Urinsyra...
Jag tror jag frågat om detta förrut, men minns inte riktigt…
Har hört att i kött finns urinsyra (eller om det bildas i våra kroppar då vi äter kött) vilket inte ska vara bra för lederna - reumatiker etc…
Läste i inlägget om parasiter/candidasvamp någon som käkade RÅ bacon!!! Det tror jag INTE är bra…
Hur är det med trikiner?

Jag har aldrig hört att inuiterna har mer ledproblem en oss.
Förresten så äter vi ju inte så mycket mer kött än medelsvensson (vi ersätter ju kollisarna med fett)….fast å andra sidan så äter medelsvensson mindre kött än vad som är optimalt för ett människodjur.
Trikiner är inte bra så dem äter jag inte!
PS Bacon är inte rått…när det är rått så heter det sidfläsk 
Om man äter trikiner ska man tugga dem noga. 
Kwasniewski gillar urinsyra. Han påstor sig t.o.m. ha funnit att intelligenta människor har högre nivåer av urinsyra än andra. 

Tack kloka Pasi :)
Jag vet att bacon är "rökt" - men räcker det för att få bort trikinerna? Ska man verkligen tugga i sej bacon utan att tillaga det ytterligare?
Vilket fett tycker Du är bäst/det optimala? Här skrivs ofta om cocosfett… är det bättre än smör?
Och ännu en orolig fråga… När man STEKER (t.ex. i smör) har det länge påståtts från vetenskapen att canserogena ämnen bildas, för att inte tala om RÖKT kött/fisk…
snyft, är nog inne i en liten darrig fas…

Hej Hemul!
Vem är Kwasniewski ?
Vad ÄR egentligen urinsyra???
Kwasniewski är Gud. 
Jan Kwasniewski är en polsk läkare som i mer än 30 år botat, eller stoppat utveckling av, i stort sett alla välfärdsjukdomar inklusive diabetes typ I med framför allt kostbehandling. LC, LP, mycket HF.
Han påstår för övrigt att endast 2% av personer med höga värden på urinsyra lider av gikt. Så var det med det.

Tack Hemul för svar på tal :)
Nästa dumma fråga. Vad är LP - low protein?
tack för tålamodet med nybörjare…
Ja, det var det jag menade ifv. 

ninara - Det värsta i rökt kött/korv är nog nitriterna som ombildas till viss del i magen till nitrosaminer vilka är cancerogena. Själva rökningen har nog ingen hög cancerogen effekt. Det är vad jag tror!
Smör är troligen lika bra eller bättre än kokosfett men skillnaden är troligen inte stor.
Smör skall inte användas till stekning på stark värme, då passar ghee bättre.
nja trikiner är nog väldigt svårt att finna i svenskt kött. Det fanns förr då hygienen runt slakten och förvaringen av köttet inte var den bästa

Pasi.. ghee? vad är det?
Smörolja, klarnat smör. Man kokar smöret försiktigt så smörfettet och proteinet separerar och vattnet ångar bort. Lätt att göra själv och praktiskt att använda när man väl vant sig. Det behöver inte förvaras i kyl. Jag har en literburk stående bredvid spisen. Det är halvfast i rumstemperatur nu på vintern.