Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3498 ggr
zikzak
0

näringsdeklarationer trovärdiga??

Jag har funderat mkt på detta med näringsdeklarationer och hur mkt man kan lita på dom??

Jag har blivit allt mer skeptisk till dom pga av att det kan skilja så mkt mellan olika fabrikat men samma produkter!

finns det nån kontroll på vad fabrikanterna sätter för värde? eller kan dom skriva vad dom vill? Det är ju framför allt khlmängden jag intresserar mig för.

Min fråga, hur trovärdiga tror ni att näringsvärderna på våra livsmedel är??

Wtn3
0

Jag tror att värdet på det som testades vid tillfället stämmer rätt bra. Men energiinnehållet i saker som grönsaker, bär, frukt och nötter varierar naturligt beroende på vart de vuxit och i vilket stadie de plockas, så att skriva ut näringsinnehåll på dem öht känns onödigt. De nötter som Eldorado (t ex) testade hade säkert det näringsinnehåll som deklareras, men nästa sändning kan ha ett helt annat.

Zepp
0

Skulle inte förvåna mig om vissa fabriker helt enkelt räknar fram värden från tabeller.. och då skall man veta att olika länders tabeller skilljer sig åt!

Dock tror jag att man i de flesta fall kan säga att värdena stämmer.. mellan tummen o pekfingret!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skaldeman
0

Min uppfattning är att fabrikanterna ljuger, i alla fall när det gäller fettinnehållet. Det är alltid för lågt deklarerat. När dagstidningar låter ett laboratorium testa t ex bacon brukar det inte vara en bokstav rätt.

/SSS

kaisakavat
0

zikzak - Ofta när jag handlar undrar jag samma som du. T ex när kyckling är marinerat och så står det en "%-halt kött". Hur ofta stämmer den?

Annars varierar det nog, från typ rätt, till helt fel. Som ni andra skriver.

Jag köpte en burk Mascarpone igår, som det inte ens fanns en näringsdeklaration på. Kanske är de ärligast av alla? Flört

Ulf-S
0

Det är precis det här som får mig att himla med ögonen när personer säger att de t.ex. äter exakt 1450 kalorier per dag och räknar fram att det lilla snackset de ska äta innehåller 324 kalorier. Please.

Det enda man kan göra är en uppskattning mellan tummen och pekfingret, en grov gissning.