Loka med citron
Hej på er.
Jag brukar dricka Loka med smak, oftast citron.
Jag har läst och läst på innehållet och kan inte finna att det ska vara några kolhydrater eller annat heller för den delen. Det är ju vatten, visst är det så?

Japp, inga problem. Om man inte är en tillsatstaliban som inte gillar syntetiska smakämnen. 
Men se upp som sjutton med Bon Aqua, en del av deras vatten är inte vatten utan förklädd lättsaft - blä!
Om du är osäker så leta upp innehållsförteckningen. Nästan allt har en sån även om det bara är en eller få ingredienser och både Loka och Ramlösa har det på alla sina flaskor.
Annars är det ofta så att det är de flaskor med ett extra namn som har socker tillsatt ex Bonaqua Silver, Ramlösa Balans. De som bara heter Bonaqua och Ramlösa är utan socker… Men står det "osötad" eller "utan socker" så är det sötningsmedel i (ex Blue Keld).

Jag blev lurad för ett tag sen när det stod en hel pall med Bonaqua (vanliga) i affären och en skylt "Mineralvatten x kronor". Tog en på måfå och just den visade sig vara en med päronsaft. Märkte det inte förrän jag på väg till tunnelbanan drog upp flaskan ur väskan, drack några rejäla klunkar, och tänkte "värst vad mina smaklökar har blivit knasiga, nu tycker jag t.o.m. vattnet smakar sött!". Den jolmiga eftersmaken gjorde mig misstänksam, och jodå - en närmare till på innehållsförteckningen visade att jag just gulpat i mig typ halva dagsransonen av kolhydrater.
Jag som alltid brukar ha koll, läsa, granska och veta precis vad jag stoppar i mig… Dumma affären som skyltar så lurigt!

Har också åkt dit på Bon Aqua - man blir förbannad!
Apropå tillsatser, min 2-åriga dotter älskar "bubbelvatten", vi gör ofta själva i Soda stream och hon får hur mycket hon vill. Såg häromdagen på en Ramlösa flaska att barn under 7 år inte ska dricka det regelbundet.
Men visst sjutton borde det vara bättre än läsk och saft som andra barn dricker? Jaja, jag vet, vanligt vatten men det dricker hon också.
Ursäkta om det blev lite off-topic…

Förlåt, vad lite snabb där, hittade själv svar på Aftonbladet. Det verkar bara vara Ramlösa man ska vara försiktig med, pga höga halter av flour.
Tack.
Som sagt, jag har läst innehållsförteckning, men inga kolhydrater kan jag finna. Så då fortsätter jag nog med det.
#2 jag tror inte att de använder syntetiska smakämnen särskilt ofta.
Det är tex alldeles för lätt att få fram naturliga eteriska oljor och andra smaker. Det behövs också jättelite. Exempelvis så kan man pressa apelsin eller citronskal och tänk lite på hur du gör te. Om du har mycket mynta så kan du göra pepparmyntsolja relativt enkelt själv tex. Jag smaksätter maten med eteriska oljor lite då och då bara för att variera kryddningen.
#4 jag tog upp detta angående flouret med tandläkaren, och de sa att det var ingen större fara, men jag har hört från annat håll att Ramlösa innehåller mycket salt som inte är så bra för barn.
Mina barn gillar också bubbelvatten, så jag brukar bara variera, så att vi inte dricker mycket ramlösa. Ett par glas i veckan är ju knappast något problem om man tänker på vad man får i sig i övrigt. Tänk bara på hur mycket salter det är i många maträtter, så kan det ju knappast vara ett problem att det är lite salt i vattnet.
#4 Allt mineralvatten utom Ramlösa är ok för barn att dricka (så vitt jag vet, annars står det nog varning på flaskan). Det som händer på barnen är att de får fula fläckar på tänderna som inte går bort.
Plinkplonk:
Jag har hört att kolsyrat vatten (och annat kolsyrat) inte är bra för skelettet eller tänderna. tänderna spelar väl inte nån roll för barn med mjölktänder. men skelettet kan urlakas eller liknande har jag hört.
jag dricker inte så mycket kolsyrat för att skona tänderna och skelettet. kolsyran kan ge frätskador på tänderna.
BonAquas vatten smakar bläk. Med eller utan smaktillsatser, men de med smaktillsats döljer det värsta.
Troligen utvunnet ur nån gammal disktrasa. 

#9 Mjölktänderna kan ju "trilla ut" ganska tidigt… Annars är flour ett nervgift. Även tandkräm för de allra minsta ska vara utan flour och till äldre barn ska man använda en liten mängd (som en ärta) sen sköljer man ur munner och spottar.
Om kolsyrat vatten fräter på tänderna så är det beroende på ph-halten i själva vattnet som kolsyrats.
Att just kolsyran skulle urkalka skelettet vet jag inget om, men flour verkar ha en betydelse på skelettsjukdomar i alla fall. Artikel i SvD.
#7 Barn sk nte dricka Ramlösa av den anledning jag gav i inlägg 8, det vattnet innehåller mycket fluor som man vet ger fula fläckar på tänderna. Men det är bara Ramlösa som innehåller mycket fluor, de andra (Loka osv) gör inte det och det kan barn dricka utan problem. Salt är ingen fara, det är nyttigt. Kolsyran är syrlig men det blir mycket mer skador på tänderna av syror i frukt/fruktjuice och sockret i vanlig läsk och saft.
Annras kan man köpa en Soda Streamer eller liknande och göra eget kolsyrat vatten, då slipper man salterna och annat de stoppar i…

Tur att vi har en Soda streamer :-)