Ont i leder?
Har försökt nu att äta lchf i olika perioder men tillslut får jag så ont i lederna…knän o fingerleder framför allt.
Har funderat på om det kan vara allt kött man äter?
Någon annan som råkst ut för detta?????
Kan knappt gå i trappor!

Kött har inget med ledvärk att göra, kött är vår naturliga mat och det gör oss friska, inte sjuka, däremot om man äter för ensidig LCHF kan man råka ut för vissa vitamineralbrister som kan vara relaterat till det, den som äter till exempel fläskkotlett med grädde dagarna i ända missar en del. Man ska äta varierat kött. Fisk, fågel, nöt, vilt, lamm, ägg, inälvsmat osv. Äter man mycket ägg och även lever då och då riskerar man inga bristsjukdomar, gillar man inte lever får man komplettera med grönsaker, t ex broccoli eller paprika, då de innehåller C-vitamin, den enda vitamin man inte får i sig genom ägg.
Ledvärk kan också kopplas till ett överskott av omega 6, jag antar att du vet att man ska använda smör och inte matolja, och dessutom äta fet fisk då och då, då får man en bättre kvot mellan omega 3 och omega 6, om man ökar sitt fettintag men om det består av dåligt fett (dvs fleromättat vegetabiliskt fett) kan det leda till för mycket omega 6, vilket som sagt kan leda till ledvärk.

Om man äter mest industriellt griskött kan man få för mycket omega-6 i förhållande till andra fettsyror
Detta kan då trigga inflammationer.
Inte köttets fel alltså utan metoderna det odlas fram på som ger fel ratio på fettsyrorna.
Lösning:
Variera olika proteinkällor
Ät fet fisk några gånger per vecka
Ta o-3 tillskott.
Ians hej.
Äter du statiner mot högt kolesterol?
Läs i så fall på Annika Dahlqvists blogg vad hon skriver om "Biverkningar av statiner fler än vinsterna"
Med LCHF hälsningar
.
eller allt mjölkprotein…
Jag har upplevt precis samma sak! För ca ett år sedan kom värken som tillslut gjorde att jag nästan inte kunde ta mig ur sängen på mornarna. Jag har varit hos läkare och tagit alla möjliga prover men fått veta att jag är helt frisk.
Jag har ätit enligt LCHF i ca 2 år, men inte kunnat/velat släppa godiset och kakorna. (Jag vet! Hur dum kan man vara???) När jag nu testar att ta bort det också så tycker jag att värken minskat ordentligt.
Kan det vara så att man med den här kosten blir överkänslig mot raffinerat socker?
LCHF är ju inte högproteindiet, jag har inte ökat mitt köttkonsumtion utan bytt kolhydraterna mot fett, smör, kokosfett, lite olivolja och naturligtvis fullfeta produkter. Jag äter både kött, fisk och tar fiskolja, samt d3 vitamin och mina leder har blivit mycket bättre. Eftersom jag hade redan blodsockervärden över diabetes2 gränsen hade kag blivit överkänslig mot socker och kolhydrater redan innan jag började med LCHF. Nu räknar jag mig som diabetiker0 men bara så länge jag inte leker med kolhydraterna.
Men kan det finnas ett samband mellan värk och överkänslighet mot kolhydrater?
Äter Du tillräckligt med fett?
Jag ahr också haft rejält med värk i leder mm fram å tillbaka unde rmin LCHF-karriär - oftast kopplat till magnesiumbrist och viktminskning. Min teori är att jag belastar leder mm på annat sätt nu när man börjar krympa. Min bättre hälft med liknande problem vart rejält hjälpt av magnesium.
För mig har det varit tvärtom.Har psoriasisartrit sedan 6 år tillbaka och all min molande ledvärk som jag tidigare hade dygnet runt och som inga läkemedel bet på har försvunnit.
Jag äter ungefär samma mängd kött som tidigare och ersätter kolhydraterna med mer (rätt) fett.
Känner av direkt i lederna om jag fått i mig för mycket kolhydrater även om det är grönsaker.Har testat mig fram till att jag tål socker hyfsat någon gång ibland men med potatis får jag ont i fingrarna på en gång.
Hur äter du?Äter du mer kött än tidigare?Skulle vara intressant att höra vad du äter en vanlig dag.
http://www.winthers-skafferi.se/
hm….jag äter nog mer kött nu…..och det har nog blivit ganska mkt mjölk protein…
anledningen till att jag äter mer kött är att jag lever på smörgås annars…o det är ju uteslutet…även musli o annat som man snabbt kan stoppa i sig går ju bort…så vad äter man då?
Kyckling, lamm, fisk…oxkött…äter inte griskött alls…av andraorsaker ;0)
Ägg till frukost
när jag blir hungrig igen blir det kanske kyckling.
och grillat lamm, till kvällsmat….
