mycket vatten = farligt?
Några på jobbet har reagerat på att jag dricker ganska mycket. Själv upplever jag inte det, utan tror jag ligger runt 2 liter i vätskeintag. Just idag har jag dessutom gått över till att äta pulverdiet då jag behöver en liten kickstart pga mycket fusk sedan jul (=5kg upp) och då ska man dessutom ligga lite högre i vätskeintag (~3 liter)
De påstod dessutom att man kunde få hjärnödem vid för högt vätskeintag då flera ungdomar som druckit mycket vatten (tränande ungdomar, så antar att de druckit mycket i förebyggande syfte).
Nån som vet något om detta, samt hur mycket vätska man kan få i sig per dygn utan att bli sjuk?
Obs, jobbar på sjukhus så det äralltid bra at ha li konkreta fakta att mothugga med 

på sjukhus bordet räcka med att hänvisa till ett medcal libary?
"Overhydration occurs when the body takes in more water than it loses. Overhydration can occur, for example, when athletes drink excessive amounts of water or sports drinks to avoid dehydration, or when people drink much more water than their body needs because of a psychiatric disorder called psychogenic polydipsia. The result is too much water and not enough sodium. Thus, overhydration generally results in low sodium levels in the blood (hyponatremia-see Minerals and Electrolytes: Hyponatremia), which can be dangerous. However, drinking large amounts of water usually does not cause overhydration if the pituitary gland, kidneys, liver, and heart are functioning normally. To exceed the body's ability to excrete water, a young adult with normal kidney function would have to drink more than 6 gallons of water a day on a regular basis."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Stora mängder vatten är skadligt om man samtidigt har saltbrist, exempelvis p.g.a. man svettats mycket.
Här är en artikel på svenska med anknytning till löpning:
…och 6 gallons vatten är ca 22 liter. Så du kan lugnt dricka dina 2 liter om dagen. Jag dricker själv uppemot 3 liter om dagen och jag mår prima. Jag har druckit så mycket de senaste 10-12 åren.
aswedishsmorgasbord.com
Jag brukar kolla med urinen. Om den är mörk, dricker jag en halvliter extra och om den är ofärgad dricker jag som vanligt. Tror jag dricker 1,5 - 2 liter om dagen. Har märkt att det är bättre att svepa en halvliter innan sängdax så att jag inte vaknar så törstig (törst är ju första tecknet på uttorkning).

Jag har lite om vatten och salt på min hemsida.
Vatten är inte farligt så länge man får i sig tillräckligt med mineraler. Själv dricker jag mycket vatten eftersom jag har hög förbränning och blir lätt törstig. Ett tips inför sommaren är att blöta ner huden först istället för att dricka extra vatten eftersom en stor del av vattnet man dricker ändå blir till svett för att kyla ner kroppen.
Två liter plus det i maten är ju inga konstiga mängder alls. Det krävs betydligt mer för å nöta ut njurarna ;)
Det lustiga med ens jobb är att 'fika' d v s kaffe tee mm räknas inte som 'vätska' men ser dom en vattendrickande människa då är det mräkvärdigt ;)

Njurarna styr ganska effektivt vätskebalansen i kroppen, vad jag vet finns det bara en person som avlidit av "vattenförgiftning" men han hade verkligen vräkt i sig vätten
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#7 Det sa jag också, att man får i sig runt 3 liter sammanlgt med den maten man äter under dan, men det trodde de inte på heller.
Tror deras uppgift om högt ntag med vatten = hjärnödem kommer från den här artikeln i läkartidningen.
Har visserligen inga planer på att cykla spinning (tråkigt enligt mig och man få så j**la ont i rumpan) i 4,5 timmar eller dricka 8-10 liter vatten under den perioden.
#6 hmm, ska fundera på det när jag är på jobbet. Tror nog patinterna undrar en hel del vad man gjort om man kommer i genomsura kläder varje dag ;) Men hemma funkar det finfint atta göra så, speciellt de gånger somrarna varit riktigt varma. Men då brukar jag iofs vända lite på dygnet och sova på dagen istället om det går. Mycket svalare i sovrummet då om man nu inte har AC ;)
Det var någon som en gång sa detta kloka:
Kroppen har en naturlig funktion som automatiskt reglerar vätskeintaget, nämligen törst!

Japp, en annan dricker ju när man är törstig, men ett tag var det ju ett väldigt hetsande att folk drack för lite så man drack även när man inte behövde det. De kanske tror att jag gör så, men dricker oftast när jag är törstig. Tyvärr så är jag ju en sån som kanske inte dricker på halva dan för att sedan komma på att jag är jättetörstig och dricker ½-1 liter vatten på en gång.
Jag mår ju inte dåligt av det, men som sagt, ville ha lite vetenskapliga bevis ot arbetskmaraterna att det inte är farligt att dricka uppemot 3 liter om dygnet (speciellt i ketos, oavsett vad som orsakar ketosen
)
Jag har för mig att man dricka upp emot 6 liter vatten om det är riktigt varmt och man är extremt fysikt aktivt, utan problem. Då måste man dock få i sig tillräckligt med salt, för att inte laka ur för mycket mineraler från kroppen.
Hej.
Dricker själv sådär 2-3 liter vatten varje dag och jag har någonstans för mig att man bör dricka 0.3 dl vätska / kilo kroppsvikt man har under en dag. Så väger man t.ex 80 kilo x 0.3 dl så blir det 2.4 liter. Detta bör då vara under normala förhållanden och jag vågar inte kommentera annat. Men är man törstig så ska man väll dricka. 

Hur mycket man bör dricka har helt att göra med aktuella förhållanden (andel överskottsvärme, energiförbränning [bildar vatten], lufttemperatur, kläder, luftfuktighet, salt-/ketonöverskott…) - inget man kan gissa sig till med större säkerhet. Bättre låta kroppen reglera drickandet via törst - allt annat är bara urbota dumt (varför ens spekulera!?
).
#14 Det kan vara bra att veta hur mycket vatten man ska bära med sig om man går en långpromenad en het sommardag. Det är inte kul att vara törstig när man inte har tillgång till drickbart vatten, värmeslag är inte att leka med.

#15 man får väl drick lite ur ett vattendrag, eller som man gjorde när man var liten; dricka ur en vattenpöl (förutsatt att det regnat tidigare då) Lite skit rensar magen som säger 
#16 Eller så kan man bli riktigt sjuk och då är det ju bättre att ta med sig tillräckligt med vatten från början istället. Dessutom finns det ställen där det inte finns något vatten alls i närheten, då kan det vara livsfarligt att vara utan vatten.

#17 Jag har hittills alltid hittat vatten då jag behövt (i Svea rike) - och jag har tom överlevt utan en enda livshotande vattensjukdom. Kanske jag haft ovanlig tur!?
Men skulle jag varit i Venezuelas Gran Savanna så skulle jag koka vattnet innan jag drack för att slippa otäcka parasiter som kan finnas där.

Vi har ett inbyggt system (törst) som fungerat i hela människans tid på jorden.
Lyssnar man bara på kroppens signaler dricker man sig till precis lagom vätskeintag.
Det här med att överkompensera kommer sig säkert från folk med dålig fart på magen (mjölätare).
Normalt sett är det bara korkat att dricka för mycket.