kcal's betydelse
Tjabba tjena, har grubblat lite över kaloriernas betydelse för viktminsknig.
Tror jag har greppat det med insulin blodsocker osså.
Men tänker ändå, ifall man vill minska i fettprocent, borde väll ändå det gälla att, kroppen vill använda fettet på kroppen istället för det man stoppar i sig,
min fråga är alltså: gäller fortfarande kalorier in - ut för viktminskning, fast man, istället för att äta typ 60% från dagligt intag kolhydrater, så äter man en lCHF kost fast kcal underskott? ciao :)

Kalorier är ett mått på värme som utvecklas när man eldar ett gram av något!
Altså du har ju fatta hur det fungerar,, det gäller att stänga av lagringen, (insulin) och låta kroppen själv sköta energiintaget via aptiten, när väl lagringen är avstängd och fettmetabolismen är uppreglerad så är det inte långt borta att aptiten sjunker när fettlagren börjar fungera som det var tänkt.. som tillfälliga lager mellan måltiden!
Det knepiga är att inout kanske fungerar hyfsat i någon form av stabilt normaltillstånd.. men ju längre bort man kommer från normaltillståndet så fungerar det allt sämre!
Så i stället för att slå i tabeller om hur mycket man skall äta så är det bättre att registrera hur mycket man behöver för att stå sig mellan målen.. där har ditt kaloribehov.. och det vore bra himla konstigt om det inte varierade från dag till dag!
Och som du förstår ger man kroppen allt fett den behöver via munnen så tar den inget från fettdepåerna.. skillnade med en fettbaserd kost är att man kan äta sig mätt/ohungrig och ändå går ner i vikt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
okej, men så kroppen strävar efter nån sorts ideálvikt då eller?

Det kallas för homeostas har jag för mig.. jag vi är programerade för att överleva, sen kan det säkert variera rent genetiskt.. du känner säkert folk som kan äta hur mycket av vad som herlst i princip utan att gå upp i vikt!
Fettväven är ett endokrint organ som avger signalsubstanser och ju mer fettväv ju mer signaler.. som skall hindra dig från att äta för mycket.. lika dant när du svälter, lägre halter av leptin driver dig att söka föda och äta!
Många obesa sägs vara leptinresistenta.. men det kan lika gärna vara som så att andra signaler kör över lptinet,, tex ghrelin som triggas av sött o snabba kolhydrater!
Alla som försökt äta rent fett med sked vet hur illamående man blir.. det finns ett enkelt sätt att komma förbi det.. tillsätt socker och någon annan god smak.. så kan lätt sätta i dig en hel chokladkaka, på egen hand!
Såå.. vi kan vara överens om att kalorier har betydelse.. men en annan sak som trolig har större betydelse är varför vi äter mer än vi behöver och trots att kroppen borde säga ifrån.. det finns ju även en psykologisk aspekt förstås!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dr Robert Lustig har beskrivit det bra i en intervju som jag refererat till:
Säg att du behöver 2000 kcal för viktbalans. Om du är känslig för snabba kolhydrater och äter det ändå kanske insulinet ser till att lagra 500 kcal som fett. Återsår 1500kcal för förbränning. Du upplever nu ett underskott och måste äta mer (eller vara mer stilla så ditt energibehov minskar). Om du äter 500 kcal till av "blandad kost" kanske insulinet ser till att stoppa undan 100 kcal av dessa i fettlagret. Så har du ändå ett underskott, och behöver äta mer.
Detta tar inte ett förenklat resonemang om kalori in-ut hänsyn till. Det är inget fel på energilagarna, men man måste räkna "metabolt". Genom att minska insulinpåslaget minskar man fettinlagringen och förbränner sin föda mer effektivt.