Mat för resa
Jag och min sambo ska åka bil rätt långt om några veckor, och behöver tips på bra mat att ta med. Då vi ska till Norge och det är så dyrt att äta ute, så ska vi ta med oss mat. Vandrarhemmet vi ska bo på har heller inte kök, så vi kommer inte kunna värma eller tillaga.
Vad kan man ta med? Jag kör jättestrikt och min sambo är kolhydratgalning.
Grönsaker? Tonfisk? Bröd till honom?
Kylskåp?
Ägg, charkuterier, ost, makrill
Numer pensionär i Nynäshamn
Inget kylskåp, och det måste hålla sig i tre dagar. :(
Ett stormkök eller annat campingkök.
Ni kan väl köpa mat i Norge även om ni inte vill äta på restaurang?
bacon håller sig och är gott att äta kallt.
men ett stomkök är faktiskt en bra investering om ni inget har.
en kylväska med en massa kylklampar
maten i norge är i och för sig dyr, men livsmedel kostar inte skjortan
Då jag var till London tre dagar i vintras hade jag gjort lembasbröd med extra fett i (jag har tillgång till fårfett). De höll sig helt väl i rumstemperatur. Jag åt dem till frukost i stället för det te med rostat bröd som hotellet bjöd på. Men smör och kallskuret och ost kunde jag ju ta i frukostbuffén.
Konserver: tonfisk i olja, makrill, oliver.
Hårdostar brukar hålla bra i några dagar även utan kylskåp, speciellt lagrade ostar - tärna osten och lägg i lufttät behållare så att den inte torkar.
Beef jerky (lövbiff torkad i ugnen):

torkat renkött!
Frysta färdiga rätter med kylklampar runt om. Använd spritkök och värm med. Bra även till Te och kaffe.
Båda äggen får plats samtidigt - det är bara för att doppvärmaren skall synas som ett ägg ligger vid sidan om.
Numer pensionär i Nynäshamn
Här i Norge finns det bra torkat kött i affärerna, se efter spekeskinke (gärna av märket "Stranda", den föredrar jag själv), fårepølse (uppskuren god fårkorv), och produkter som ligger på samma plats i butiken, den maten behöver inte ligga kallt hela tiden, så du klarar dig utan kylskåp.
Tyvärr är det väldigt mycket halvfabrikat här i Norge, men man vänjer sig!
I ostväg är Jarlsberg en god och äkta norsk ost som smakar ungefär som svensk ost… Den står sig ju också bra ett par dagar utan kylskåp.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Tack så hemskt mycket för hjälpen, alla!! :) Eftersom det inte är så lång tid så finns det massa lösningar vi kan ta till. Det med doppvärmaren var en riktigt bra idé!