Alternativt:
Keso till frukost
Ost till kaffe pausen….Brie är hyfsat gott o kolhydratsnål.
Kyckling till lunch och sedan lite keso m tomat, när jag blir hungrig innan kvälls maten.
Till kvällen köttfärssås m broccoli… eller grönsallad
på ett ungefär äter jag väll såhär……även grytor m broccoli eller sallad till….fisk inte så ofta….
Får du i dig fett? Det går inte att utläsa att det finns fett i maten du nämner.
När mitt magnesium tog slut råkade jag köpa kalciumtabletter istället. Tyckte inte det gjorde så mycket att sluta med magnesiumet men efter ett tag märkte jag att jag blev väldigt stel i musklerna och jag fick ont i lederna. Nu när jag börjat med magnesium igen så har det försvunnit.
När du ändå är på hälsokosten och köper magnesium (om du vill testa) så kanske du skulle ta en burk med omega-3 också, det ska smörja lederna…
Hade en burk magnesium hemma faktiskt….en bra o ha grej jag köpt….
Slängde i mig några i går, och vi får väll se vad som händer…läste att magnesium brist oxå kan ge förvirring o sämre koncentration…vilket jag stör mig mkt på när jag lägger om kosten….rena demensen inträder..jag står o letar efter ord….Det skall tydligen bli bättre vart efter men mkt störande…samt den trötthet som oxå kommer som ett brev på posten…..
Men skall pröva med magnesium och Omega-3…det har jag läst mig till … att det kan hjälpa….och det verkar ju funka för
#12..med magnesium….så det är värt ett försök..för det gör så j-la ont i knän o fingerleder…..inte roligt alls!
#11…jo jag äter fett men inte tillräckligt kanske….så nu blir det kokos fett i kaffet …eller kanske ännu hellre riktigt smör!…..och omega 3 så får vi se vad det ger!
Tack för alla tips…..jag uppskattar verkligen det!
Om det nu skulle vara så att kött i förstor mängd skapar ont i leder…OM….så har jag ett toppen recept på frukost…
Omelett
2-3 ägg
50 gr rökt Tofu
ostskivor som får smälta uppe på…
salt o peppar efter behag
Rökt tofu har 1.0 kolhydrater/ 100gr och 15gr protein/ 100 gr
har slängt i mig magnesium tabletter i dag oxå…kanske inte lika trött…förtidigt att sia ngt om ledvärken!
Min frukost består av två hårdkokta ägg som mosas ner i smält smör 20-30 gram. Låter några ostskivor smälta uppepå…..kan bli nån skinkskiva till eller så soltorkade tomater med i röran.
Kolla också att det är 'rätt' magnesiumtabletter -d et finns olika sorter med olika verkan. Skall vara citrat.
#14 Var försiktig med att äta soja-produkter. De är helt enkelt inte bra för hälsan. http://www.westonaprice.org/soy-alert.html
hm… med all respekt för Dig men….asiater äter Tofu i stora mängder…de dör inte i parti och minut….Asiatiska kvinnor har inga övergångs besvär heller för soya producter innehåller fytöstrogen…kanske därför man inte skall ge det till barn..men lite undrar man vem som står bakom de vetenskapliga sanningarna i på denna sida som du gav mig länken till….någon stor kött producent kanske
men skall kolla vidare i ämnet…tack för tipset iaf!
#15…tack för det frukost tipset…skall prövas!
De magnesium tabletterna jag har är kelaterat magnesium …Great Earth…375 mg/tabl
jag tar 2 om dagen nu…..så vi får se vad som händer…det känns lite bättre redan..men det kan vara ren …. tro som verkar egentligen
…men man skall inte underskatta placebo effekten!…shit the same bara de slutar göra on i knäna!….skall ut o köpa fiskolja idag oxå…för omega3 effekt i kroppen oxå!
Att soya innehåller fytoöstrogener är inget nys alls. Däremot är inte verkningarna på kroppen kända alls.
Det hrä med 'övergångsbesvär' är också en klurig och besvärlig fråga. Det här med att klaga och prata om smärtor mm besvär är också en kulturell fråga. Jag menar - det är ju i Japan man har utvecklat en apparat som stör ut ljudet som uppstår när man kissar så det inte skall höras.
:)
OOPS….ser att det blev lite otydligt…jo soya inehåller fytöstrogen det är helt klart…men resten…
Har kollat runt lite grunden till undersökningen lär vara Amerikansk…inga skuggor över dem..men det framgår inte vem som i grunden beställt denna vetenskapliga test…och fått fram detta svar.
För det skall man vara mkt medveten om att den som beställer undersökningen väntar sig ett svar…och publicerar bara det de vill publicera….oavsett om testerna gav tvetydiga svar eller inte…
Därav 6-8 brödskivor om dagen…betald / lobbad av landets bagar organisation kan man vara ganska säker på….Vilka skulle få ett uppsving av gigantiska mått om Sveriges hushåll gjorde av med 1-2 limpor om dagen…..
