Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7250 ggr
lc-solkatt
0

ok, nu är jag rädd...

igårkväll fick jag en plötslig förskylning och idag är det inte bättre precis. Men det "konstiga" är att jag för några dagar sedan tyckte att halsen såg ovanligt tjock ut.

är det sköldkörteln som spökar?

jag har tidigare testat mig för T4 och T3 och då låg de snäppet under det normala men läkarna valde att strunta i det eftersom det inte var tillräckligt låga värden vid det tillfället.

anyway, jag sökte läkare eftersom jag hade (och fortfarande har) menstrationsrubbningar. Läkaren misstänkte att det var pga att jag gått ner 15kg under ett år och att det gett en hormonrubbning.

Mensen kom tillbaka i januari efter julens ledighet men försvann igen efter några månader (verkar som min kropp är väldigt stresskänslig).

Jag har sedan flera år tillbaka upplevt att min ämnesomsättning varit lägre än mina jämåriga. tom Min mamma har högre ämnesomsättning än mig! fast i och för sig verkar hon inte ha kommit i klimakteriet ännu…

Något konstigt med mig är det. Förr byggde jag muskler hur lätt som helst och plötsligt är det inte lika enkelt längre fast jag har lyckats gå upp 1kg muskler i vår:)

jag blir ofta lätt frusen och förra året tappade jag hälften av mitt hår.

och nu när jag blev svullen om halsen (upplever jag då) så börjar jag tro att det faktiskt ändå är sköldkörteln som spökar. Dessutom är min kropp faktiskt inte färdigvuxen än enligt min gamla tillväxtkurva, ska enligt den bli (eller borde vara :( ) 5cm längre.

Kan det vara så att jag fått en underfunktion av sköldkörteln som barn (typ 12/13 åring) och att det hållt i sig tills ja….nu?

Mervi
0

Jag kan inte svara på dina frågor men ofta bryter det ut när det händer hormonförändringar i kroppen, typ under tonåren, under graviditet och övergångsåldern.

lc-solkatt
0

känner mig väldigt förvirrad. kan ju vara så att halsen bara är svullen pga förkylningen men -kan man ha underfunktion av sköldkörteln trots att man inte skulle ha halssymptomet (struma)?

det är ju inte alla fall som upptäcks

MimLan
0

#2 Oh ja. Förstorad sköldkörtel är bara en variant som just kallas struma. Alla underfunktioner kallas för hypometabolism.

EmmaKristina
0

Det kan vara så också att du har underproduktion, men att det ännu inte syns på dina värden. för mig tog det ca ett halvår innan mina värden hängde med symptomen. Symptomen kom alltså först, men kunde inte börja medicinera förän värdena var lägre. Så vänta ett tag och ta om proverna.

lc-solkatt
0

tack för alla tips och råd! Jag känner mig orolig för jag vill ju inte ta tabletter under resten av mitt liv och samtidigt hoppas en liten del av mig det för att jag ska få en högre förbränning :S.

Jaja ödet får avgöra

Wildrat
0

Levaxin är ju inte en medicin i eg mening utan en ersättning för de hormoner du saknar. Visst, inte så roligt att äta en massa tabletter varje dag men alternativet är mycket värre (ännu sämre ämnesomsättning, ännu fler problem osv). Hypotyreos är inte att leka med. Visserligen tar det lång tid men innan ersättningshormoner fanns så dog folk av sjukdomen.

Malusen
0

Begär att få dina provresultat och skriv in dem här, så kanske vi kan ge dig råd.

Sök på Hypotyreos och lär dig mer själv.

Mervi
0

Jag har ätit Levaxin i 12 år och det går bra. Inga biverkningar vad jag vet.

Det är inte roligt att behöva äta piller men om nu kroppen inte funkar utan så vad finns det för val. Det finns "hemskare" medicin man måste äta  om det vill sig illa.

Lycka till!

sussie
0

Jag kunde sluta med levaxin efter något år på LCHF kost!