C-vitamin brus med olika innehåll
Hejsan! Jag har alltid börjat morgonen med en c-vitamin brus medans jag gör i ordning mig själv och frukosten. Nu har jag läst runt här på forumet och blivit lite osäker på om det är så bra ur LCHF-synpunkt. Jag har försökt att rannsaka mig själv och tycker inte att det påverkar min ketos eller mitt sockersug så nu undrar jag om jag kan fortsätta med dessa och i såna fall vilken av dessa 2 tabletter som är att föredra med tanke på innehållet:
Sockerfri vitamin C inköpt på apoteket (BioPhausia) innehåller: askorbinsyra 1g, sötningsmedel (natriumcyklamat, sackarinnatrium) färgämnen (riboflavinnatriumfosfat E101, rödbetsextrakt E162) smakämne (citronsmak innehållande sorbitol, mannitol, citronolja) natriummvätekarbonat 610mg, vattenfritt natriumkarbonat 217mg, vattenfri citronsyra, natriummcitrat samt hjälpämnen.
Multiplex C-vitamin C (Blåbärsmak) köpt i mataffär, innehåller: 1g C-vitamin, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriummbikarbonat) askorbinsyra. maltodextrin, arom, sötningsmedel (natriumcyklamat, natriumsackarin) fyllnadsmedel (sorbitol) färgämnen (rödbetsrött E132) .
Jag har förstått att s k "depot-tabletter" nog är bättre men jag tycker det är gott med c-vitamin brus och vill gärna ha något att variera vattnet/teet/kaffet med. Detta är den enda "light-produkt" jag över huvud använder.

För den som tar c-vitaminbrus brukar jag föreslå att man köper askorbinsyra från kryddhyllan istället, mycket billigare och utan sötningsmedel och annat krafs. ½-1 kryddmått i ett halvt glas vatten.
Annars är det ju bättre att äta lite paprika då och då, eller ta en depottablett om man vill ha ett tillskott. Och kanske vänja sig av med att dricka söta bubbliga saker, vare sig det är lightläsk eller c-vitamin.
Hej Aniara, tack för ditt inlägg. Har du någon uppfattning om vilken som är "minst sämst" av de 2 olika alternativ jag beskrev ovan?
Ingen annan som har någon uppfattning beträffande jämförelse av innehållet i olika c-vitamin brus?

Jag har inte satt mig in i olika sötningsmedel särskilt mycket utan undviker dem bara rakt av. Men jag tror jag har sett en sammanställning någonstans av olika sötningsmedel och deras egenskaper. Någon som vet vad jag menar?
Testa att söka på "sötningsmedel" här på sajten så kanske du hittar någon relevant diskussion!
Jag förstörde en italienresa i april med att dricka Cvitamin och ta echinagarddroppar.Hade varit förkyld hela mars och ville kurera mig ordentligt! Så viner vid måltiderna därtill och en präktig magkatarr utvecklade sig. Mår fortfarande illa bara jag tänker på det. Cvitamin med blåbärssmak Cederroth. Med sötningsmedel. Hu! Hu!
KarinJ46
Jag tror inte det är någon stor skillnad mellan de två brustabletterna. Dehar båda godkända sötningsmedel. Om brustabletterna inte stör din mathållning tycker jag du gott kan fortsätta. Större synder finns det. Askorbinsyra i pulver eller tabletform är förstås billigare. Men allt är relativt.
Tack för era olika svar och synpunkter. Som sagt, jag tar en i bland när jag är trött på kranvattnet som är riktigt dåligt där jag bor. Men nu har jag skaffat en Brita-kanna så förhoppningsvis har jag avhjälpt det problemet. Nu blir det Britakannavatten med lite citronmelissblad eller myntablad i.
#1 Rent askorbinsyra är inte bra för magen. Om man ska göra eget c-vitamin-brus ska man ta tex 1/2 tsk askorbinsyra + 1 tsk bikarbonat i ett glas vatten. Ni känner direkt igen själva grundsmaken från brustabletterna fast utan alla smakämnen. Den kemiska processen gör även att vitaminet blir mer lättuptaget har jag för mig.

½ tsk askorbinsyra låter lite mycket tycker jag. Jag brukar ta ½-1 kryddmått.