Så lite misstänksamhet är nog på sin plats…sen beror det nog lite på hur mkt man äter oxå….av soya produkterna….
Själv fortsätter jag att äta kött, fisk och fågel….o kanske lite Tofu emellanåt!…lite risker får man ta i livet
Ja absolut! Varför inte :)
Man får vara sin egen måttstock helt enkelt.

Asiater äter inte tofu i parti och minut.
Det är en restprodukt som blir över när man framställer soya-olja.
Används främst som lågpris-djurfoder i Asien men smart marknadsföring har fått västerlänningar att ta den till sig som ren hälsokost
Rent generellt är soyaprodukter med sina fytoöstrogener väldigt skadliga.
Fytoöstrogener orsakar för tidig pubertet hos små flickor och försenad hos pojkar.
Intag av dessa ämnen kan få kroppen att stänga av sin egen produktion av hormoner i förtid.
Minskad sexdrift är en vanlig biverkning hos män
Växten producerar alltså inte dessa för att hjälpa oss utan för att avskräcka eller störa fortplantningen hos dom som äter upp växtens nästa generation.
Det där med soja, skadlig eller ej - har inte det att göra med om den är fermenterad eller ej? Tycker mig ha läst det någonstans (förmodligen här på KiF). Och huruvida tofu är fermenterad - jag vet inte.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Ja vi blir nog inte klokare ang Tofu eller inte Tofu,,,,iaf har jag inköpt omega3 kapslar och slänger i mig magnesium tabletter….3dje dagen nu o knäna gör inte lika ont…..är det inbillning så fortsätter jag att inbilla mig…så gör det mindre ont 
Mer fett har jag fattat att äta oxå…idag har jag ätit 2 mål bara…har inte varit hungrig helt enkelt….Så förhoppningsvis går det framåt m viktminskningen……så småning om…åt nog lite för mkt kött innan…..o förlite fett…
Har tom provat ägg-mjölk i kaffet…de var mumsigt med kardemumma….annars går det med en klick smör oxå……tusen tack för råd o dåd!…de har hjälpt mig att snart kunna gå i trappor igen iaf…
#24 Här kan du läsa mer (kortfattat) om soja: http://www.westonaprice.org/translations/swedish/823-principles-of-healthy-diets-swedish-translation.html#soja
Va bra att magnesiumet och omega 3 hjälper för dina knän. Hoppas det gör det i fortsättningen och inte bara är inbillning. Å andra sidan så funkar ju placebo också många gånger
.
läste om att kokos olja oxå skall hjälpa mot led och muskelvärk…plus att det hjälper en att gå ner i vikt oxå….
Har en sådan bra o ha burk hemma oxå…
såjag kanske skall börja använda mer av den….steker min mat i den eller smör…..men det får nog bli lite i kaffet oxå. ..som jag sett endel har här på Lchf….så vore det väll skit om inte leder och muskler skulle ge sig rejält snart….
#25 ja en skall verkligen inte underskatta placebo effekten…jobbar innom sjukvården…och ser att placebo effekten gör halva läkningen….Får man god kontakt med läkare o övrig personal under sitt besök så har man en tendens att läka snabbare…det finns studier på detta
Kanske är det så att kropp o själ….hänger mer tight ihop än vi vill erkänna…mår själen bra mår oftast kroppen bättre än den borde….
Så tro kan för sätta berg i rullning….är man orolig hjälper inte ens morfin…men känner man sig trygg så kan 2 panodil göra susen!
Jag blir dock lite trötter av magnesium tabletterna så jag tar dem innan jag går o lägger mig o sover som en stock…utan ont i kroppen när jag vaknar….
#26 Lyllos dig som blir trött av magnesium, det blir inte jag. Vilken sort köpte du?
Great Earth 375 mg/tablett
Knäna mår bättre….nu har jag prövat det några dagar och kan säga att lederna definitivt mår bättre….
Magnesium 375 mg…X2/dag+ Omega 3 …1 kapsel X2/dag ökade fettintaget och minskade kött intaget…..
Det kändes så tomt på tallriken med en liten knota kött bara…men man behöver tydligen inte överäta kött för att bli både mätt och må bättre…
Detta har funkat toppen på min kropp iaf
Knäna mår bättre….nu har jag prövat det några dagar och kan säga att lederna definitivt mår bättre….
Magnesium 375 mg…X2/dag+ Omega 3 …1 kapsel X2/dag ökade fettintaget och minskade kött intaget…..
Det kändes så tomt på tallriken med en liten knota kött bara…men man behöver tydligen inte överäta kött för att bli både mätt och må bättre…
Detta har funkat toppen på min kropp iaf