här på Åland har vi ett eget mejeri - ÅCA som tillverkar ett smör som är kanongott. 1,2% salt är alldeles lagom i min mun och smakar gott till och med att äta som det ärSkäms

Så ska ni över till Åland, så hamstra ett lager - finns i alla butiker här. Men det är klart att smaken är en smaksak förstås…

[Anega]
0

Jag funderar på det där med när man gör smör själv. Jag brukar vispa grädde, så blir det ju smör å så tvättar man det så håller det längre. Men det verkar som smör man köper ofta är syrat. Hu funkar det?

btw: getsmör blir jag väldigt sugen på att prova. Köpte en hård getost häromveckan och gud så god den var!!

MimLan
0

#34 Om du bor i Sthlm kan du köpa getsmör hos Cajsa Warg.

Syrningen kommer ju enklast av lite filmjölk i grädden, eller om du har opastöriserad grädde som får stå/surna lite innan du gör smör av det.

Anders-S
0

¤16 Mjölk från gräsätande kor?  Finns det verkligen att köpa någonstans i Sverige?  Det blir inte lika mycket mjölk utan kraftfoder så det är inte så populärt bland mjölkbönder.  I Bohuslän kan man köpa Kaprifolkött från gräsätande nötboskap som lever i små flockar med kor, kvigor, kalvar och tjur tillsammans. Någon mjölkning sker inte. Kalvarna får mjölken.

Hanveden
0

Enligt Jenny Reimers bör fädbosmör vara det optimala fettet med bästa omega3 omega6 fördelningen. Finns tydligen att köpa i Norge "sätersmör" och där finns tydligen också "säterrömme" som skall vara en särdels god variant av crème fraiche.

mlchfh  Cool .

Aniara4
0

Idag hände det igen. Ung tjej från hemtjänsten ögnar igenom inköpslistan och säger "OK, smör 500 g, är det sånt vanligt Bregott alltså?". "Nej, alltså, smör. Inte margarin, smör. Det står "smör" på paketet." "Aha, sånt som man bakar med? Öh… spelar det nån roll vilket märke?". Men det blev rätt till slut. Sån tur har jag inte varje vecka. *frustrerad*

ceicli
0

Mamma köper Fäbodsmör någonstans runt Älvdalen/Dalarna.

Jag minns inte vad sorten heter men jag ska fråga!

Det är klart dyrare än allt annat men ack så gott! Guld i mun

starhawk
0

Såg nåt inlägg om att Valios smör är godare än Arlas, tål att testas tänkte jag men väl i butiken fanns det bara Arla på längden och på tvären inget Valio alls. Men så kom jag ihåg att köpa det när jag var på jobbet, dom har en större butik där. Tog en liten smakbit av det gamla smöret (Arlas) och sen en bit av Valios, vilken skillnad Förvånad Valios är mycket godare, synd bara att det bara är stora paket av Valio, passar inte i mitt smörfack. Tja jag får väl kapa upp paketet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

Hittade Valios Bregott en liten hög som knappast syntes bland alla Bregott-varianter men den fanns i butiken! Sen hittade jag faktiskt ett annat smör än Arlas. Lindahls smör tror jag det hette, lite ovanlig design på paketet, rätt platt, nån som prövat på det? jag köpte ett paket på vinst och förlust men har inte testat det än

tk71
0

Jag gillar smör (det där tog emot att säga, efter alla bantningsår). Men jag gillar inte att det blir så hårt i kylen att det inte går att bre. Därför köper jag vanligt hederligt Bregott istället, som jag tycker är en fullgod ersättare. Visst, jag skulle kunna köpa nåt fancy exklusivt smör, men jag är även ekonomiskt medveten.

karinafp
0

Lindahls smör köpte jag för nå't år sedan när det var extrapris på det, men jag tyckte det hade en härsken bismak. Mitt favoritsmör är La motte med havssalt. Dyrt men mums!!! Sånt hyvlar jag tunna skivor av och njuter som de är…

starhawk
0

#43: Ujdå! fast det kanske hade legat och blivit härsket och det var därför det var extra pris Obestämd får hoppas på det

starhawk
0

#44 forts i morse testade jag, smakade först en bit Valio-smör (mums) sen en bit Lindahls smör (mums) inte minsta anstrykning av härsket, om möjligt lite godare än Valion, verkar som du fick ett måndagsex karinafp (kanske t.o.m. ett fredagseftermiddags ex, det absolut sämsta)

[Columba]
0

Har denna vecka ätit Arla/Ingmans smör. Senaste vecka hade jag Valios smör. Har aldrig jämfört tidigare. Faktum är att Valios är godare. Varför vet jag inte. Kan det vara en annorlunda syrningskultur?

Ska någon dag gå till det det stora varuhuset som säkert har specialsmör och kolla om det finns andra (dyrare) varianter. Men i fortsättningen blir det nog Valios till vardags.

rapu
0

Inte utan orsak heter Valio Valio. Det är finska och betyder Elit…

starhawk
0

Brorsan tog tidigare fram Bregott-paketat en stund före det skulle användas, nu när vi har Valios bregott behövs det inte längre, undrar vad det beror på? det är ju samma sammansättning, är Valios smör så annorlunda?

Anders-S
0

Svenska mejeriprodukter är fortfarande vanligen GMO-fria men det är inte danska.  Vill man äta GMO-fritt bör man alltså kolla i vilket land Arlas produkter är gjorda, dvs. om det står SE eller DK på etiketten.

Skånemejerier säljer smör som kommer från Bornholm. Oklart om det är GMO-fritt. Utgår från att de inte är det.

http://www.gmofri.se/?p=90

Anders-S
0

Nu har jag talat med Skånemejerier. De hävdar att det är skånsk GMO-fri grädde som används både till deras Smör 250 g som kärnas på Bornholm och till Gourmetsmör ekologiskt 250 g som kärnas på Själland.